Søg
Find
Bibliotek
Genveje
SDU IT Support
Services
Se, hvilke services vi tilbyder til SDU-ansatte inden for it-udstyr, samarbejdsplatforme, dataopbevaringsløsninger m.v.
Services
-
Alle undervisningslokaler på SDU er udstyret med av-udstyr, der understøtter en god undervisningsoplevelse:
- Billedfremvisning: Projektor eller én til flere skærme
- Lyd: Indbyggede højtalere i alle lokaler
- Mikrofoner: Tilgængelige i lokaler
- Tilslutning: HDMI-input samt minimum tre adaptere
HDMI-USB-C HDMI-Mini DisplayPort og HDMI-DisplayPort.
Support
Ved akutte problemer med av-udstyret i undervisningslokaler, kan du ringe til:
- Odense: 6550 8857
- Øvrige campusser: 6550 2990
-
SDU tilbyder flere digitale samarbejdsplatforme, som understøtter deling af dokumenter, mapper, billeder og datasæt.
Valget af platform afhænger af, hvem du skal samarbejde med, hvad du skal dele, og hvilke krav der er til datasikkerhed og størrelse. Nedenfor kan du se en oversigt over de mest anvendte platforme og deres formål.
-
Teams anbefales til deling af flere dokumenter, mapper og billeder med en større gruppe. Teams kan bruges til chat, onlinemøder, telefoni og projektsamarbejde på SDU:
- Telefoni: Med en SDU-konto kan du foretage og modtage opkald via Teams til både interne og eksterne kontakter. Teams-telefoni kan benyttes både på computer (app eller browser) og smartphone (Teams-app) og kræver ingen særlig telefonopsætning.
- Videomøder: Teams kan anvendes til onlinemøder med kolleger og eksterne samarbejdspartnere. Du kan planlægge, deltage og dele indhold direkte fra appen eller browseren.
- Samarbejde: Teams er velegnet til projektsamarbejde. Du kan oprette et team til et projekt, hvor dokumenter, chats, møder og samarbejde samles ét sted. Det gør det nemt at arbejde med flere interessenter og holde overblik.
Tip: Gør altid mindst én kollega til medejer af teamet. Hvis du forlader SDU, og der ikke er andre ejere, slettes teamet, når din konto lukkes.
Bemærk: Teams bør ikke anvendes til deling af personfølsomme data.
-
SharePoint er velegnet til struktureret samarbejde med mange dokumenter og mapper, fx samarbejde mellem flere afdelinger eller projekter.
-
OneDrive er dit personlige netværksdrev, hvor kun du har adgang til dine filer. Du kan dele enkelte filer med andre eller få kolleger. Hvis du har behov for at dele mange filer eller mapper med kolleger eller eksterne samarbejdspartnere, bør du i stedet benytte Microsoft Teams eller SharePoint.
Adgang
OneDrive giver nem adgang til dine filer fra forskellige enheder. Du kan tilgå OneDrive på flere måder:
- Via browser: http://office.com/onedrive.
- På Window-computere: Via Stifinder.
- På Mac-computere: Via Finder.
- Via OneDrive-appen på din smartphone.
Lagring og sletning af data
Du har 1 TB lagerplads til rådighed, og dine data gemmes sikkert i Microsofts sky. Hvis du sletter filer, bliver de liggende i papirkurven i 90 dage, hvorefter de slettes permanent og ikke kan gendannes.
Når du fratræder SDU, bliver din OneDrive-konto lukket, og alle filer slettes – også filer, du måtte have delt med andre. Via en browser kan du få et hurtigt overblik over, hvilke filer du har delt.
-
NextCloud er velegnet til lagring af store datasæt, især i forbindelse med forskningsprojekter.
NextCloud er SDU’s egen skybaserede lagringstjeneste og fungerer på samme måde som OneDrive.
Fordelen ved at bruge NextCloud er, at alle data opbevares og sikkerhedskopieres internt på SDU, hvilket giver en høj grad af sikkerhed. Derudover kan du dele filer sikkert med kolleger på SDU.
Bemærk: Hvis du deler personfølsomme oplysninger, skal du altid overholde Databeskyttelsesforordningen (GDPR).
Læs mere om databeskyttelse og informationssikkerhed på SDU.
Adgang
Få adgang til NextCloud via:
https://nextcloud.sdu.dk -
UCloud er velegnet til lagring af store datasæt eller følsomme data i forskningssammenhæng.
-
-
-
Det er afdelingslederen, der vurderer, om den enkelte medarbejdere har behov for en hjemmeopkobling betalt af SDU. Udgiften dækkes af det relevante institut eller afdeling (EAN-nummer skal angives). På Fællesområdet er det SDU IT, der afholder udgiften.
