Evalueringer og undersøgelser
På disse sider kan du finde evalueringer, analyser og undersøgelser, som vi bruger til at kvalitetssikre og udvikle vores uddannelser.
Danmarks Studieundersøgelse gennemføres af UFM og kører hvert andet år. Undersøgelsen består af en række delelementer: Uddannelseszoom, Læringsbarometer, en dimittendundersøgelse, en studiestartsundersøgelse og en evaluering af hele uddannelser. Undersøgelsen kører alle lige år og SDU supplerer derfor med lignende undersøgelser i ulige år, nemlig: en studiestartsundersøgelse og en studiemiljøundersøgelse.
Danmarks Studieundersøgelse sendes til heltidsstuderende, som er indskrevet i det forudgående efterår. I 2021 har der på SDU været en svarprocent på 26%.
Se de seneste data fra Danmarks Studieundersøgelse (gennemført efteråret 2021).
Når de studerende lige har eller er tæt på at afslutte deres uddannelse, gennemføres der en spørgeskemaundersøgelse. Den undersøger de studerendes tilfredshed og oplevelse af den samlede uddannelse ift. fx undervisning, eksamen og studenterinddragelse.
Formålet med principperne for studenterevaluering af universitetets uddannelser er at sikre, at uddannelserne har det rette niveau, fagligt indhold og sammenhæng samt en pædagogisk kvalitet som støtter deres læring og opnåelse af uddannelsens mål.
Se den seneste studenterevaluering af hele uddannelsen på Det Humanistiske Fakultet (gennemført foråret 2019)
Hvert 3. år gennemfører fakultetet en kvantitativ dimittendundersøgelse for de seneste tre års dimittender.
Resultaterne behandles efterfølgende på et studienævnsmøde, hvor der udarbejdes en konkret handlingsplan for uddannelsen. Handlingsplanen skal fremgå af studienævnsreferatet. Handlingsplanen kan indarbejdes i den efterfølgende uddannelsesberetning.
Se den seneste dimittendundersøgelse for uddannelserne på Det Humanistiske Fakultet (gennemført efteråret 2018).
SDU gennemfører hvert 2. år en studiemiljøundersøgelse. Undersøgelsens formål er at give et øjebliksbillede af, hvordan de studerende vurderer deres studiemiljø, således at SDU kan skabe de bedst mulige rammer for de studerende.
Se den seneste studiemiljøundersøgelse (gennemført foråret 2021).
Læs mere på MitSDU (Vælg studie > Studieliv > Studieundersøgelser > Studiemiljøundersøgelsen).
I henhold til SDU’s kvalitetspolitiks delpolitik 6 Tilrettelæggelse og udvikling af uddannelse og undervisning skal universitetets uddannelser som en obligatorisk del af uddannelsernes kvalitetsarbejde systematisk inddrage eksterne eksperter i udviklingen af uddannelsen.
Inddragelsen af de eksterne eksperter skal være udviklende og værdiskabende for den enkelte uddannelse, og derfor kan behovet for sparring med eksterne eksperter have forskellig karakter og form alt efter uddannelsens konkrete udviklingspotentialer, udfordringer og behov.
Se de seneste evalueringer med deltagelse af eksterne eksperter her.
- undervisning (fag, kurser og moduler)
- vejledningsbårne forløb (herunder bachelorprojekter og specialer)
- projektorienterede forløb og virksomhedsforløb
- obligatoriske udlandsophold
- praktikophold og kliniske ophold
Se studienævnenes evalueringsstrategier og de seneste evalueringsrapporter.
I forbindelse med studiestart gennemføres der en spørgeskemaundersøgelse blandt alle nye bachelor-, kandidat- og professionsbachelorstuderende. Den undersøger de studerendes generelle tilfredshed med og opfattelse af studiestarten på SDU.
Undersøgelsen gennemføres af Fællesadministrationen på tværs af alle fakulteter.
