Skip to main content

Karriereforberedende forløb

Baggrund

Karriereforberedende forløb (CMS) er et praksisnært fag, hvor den studerende får testet sin teoretiske viden af sammen med virksomheder og organisationer, og samtidig får reflekteret over, hvordan man efter endt uddannelse kan arbejde med sine kompetencer i forskellige virksomhedsmiljøer.

Temaer i undervisningen er bl.a. kompetenceafklaring, netværk, jobsøgning, jobsamtale, work-life balance, karrierestrategi og specialeskrivning med ekstern partner.

CMS udbydes som frivilligt eller obligatorisk element i forbindelse med projektorienterede forløb samt som obligatorisk element i forbindelse med karriereprofilfag. Det tilstræbes således, at hovedparten af de kandidatstuderende ved det Humanistiske Fakultet vil få tilbudt/møde forløbet.

Projektorienterede forløb:

CMS er en integreret del af projektorienterede forløb, hvor hvert studienævn har taget stilling til hvilken model af de 3 fremsatte, som de vil tilbyde deres studerende.
Modellerne er:

 Model 1  CMS som frivilligt tilbud til studerende, der tager projektorienteret forløb
 Model 2  CMS som obligatorisk (separat) del af projektorienteret forløb – selvstændig udprøvet ved undervisningsdeltagelse.
 Model 3a  CMS som obligatorisk (integreret) del af projektorienteret forløb – udprøvet i projektrapporten men
som selvstændig del, der godkendes af projektvejlederen eventuelt med vejledning fra SDU-RIO.
 Model 3b  CMS som obligatorisk (integreret) del af projektorienteret forløb – udprøvet i projektrapporten som
selvstændig del, der godkendes af VIP fra HUM med særlige kompetencer ift. kompetenceafklaring.

 

Karriereprofilfag:

CMS er obligatorisk på alle karriereprofilfagene. Karriereprofilfagene er følgende:

  • Faglig formidling: Kultur, medier og målgrupper
  • HR og intern kommunikation i teori og praksis
  • Undervisning og praktik
  • Digital Humanities
  • Kulturarv - et arbejdsfelt fra a til z

Læs mere det karriereforberedende forløb, rammerne for planlægning af undervisning og eksamen og dispensationsansøgninger  i dette notat (åbner i nyt vindue).

Sidst opdateret: 15.11.2023