SDU har en aftale med TDC Erhverv via SKI-aftalen. SDU IT hjælper med oprettelse, nedlæggelse og kontakt til TDC ved tekniske problemer eller spørgsmål.
Hvis TDC ikke kan levere minimum 30 Mbit på din adresse, kan andre udbydere undersøges. Forbindelsen skal kunne faktureres elektronisk, hvis SDU skal betale. SDU IT assisterer kun med TDC-løsninger – ved andre udbydere er det institut/afdelingens ansvar at vælge en økonomisk og teknisk passende løsning, der lægger sig så tæt på SDU's løsning som muligt.
Du kan tjekke mulighederne på din adresse via tjekditnet.dk.
Bestilling eller ændringer
Skal du bestille eller foretage ændringer i en hjemmeopkobling betalt af SDU, kan du gøre det via service.sdu.dk, hvor du angiver din privatadresse og evt. installationsnummer.
-
Den mest stabile løsning er via kabel (coax eller fiber), hvor SDU betaler for op til 100 Mbit.
En kablet forbindelse giver som regel den mest stabile interneforbindelse, men det kræver, at der er trukket kabler ind i huset. Routeren, du får fra TDC, opretter typisk det trådløse netværk, du bruger derhjemme. Du kan også vælge at forbinde din computer direkte til routeren med et netværkskabel, hvis du vil have en mere stabil forbindelse.
Mobil bredbånd er en fleksibel løsning, der kræver blot strømtilslutning. Hastigheden kan variere afhængigt af belastningen på lokale master. Det er velegnet i områder, hvor kabelbaseret internet ikke er muligt. Kontakt Servicedesk for at få vurderet mulighederne.
Du kan som regel få gode hastigheder med trådløst internet, men hastigheden kan variere i løbet af dagen. Det skyldes, at mobilt bredbånd deles med andre i området – jo flere der er forbundet til den samme mast, jo langsommere kan forbindelsen blive.
-
Prisen for en kablet forbindelse via SKI-aftalen med TDC er 149 kr./mrd., uanset om forbindelsen er baseret på DSL, coax eller fiber.
-
SDU betaler kun for internetdelen hos TDC. Ønsker du højere hastighed, TV eller fastnet, kan disse tilkøbes privat via en TDC-webshop. Ved kontakt til SDU, kan der gives adgang til en TDC-webshop, hvor produkter kan tilkøbes. Efterfølgende kontakt foregår direkte mellem dig og TDC/YouSee.
Generelle bemærkninger
Internetmarkedet udvikler sig løbende med forbedringer af både fibernet, antenneforeninger og mobilnetværk. Er du i tvivl om mulighederne, så kontakt Servicedesk.
Behovet for stabile hjemmeopkoblinger er stigende. SDU dækker løsninger med op til 100 Mbit, hvilket typisk er tilstrækkeligt til både arbejde og husstandens behov. Ved lavere hastigheder, som 30 Mbit, vil forbindelsen typisk ikke kunne dække husstandens behov for internet samtidig med, at der afholdes SDU-onlinemøder.
En husstands konkrete behov for internethastighed kan variere betydeligt, alt efter hvilke aktiviteter der kører, og der er derfor mulighed for privat tilkøb af ekstra hastighed.
-
-
Skal din computer eller andet it-tilbehør udskiftes med nyt, kan du besøge SDU IT's webshop.
Webshoppen er tilgængelig for alle. Hvis du vil se priser på varerne og gennemføre din ordre, kræver det, at du er logget ind med dit normale SDU-login.
Alle bestillinger behandles fortsat manuelt af vores erfarne indkøbere og gennemføres i eOrdre med de nødvendige godkendelser i TrueTrade.
-
SDU IT tilbyder Windows-computere til kontorbrug, undervisning og forskning. Alle computere leveres med et grundkonfigureret Windows-operativsystem samt en række sikkerhedsforanstaltninger, herunder:
- BIOS-adgangskode
- Diskkryptering
- Malwarebeskyttelse
- Systemer til løbende opdatering af software og sikkerhed.
Tiltagene sikrer, at computeren er driftssikker og datasikker – både på SDU’s netværk og ved brug uden for SDU’s lokationer. Når computeren tændes, oprettes der automatisk forbindelse til SDU’s netværk via VPN. Computeren er konfigureret til at fungere problemfrit med SDU’s systemer og til sikker håndtering af SDU-data.
Derudover installeres:
- Microsoft 365.
- Software Center, hvorfra du kan installere godkendt software.
- Eduroam-forbindelse, så computeren kan tilgå trådløst netværk på andre institutioner, der understøtter Eduroam.
Bemærk: På Windows-computere fra SDU har brugeren ikke permanent lokal administratoradgang. Softwareinstallation skal derfor ske via Softwarecenter. Hvis den ønskede software ikke findes i Softwarecenter, kan du kontakte SDU IT. Find kontaktoplysninger nederst på siden.