Nøgletal og kvalitetsindikatorer
På SDU er valgt en række kvantitative nøgletal og kvalitetsindikatorer, som skal supplere de krav, som kvalitetspolitikken stiller til kvalitetsarbejdet. Nøgletallene og kvalitetsindikatorerne opgøres alle på uddannelsesniveau. Læs mere om de enkelte nøgletal og find flere data her:
Definition
Med dette nøgletal monitoreres andelen af optagne studerende i et givent år, som ikke er enten studieaktive eller dimitteret på det samme hovedområde 13 måneder efter studiestart. Tallet angives som en procentandel (antal afbrudte ud af alle optagne studerende). Optaget opgøres 1. oktober. Metoden er identisk for bachelor-, professionsbachelor- , erhvervskandidat- og kandidatuddannelser.
Grænseværdi og sammenligningsgrundlag
Til fastsættelse af grænseværdier anvendes Danske Universiteters beregnede landsgennemsnit, der opgøres med 1 decimal. I et givet opgørelsesår vil det dog være landsgennemsnittet for året før, der anvendes til beregning af grænseværdier. Der kan tages hensyn til dette i fortolkningen af lamperne.
Grænseværdier og uddannelsernes frafaldsprocent afrundes til 1 decimal før sammenligning.
For uddannelser, hvor det anvendte landsgennemsnit er lavere end eller lig 6%:
Tilfredsstillende (grøn): | Uddannelser, der ligger på eller under det højeste landsgennemsnit |
Opmærksomhedskrævende (gul): | Uddannelser, der ligger over det højeste landsgennemsnit, men under eller lig landsgennemsnit + 2 procentpoint |
Utilfredsstillende (rød): | Uddannelser, der ligger over grænseværdien for gul |
For uddannelser, hvor det anvendte landsgennemsnit er højere end 6%:
Tilfredsstillende (grøn): | Uddannelser, der ligger på eller under det højeste landsgennemsnit |
Opmærksomhedskrævende (gul): | Uddannelser, der ligger over det højeste landsgennemsnit, men under eller lig landsgennemsnit + 33 % |
Utilfredsstillende (rød): | Uddannelser, der ligger over grænseværdien for gul |
Definition
Med dette nøgletal monitoreres overskridelsen af studietid. Nøgletallet opgøres som forskellen mellem den realiserede studietid fratrukket den normerede studietid. Definitionen følger Uddannelses- og Forskningsministeriets gældende retningslinjer. Metoden er identisk for bachelor-, professionsbachelor-, erhvervskandidat- og kandidatuddannelser.
Grænseværdi og sammenligningsgrundlag
Grænseværdierne er fastlagte intervaller, der er defineret i forhold til uddannelsen.
Bachelor-, professionsbachelor-, og kandidatuddannelser
Tilfredsstillende (grøn): | Uddannelser, hvor den gennemsnitlige overskridelse er op til og med tre måneder |
Opmærksomhedskrævende (gul): | Uddannelser, hvor den gennemsnitlige overskridelse ligger over tre måneder til og med seks måneder |
Utilfredsstillende (rød): | Uddannelser, hvor den gennemsnitlige overskridelse er over seks måneder |
Erhvervskandidatuddannelser
Tilfredsstillende (grøn): | Uddannelser, hvor den gennemsnitlige overskridelse er op til og med seks måneder |
Opmærksomhedskrævende (gul): | Uddannelser, hvor den gennemsnitlige overskridelse ligger over seks måneder til og med 12 måneder |
Utilfredsstillende (rød): | Uddannelser, hvor den gennemsnitlige overskridelse er over 12 måneder |
Definition
I kvalitetspolitikken opereres der med tre tal til belysning af relevans: ledighed, beskæftigelse og overgangsfrekvens. Ledighed opgøres som den gennemsnitlige ledighedsgrad 4-7 kvartaler efter dimittendtidspunktet. Opgørelserne dækker over dimittender i perioden 1. oktober året før til 30. september i året. Beskæftigelse opgøres som den gennemsnitlige beskæftigelsesgrad 12-23 måneder efter dimittendtidspunktet. Opgørelserne dækker over dimittender i perioden 1. oktober året før til 30. september i året. Overgangsfrekvensen defineres som antallet af årets dimittender, som optages samme år på en kandidatuddannelse på SDU (dimitterende i perioden 1. oktober – 30. september, som optages i samme periode).
Grænseværdi og sammenligningsgrundlag
Grænseværdierne gælder for professionsbachelor-, kandidat-, og erhvervskandidatuddannelser.
