Skip to main content
SDUnet - Syddansk Universitets medarbejderportal

SDU IT

Retningslinjer for it-udstyr til arbejdspladsen på SDU

It-udstyr til arbejdspladsen på SDU

Som SDU-ansat får du stillet standard it-udstyr til rådighed af SDU IT. 

SDU IT sikrer, at udstyret understøtter en god og effektiv arbejdsdag, samtidig med, at der tages hensyn til bæredygtighed og økonomi ved indkøb og drift af udstyret.

Levetid for it-udstyr

Eksisterende, velfungerende udstyr udskiftes først ved teknisk fejl eller manglende funktionalitet.

Computere, der købes af SDU, leveres med 4 års garanti og har derfor en forventet levetid på mindst 4 år. En velfungerende computer udskiftes som udgangspunkt ikke, medmindre den ikke længere dækker brugerens behov eller får en teknisk defekt. Skærme har ikke en specifik levetid. Tastatur, mus og høretelefoner udskiftes typisk ved almindeligt slid, eller når teknologien bliver forældet.

Retningslinjerne er gældende for alle medarbejdere i Fællesområdet, hvor SDU IT er økonomisk ansvarlige for it-udstyret og vejledende for fakulteterne, som også selv afholder økonomi til it-udstyr.

Rammer for it-udstyr

  • Computer: En bærbar Windows-computer.
  • Skærme – Tre alternativer:

    1) En 27" skærm med indbygget dock, kamera og højtalere
    2) To 27" skærme – en skærm med indbygget dock, kamera og højtalere og en 27" standardskærm
    3) En 34" skærm med indbygget dock, kamera og højtalere.

  • Dockingstation: Medfølger, hvis den ikke er indbygget i skærmen og bruges til at samle ledninger og tilbehør, der skal tilsluttes computeren.
  • Tastatur og mus: Et eksternt tastatur og en mus, så arbejdspladsen kan indrettes ergonomisk med passende afstand mellem skærm og tastatur.
  • Webkamera: Medfølger, hvis den ikke er indbygget i skærmen.
  • Høretelefon: Standard med ledning. Trådløst kræver godkendelse af nærmeste leder.

Udstyret bestilles via SDU's it-indkøb.

Ergonomisk it-udstyr og særlig behov

Ergonomisk standard-it-udstyr indkøbes af SDU IT efter individuel vurdering – og gerne med inddragelse af arbejdsmiljørepræsentant. Nærmeste leder skal godkende. Udgifter til ergonomisk standard-it-udstyr afholdes af SDU IT. Hvis der er tale om specielt ergonomisk it-udstyr,  bliver udgiften pålagt den enkelte afdeling.

Nærmeste leder kan ikke tilbyde mere udstyr end det nævnte. Behov for ekstra eller andet udstyr drøftes mellem medarbejder, leder og Servicedesk. Ved tvivl træffer supportchef i SDU IT den endelige beslutning.

Har du spørgsmål?

Hvis din henvendelse ikke haster, kan du oprette en supportsag.
Vi vender tilbage dig snarest muligt.

Telefon: 6550 2990
Mail: servicedesk@sdu.dk