Skip to main content

Gode råd til kursusevaluering

Det er min erfaring, at man kan få en god, seriøs dialog med de studerende om undervisningen, og at de studerende er glade for at få lov til at komme med input til, hvad der fungerer godt, og hvad der med fordel kunne ændres/forbedres. Jeg grundlægger den gode dialog allerede på første undervisningsgang og følger løbende op.

Nedenfor kan du læse mine tips til god evalueringspraksis.

Første undervisningsgang

  1. Sæt evaluering på dagsordenen allerede den første undervisningsgang og fortæl, hvordan, hvornår og hvorfor der vil blive evalueret.
  2.  Når du har introduceret faget, læringsmål, undervisningsformer, eksamen mm., kan du give de studerende lidt tid til at drøfte deres forventninger (se eksempler på spørgsmål nedenfor). Den efterfølgende opsamling i plenum giver god mulighed for at forventningsafstemme med de studerende, så de får et mere klart billede af faget, og hvad det indeholder.

Hvad er jeres forventninger til faget og undervisningen?
10 minutter gruppesnak, herefter opsamling i plenum

  1. Start med en introduktionsrunde
  2. Fortæl nu efter tur om jeres forventninger til faget og undervisningen
  3. Hvad tænker I, at I kan anvende faget til nu og på sigt

Løbende

Jeg giver de studerende mulighed for løbende evaluering for undervejs at kunne justere min planlægning af undervisningen. Det kan være ganske små ting, der betyder meget for de studerende, som f.eks. længden af pauser eller størrelsen på grupper ifm. gruppeaktiviteter i undervisningen. Jeg anvender disse spørgsmål (se nedenfor) til den løbende evaluering og anvender en Padlet (virtuel opslagstavle) til opsamling af de studerendes respons. De studerende kan være anonyme, hvilket giver tryghed. Jeg har aldrig oplevet, at studerende under dække af denne anonymitet lægger useriøse beskeder op. Jeg har erfaring for, at der især kommer respons fra de studerende de første par undervisningsgange, indtil vi har fundet en form, der fungerer.

Spørgsmål ifm. den løbende evaluering
Placeres som afsluttende øvelse i hver lektion

  1. Hvad fungerede godt?
  2. Hvad fungerede mindre godt?
  3. Forslag til aktiviteter

Midtvejs

Jeg starter midtvejsevalueringen med min egen evaluering af undervisningen, herunder aktivitetsniveau og de studerendes deltagelse. Her gør jeg også opmærksom på evt. ting, der kan forbedres. F.eks. har det været nødvendigt at minde de studerende om at give rettidig peer feedback på portfolioopgaver. Herefter spørger jeg de studerende, om de har kommentarer, og om der er emner, de gerne vil sætte på dagsordenen. Eftersom de studerende har evalueret løbende, er de som regel trygge ved at komme med input her. Er der behov for mere konkrete spørgsmål til de studerende, kan man anvende spørgsmålene fra den løbende evaluering: Hvad fungerer godt? Hvad fungerer mindre godt? Har du forslag til konkrete aktiviteter?

Afsluttende evaluering

Jeg minder de studerende om at besvare det udsendte evalueringsskema og laver en kort opsamling af evalueringsresultaterne den sidste undervisningsgang. Det kan give anledning til, at jeg forklarer og begrunder anvendelsen af læringsaktiviteter, de studerende måske har undret sig over. Jeg bruger også anledningen til at spørge ind til evt. udsagn i evalueringen, som jeg ikke forstår. Her er det dog vigtigt at respektere, at nogle studerende ikke har lyst til at udtale sig foran hele holdet.

Inger-Marie Falgren Christensen

Forskningsområde: Didaktik, design og digitalisering. Ph.D.-studerende. Har bl.a. undervist i It-pædagogik. Tidligere specialkonsulent hos SDU-UP.

Se profil

Kursusevaluering

Her kan du finde studienævnenes evalueringsstrategier

Evalueringsstrategier

Sidst opdateret: 15.11.2023