-
SDU IT tilbyder Mac-computere til brug i både kontormiljøer, undervisning og forskning. Alle Mac-computere leveres med macOS og er forberedt med en række grundlæggende sikkerhedsindstillinger, herunder:
- Firmware-adgangskode
- Diskkryptering
- Malwarebeskyttelse
- Automatiske softwareopdateringer.
Disse indstillinger sikrer, at du modtager en velfungerende og sikker Mac, som kan bruges både på og uden for SDU. Mac-computeren konfigureres, så den kan tilgå og arbejde med SDU’s systemer og data.
Derudover installeres:
- Microsoft 365.
- Software Center, hvorfra du kan installere godkendt software.
-
SDU IT leverer og drifter specialiserede laboratoriearbejdsstationer, når almindelige SDU-computere ikke er tilstrækkelige til forskningsformål.
- Platforme: Løsninger baseret på Windows eller Linux, afhængigt af forskningsbehov og instrumentkrav.
- Placering: Udstyret etableres i det ønskede laboratorie på SDU.
- Formål: Til forskningsopgaver, instrumentstyring, dataopsamling og andre laboratoriekrævende anvendelser.
Hvis du har behov for laboratorierelateret udstyr uden for SDU’s fysiske rammer, er du velkommen til at kontakte SDU IT for at afklare mulighederne. Kontakt os så tidligt som muligt i projektforløbet. Et tidligt samarbejde gør det muligt at finde den bedst egnede løsning ift. funktionalitet, sikkerhed, drift og integration.
Bestilling
Fordi der er tale om specialløsninger, bedes du oprette en henvendelse via:
https://service.sdu.dk/ -
Når it-udstyr ikke længere skal bruges, sikrer SDU IT en bæredygtig og sikker håndtering. Sådan gør vi:
- Indsamle og afsende: Alt indleveret udstyr samles af SDU IT og sendes til en ekstern, certificeret leverandør for videre håndtering.
- Genbruge udstyr: Data slettes efter gældende sikkerhedsstandarder, og eventuelle SDU-mærkninger fjernes, hvorefter udstyret kan genbruges.
- Miljørigtig skrotning: Udstyr, der ikke kan genbruges (defekt, udtjent m.v.), adskilles i materialefraktioner for at opnå højst mulig genanvendelse.
Har du it-udstyr, som du ikke længere bruger?
Aflever dit it-udstyr i nærmeste Servicedesk. Har du opsamlet et mindre lager lokalt, kan SDU IT hjælpe med koordineret afhentning/håndtering.
-
-
-
For at anvende din digitale medarbejdersignatur på SDU, skal du benytte MitID Erhverv. Vi anbefaler, at du installerer MitID-appen på din smartphone, så du let kan godkende login og underskrifter – uanset om det er på din SDU-telefon eller din private telefon.
Du henter appen via App Store (iPhone) eller Google Play (Android).
Bestil MitID Erhverv -
Med Addo Sign kan du sende dokumenter til sikker digital underskrift via e-mail og e-Boks, så modtageren nemt kan underskrive og returnere dem – helt uden print. Underskrifter kan foretages hvor som helst, på smartphone, tablet eller computer.
Ønsker du at bruge Addo Sign eller høre mere?
Skriv til addosignsupport@sdu.dk
-
-
Skift dit password
Hvis du er blevet bedt om at skifte dit password, eller ikke længere kan huske det, kan du selv ændre det via:
password.sdu.dkNår du skifter dit password, skal det opfylde SDU’s krav til et sikkert password. Kravene vises på siden, når du gennemfører ændringen. SDU IT foretager løbende passwordkontroller i organisationen for at styrke it-sikkerheden.
Support
Hvis du oplever problemer med at skifte dit password kan du oprette en supportsag eller få hjælp i de fysiske skranker på din lokale campus.
Opret en supportsag -
-
SDU IT tilbyder flere typer serverløsninger, som kan understøtte forskningsprojekter, undervisningsmiljøer, særlige datasikkerhedskrav og applikationsbehov. Serverløsningerne driftsovervåges og sikres af SDU IT.
Hvis der er behov for tilpasninger, ekstra ressourcer eller specialkonfiguration, kan dette vurderes og aftales individuelt.
Bestil eller få support via:
service.sdu.dkServertyper og anvendelsesområder
-
En forskerserver kan stilles til rådighed for forskere med et relevant formål.
SDU IT leverer en virtuel server (Windows Server eller Linux), installerer operativsystemet og giver adgang via RDP eller SSH fra SDU’s netværk. Vi vedligeholder serverens OS, sikkerhed og overvågning, mens forskeren selv håndterer installation og drift af egne applikationer.
