
Et par administrative ændringer i anledning den nye pædagogiske ramme
Dette er et indlæg fra prodekan Poul Nielsen
I forbindelse med den nye pædagogiske ramme har vi forsøgt at holde de administrative justeringer på et minimum. Der er dog foretaget to mindre ændringer, som alle VIP-medarbejdere med kursusansvar vil opdage.
Kursusbeskrivelserne
Den første ændring angår kursusbeskrivelserne. Her har vi fjernet den lingo, der tilhørte trefasemodellen. I stedet vil der være et åbent felt, hvor underviseren beskriver de undervisningsformer, der benyttes på kurset.
Man kan for eksepel beskrive noget af undervisningen som ”klasseundervisning”, hvis man synes, det er den dækkende term, eller man kan skrive ”forelæsning” eller noget helt tredje, hvis det er mere dækkende. Derudover er det meningen at man folder de forskellige metoder lidt ud, så de studerende er informeret om undervisningen på det kursus, de kommer til at møde.
Første runde af nye kursusbeskrivelser har netop været gennem studienævnet, og jeg skulle hilse og sige, at underviserne virkelig har taget ændringen til sig og lavet nogle rigtigt gode beskrivelser. Mange tak for det.
Skemalægningen
Den anden ændring angår skemalægningen. Her vil vi nu holde os til termer, der er neutrale i forhold til undervisningsformerne.
Vi skriver således alene ”fællestimer”, hvis alle studerende på kurset undervises samlet, eller ”holdtimer”, hvis undervisningen er opdelt på mindre hold. Derudover kan man angive, om undervisning foregår i et klasselokale/auditorium, i laboratoriet eller måske et andet sted, for eksempel på en ekskursion eller i felten.
På den måde undgår vi betegnelser i skemaet, der signalerer en bestemt pædagogik. Underviserne er således ikke på forhånd bundet af, at skemaet siger ”forelæsninger”, hvis det reelt ikke er det, der foregår. Hvis det rent faktisk er en forelæsning, skriver man det i kursusbeskrivelsen og kommunikerer det til studerende via itslearning.
Fordi sprogbrug betyder noget
Hvorfor laver vi denne ændring? Fordi sprogbrugen betyder noget. Og fordi skemaet ikke skal styre pædagogikken.
De fleste kurser med mange tilmeldte vil sikkert fortsat have forelæsninger og E-timer. Men i kurser med færre deltagere, og hvor man ikke deler undervisningen på flere hold, er undervisningen oftest mere varieret og har mere karakter af klasseundervisning. I den situation er der ingen grund til, at skemaet sender et signal om en forelæsning.
Underviserne opnår på denne måde også mere fleksibilitet i tilrettelæggelsen af undervisningen. Man kan bedre planlægge og variere sin pædagogik i løbet af et kursus, når skemaet alene handler om, hvor og hvornår de studerende skal møde op, og ikke om hvad de skal lave. Den slags skriver man i stedet på itslearning.