For uddannelser, hvor det anvendte landsgennemsnit er lavere end eller lig 6%:Tilfredsstillende (grøn): | Uddannelser, der ligger på eller under det højeste landsgennemsnit |
Opmærksomhedskrævende (gul): | Uddannelser, der ligger over det højeste landsgennemsnit, men under eller lig landsgennemsnit + 2 procentpoint |
Utilfredsstillende (rød): | Uddannelser, der ligger over grænseværdien for gul |
For uddannelser, hvor det anvendte landsgennemsnit er højere end 6%:
Tilfredsstillende (grøn): | Uddannelser, der ligger på eller under det højeste landsgennemsnit |
Opmærksomhedskrævende (gul): | Uddannelser, der ligger over det højeste landsgennemsnit, men under eller lig landsgennemsnit + 33 % |
Utilfredsstillende (rød): | Uddannelser, der ligger over grænseværdien for gul |
Definition
For både bachelor-, professionsbachelor- , erhvervskandidat- og kandidatuddannelser defineres en undervisningsaktivitet enten som: Planlagt udbud af undervisning, hvor underviseren og studerende er fysisk til stede sammen eller IKT-baseret undervisning.
Grænseværdi og sammenligningsgrundlag
Uddannelses- og forskningsministeriets minimumsgrænser anvender ministeriet i tilsynssammenhæng.
Grænsen for SDU’s egen målsætning svarer til den minimumsgrænse, der markerede overgangen fra et grønt til et rødt nøgletal før opgørelsen af nøgletallene i 2019.
Tilfredsstillende (grøn): | Uddannelser, hvor antal timer pr. ECTS er lig med eller over SDU's målsætning |
Opmærksomhedskrævende (gul): | Uddannelser, hvor antal timer pr. ECTS er lig med eller over Uddannelses- og forskningsministeriets minimumsgrænse, men under SDU's målsætning |
Utilfredsstillende (rød): | Uddannelser, hvor antal timer pr. ECTS er under Uddannelses- og forskningsministeriets minimumsgrænse |
Definition
Der opereres i kvalitetspolitikken med to tal til belysning af forskningsdækning: VIP-DVIP og STÅ/VIP. Metoderne for VIP-DVIP og STÅ-VIP er identiske for bachelor-, erhvervskandidat- og kandidatuddannelser. VIP og DVIP følger definitionen, der anvendes ved den ministerielle indberetning af planlagt undervisning og vejledning. Nøgletallet forskningsdækning opgøres ikke for professionsbacheloruddannelser, idet de ikke er underlagt krav om forskningsdækning.
Grænseværdi og sammenligningsgrundlag
Grænseværdien, for om en uddannelses forskningsdækning, dvs. VIP/DVIP-ratio, er utilfredsstillende, fastsættes ud fra, hvordan det placerer sig ift. landsgennemsnittet for hovedområdet:
Tilfredsstillende (grøn): | Andelen er lig med eller over landsgennemsnittet for hovedområdet |
Opmærksomhedskrævende (gul): | Andelen er mellem landsgennemsnittet for hovedområdet og landsgennemsnittet for hovedområdet minus 33% |
Utilfredsstillende (rød): | Andelen er mindre end landsgennemsnittet for hovedområdet minus 33% |
Dog har en uddannelse ikke en utilfredsstillende VIP-DVIP, såfremt den placerer sig over 75 %. Denne værdi anser SDU for at være en acceptabel dækning af fastansatte samtidig med, at der gennem DVIP er mulighed for udefrakommende input.
Læs mere om nøgletal for deltidsuddannelser her .
Statistik og administrative lister
Find den administrative bestandsliste for alle indskrevne studerende her(åbner i et nyt vindue). Listen kræver særlig adgang.
Her kan du finde al intern eksamensstatistik (åbner i et nyt vindue).
En rapport med offentlige data er under udvikling.
Du kan finde en administrativ forsinkelsesliste her (åbner i et nyt vindue). Listen indeholder alle ordinære studerende, der pr. dags dato har optjent færre ECTS end forventet. Listen kræver særlig adgang.
Her finder du en frafaldsmonitor med oplysninger om frafaldne studerende på bachelor- og kandidatuddannelser, herunder frafaldsbegrundelser.
Her kan du finde en oversigt over rapporter om søgning og optagelse på bachelor- og kandidatuddannelser (åbner i et nyt vindue).