Typisk anvendelse: Forskningsprojekter, dataanalyse, applikationer, der ikke kan køre på en standard arbejdscomputer.
-
En licensserver bruges til at gøre softwarelicenser tilgængelige på tværs af klientmaskiner på SDU, fx software, der kræver central licensstyring.
SDU IT drifter og hoster licensserveren, mens den tilhørende softwarelicens skal være anskaffet på forhånd (fx af institut, fakultet eller projekt).
-
S4-serveren er et afgrænset og sikret projektmiljø til behandling af GDPR-beskyttede data og forskningsdata. Kun personer tilknyttet projektet og med SDU-konto kan få adgang. Projektet skal have en start- og slutdato, og serveren nedlægges efter endt projekt.
Vigtigt før bestilling
Projektet skal være registreret hos SDU RIO, og der skal anvendes NextCloud til dataudveksling. Kun godkendte programmer kan installeres.
Vejledninger og bestillingsskema
-
En virtuel maskine kan bruges, når der er behov for serversoftware, databehandling eller undervisningsmiljøer – særligt velegnet til undervisningsmiljøer, hvor studerende skal arbejde i et fælles systemmiljø.
VM’en kan hostes On-Premises eller i Azure Cloud og tilgås enten via VPN eller via Azure med SDU-konto.
-
-
SDU anvender som udgangspunkt domænet sdu.dk til hjemmesider og e-mailadresser.
Ved forskningsprojekter eller særlige behov kan der oprettes:
- projektnavn.sdu.dk (anbefalet)
- projektnavn.dk (muligt ved behov for ekstern profilering)
SDU IT håndterer køb og DNS-administration af domænenavne.
E-mail: Der kan kun oprettes e-mailadresser på @sdu.dk. For projekter anbefales projektnavn@sdu.dk.
Oplysninger ved bestilling
- Ønsket domænenavn
- Fakultet/institut/projektansvarlig
- Formål
- Ønske om hosting (SDU webhotel eller ekstern)
-
SDU IT tilbyder hosting af websites for ansatte og enheder med SDU-relateret indhold. Servicen tilbydes ikke til studerende.
Alle websites på webhotellet er beskyttet af SDU’s Web Application Firewall.
Vi tilbyder hosting af:
- Statisk HTML-website
- WordPress-site (installation og løbende platformopdatering understøttes)
- PHP-baserede dynamiske websites – med mulighed for MySQL-adgang (WordPress kan ikke selv-installers på denne type site)
Bestil eller opret henvendelse via:
service.sdu.dk
-
-
SDU har campusaftaler på en række programmer, som kan anvendes af ansatte – og i mange tilfælde også studerende.
Standardsoftware til SDU-ejede computere kan installeres via Softwarecenter. Nogle programmer kan også installeres på private computere eller udstyr ejet af samarbejdspartnere.
Du finder software via:
Software til ansatte
Software til studerendeUdvalgte softwareaftaler
Software
Målgruppe
Bemærkning
SPSS, SAS, Endnote, Maple, MATLAB & Simulink, Stat/BE, NVivo
Ansatte og studerende
Campuslicens
JMP Student Edition
Studerende, forskere og undervisere
Gratis licens
Adobe Acrobat Pro
Ansatte
Campuslicens
SurveyXact
Ansatte og studerende
Webbaseret spørgeskemaværktøj
Online ordbøger
Ansatte og studerende
Gennem SDU Biblioteket
Microsoft Azure Developer Tools for Teaching
Ansatte og studerende
Til udvikling og test
Tilkøb eller særaftaler
SDU IT tilbyder adgang til udvalgte software gennem eksisterende indkøbsaftaler, fx:
- Amberscript (tale-til-tekst)
- Password manager
- Stata/SE/MP/StatTransfer (kan tilkøbes efter behov)
Bestil eller forespørg ny software
Nyt software skal godkendes it-sikkerhedsmæssigt og juridisk, før det må bruges på SDU.
Bestil software eller lav en forespørgsel
Standardleverance
SDU IT tilbyder standardleverancer inden for it- og av-udstyr. Hvis du har behov for særlige løsninger, der ligger ud over standardleverancen, er du velkommen til at oprette en forespørgsel. Hver forespørgsel vurderes individuelt.
Find flere services
SDUnet viser kun et udsnit af de services, vi tilbyder. Find flere services inden for it og digitalisering på Freshservice:
Retningslinjer for brug af it
Orienter dig i retningslinjer for brug af it-udstyr og tilbehør – og se, hvordan du bruger dem korrekt og ansvarligt.
Har du spørgsmål?
Hvis din henvendelse ikke haster, kan du oprette en supportsag.
Vi vender tilbage dig snarest muligt.
Telefon: 6550 2990
Mail: servicedesk@sdu.dk