Skip to main content

Kære studienævnsmedlemmer – nye såvel som gamle 😊

Tillykke med valget som medlem af – eller suppleant i – Studienævn for *studienævnets navn*!

Denne mail indeholder information om bl.a. nedenstående punkter – derfor vil jeg anbefale dig at læse både mail og bilag grundigt igennem inden det konstituerende møde i studienævnet.
 

  1. lovgrundlaget for studienævnets arbejde
  2. studienævnets ansvar for at sikre kvaliteten af uddannelserne
  3. ansøgninger om merit og dispensation
  4. de tekniske systemer, studienævnet benytter.

 

1) Konstituerende møde

Det konstituerende møde afholdes *dato, tidspunkt og sted*, og du har allerede fået en kalenderinvitation.

Suppleanter kan frit vælge, om de vil deltage i studienævnsmøderne som observatører. Ved det konstituerende møde vælges en studienævnsforperson blandt forskerne og en næstforperson blandt studenterrepræsentanterne.
Der står mere om det i vedlagte udkast til Forretningsorden.

2) De tekniske systemer til studienævnets arbejde

Studienævnet bruger to forskellige systemer, foruden kontakten på mail.

 

FirstAgenda – hvor du kan finde dagsorden og bilagsmaterialet til de respektive møder.  

Link til dette sendes ud pr. mail, cirka én uge før et møde afholdes.

Du er oprettet på First Agenda, hvis du har sendt mig dit mobilnummer.
Hvis du endnu ikke har gjort det (og ikke tidligere har haft adgang til systemet), skal du hurtigst muligt sende mig den relevante information, så jeg kan oprette dig 😊

 

SAGA – hvor du finder studenteransøgninger vedrørende dispensation og merit.

  • De valgte medlemmer vil modtage en særskilt informationsmail om SAGA og andre relevante onlineportaler, når adgangen til systemerne er tildelt.
  • Suppleanterne vil få adgang til First Agenda, men ikke til andre systemer, før de evt. indtræder som medlem i studienævnet.

 

På grund af datasikkerhed og GDPR er adgangen til de systemer, studienævnet bruger måske mere komplekse, end du er vant til, så jeg vil stærkt anbefale dig, at du forsøger at logge på så hurtigt som muligt, når du har fået den separate mail om, at du nu er oprettet som studienævnsmedlem.

Der vil blive mulighed for at få teknisk assistance, hvis du ikke kan komme ind, og du vil høre mere om det snart.

Du kan allerede nu læse mere om de relevante systemer her.

 

3) Studienævnets arbejde er beskrevet i love og vedtægter
Universitetslovens § 18 danner den overordnede ramme for studienævnenes arbejde, der desuden er reguleret i universitetets vedtægter (§§ 25-29 og §§ 38-42) og i studienævnets forretningsorden. Disse to dokumenter er vedhæftet denne mail.

  • Vær særlig opmærksom på vedtægtens § 29, der regulerer den tavshedspligt,studienævnets medlemmer er underlagt.
    Her vil jeg gerne understrege vigtigheden af din tavshedspligt.
    Har du spørgsmål, eller har du brug for at tale med nogen om én eller flere sager, kan du altid snakke med studienævnets øvrige medlemmer – og med studienævnssekretæren.
  •  Bemærk i øvrigt, at vedhæftede forretningsorden alene er et udkast, som skal godkendes på det konstituerende studienævnsmøde.

4) Kvalitetssikring – lever vores uddannelse op til dét vi lover?
Det følger af Universitetslovens § 18, stk. 4, nr. 1, at studienævnet blandt andet har til opgave at kvalitetssikre de uddannelser, der hører under det pågældende studienævn. En vigtig del af studienævnets arbejde er derfor at sikre, at uddannelserne lever op til SDU’s kvalitetspolitik, som er opsatte målepunkter for, hvordan der skal være kvalitet i hele den studerendes rejse gennem sin uddannelse lige fra rekruttering og optagelse frem til dimission og vejen ud i det første job.

  •  Hvad er kvalitetspolitik? Se denne korte video om kvalitetspolitik, formålet med det, og hvordan der arbejdes med kvalitetspolitik på hele SDU.
  • Læs mere om Kvalitetsarbejdet på Humanistisk Fakultet.
  • Hvordan der konkret arbejdes med kvalitetssikring på Humaniora og i studienævnene fremgår af udmøntningsnotatet, der også linkes til fra siden lige ovenfor.
  • På studienævnsmøder vil det blive specificeret, hvad studienævnet skal forholde sig til ved behandlingen af punkter vedrørende kvalitetspolitik.

I den korte video nævnes et e-læringsforløb om Introduktion til SDU’s kvalitetssystem for uddannelser. Det vil blive tilbudt til alle studienævnsmedlemmer, og der kommer mere information om det i løbet af kort tid.

 

5) Studenteransøgninger om merit og dispensation

En anden vigtig del af studienævnets arbejde er behandling af ansøgninger om merit- og dispensationer, jf. Universitetslovens § 18, stk. 4, nr. 4.

  • Hjemmelen til at imødekomme eller afslå sådanne ansøgning vil hyppigst skulle findes i Eksamensbekendtgørelsen og Uddannelsesbekendtgørelsen (begge er gældende, selv om der står ”Historisk” på hjemmesiden) samt i Samling af SDU’s regler om studiefremdriftBemærk dog, at kravet om bestået prøver på i alt 45 ECTS pr. studieår fortsat fremgår af Kapitel 2 §2. Dette er nu erstattet af minimum én bestået prøve pr. studieår, og dokumentet vil blive opdateret snarest.
  • Der kan normalt kun gives dispensation, hvis der foreligger usædvanlige forhold. Du kan læse mere om, hvad der udgør et usædvanligt forhold i vedhæftede retningslinjer fra Juridisk Kontor. 
  • Studienævnet har pligt til at overholde Loven om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet. Dette er udmøntet i et Hyrdebrev om uddannelsesinstitutionernes forvaltning af handicapområdet, og retningslinjer for studienævnets arbejde med området findes i tjekliste til hyrdebrevet.
  • Merit: Der vedlægges en kort beskrivelse af de forskellige former for merit.

6) Øvrige relevante bekendtgørelser

Af øvrige relevante bekendtgørelser for grundlaget for studienævnets arbejde kan nævnes:

På Ministeriets hjemmeside findes der engelske oversættelser af Universitetsloven og bekendtgørelserne, men vær opmærksom på, at de er forældede.

 

7) Liste over ord og termer, du vil møde

Vedlagt er en liste over ord, termer og begreber, du vil komme til at stifte bekendtskab med, som ikke rigtig er beskrevet andre steder.

Jeg ser frem til vores samarbejde,
*NAVN*

Venlig hilsen

*Navn*

Studienævnssekretær

Det Humanistiske Fakultet

HUM Fakultetssekretariat

Studiesekretariatet

Opdateret vinter 2021/2022

Sidst opdateret: 15.11.2023