Skip to main content
DA / EN

Rekrutteringsindsats

Øget synlighed af NAT’s uddannelser

Generelt har NAT’s uddannelser opnået mere synlighed i begyndelsen af 2022, når man sammenligner med tidligere år.

Af Mikkel Linnemann Johansson, , 07-04-2022

På Det Naturvidenskabelige Fakultet arbejder vi målrettet med en række indsatser, der sammen skal sikre, at uddannelsessøgende unge har kendskab til vores uddannelser.

Indsatsen løftes af mange fra både sekretariatet og institutterne samt indskrevne studerende. Derudover suppleres vi af kolleger centralt på SDU.

Det er en udfordring at måle den direkte effekt af denne indsats. Vi kan ikke isolere rekrutteringsindsatsens enkeltstående delelementer. Samtidig indikerer både interne og eksterne undersøgelser, at vores ansøgere ikke selv kan pege på de udslagsgivende aspekter, der førte til en førsteprioritetsansøgning på en af fakultetets uddannelser.

Vi måler vores synlighed og rækkevidde

Til gengæld kan vi måle, hvor mange besøg og sidevisninger vores uddannelsespræsentationer får på sdu.dk, som er én af vores ansøgeres vigtigste kilder til information.

Her har kandidatuddannelsen i Data Science oplevet den stærkeste fremgang. I årets to første måneder stod 6.035 besøg bag 10.848 sidevisninger – en vækst på henholdsvis 210,8 % og 172,4 % sammenlignet med samme periode for to år siden.

Også bacheloruddannelserne i Matematik, Anvendt matematik, Matematik-Økonomi, Kemi og Fysik har oplevet i omegnen af 26-129 % vækst i antallet af besøg og sidevisninger.

Desværre er det ikke alle uddannelser, der har oplevet fremgang. Farmaci, Biomedicin, Biokemi og molekylær biologi, Biologi og Datalogi har historisk set været de mest synlige af vores uddannelser. Det er de faktisk også nu, men i år har disse oplevet en tilbagegang i antal besøg og sidevisninger på mellem 12 % og 37 %, når man sammenligner med begyndelsen af 2020.

Når vi sammenligner webtrafikken i 2022 med 2020, skyldes det, at der er databrud i 2021, som gør tallene usammenlignelige.

Markedsføring og rekrutteringsaktiviteter

Den vigtigste kilde til trafik ind på vores uddannelsessider er digitale annoncer på eksempelvis Facebook, Instagram, YouTube og Google.

Særligt Meta, der ejer Facebook og Instagram, giver os et detaljeret indblik i, hvilken rækkevidde annonceringen har.

Her kan vi se, at vores annoncer fra 1. januar til kvote 2-ansøgningsfristen, 15. marts, fik 27.456 unikke kliks. Det er lidt flere end dobbelt så mange unikke kliks som sidste år, hvor antallet var 13.692 unikke kliks i samme periode.

Det skyldes en kombination af to ting: at en større del af vores markedsføringsbudget allokeres til annonceringen i stedet for produktionen af annoncerne, og at vores annoncer giver flere lyst til at klikke.

Samlet betyder det, at prisen pr. unikke klik på vores annoncer er faldet til 6,01 kr. mod 6,98 kr. i 2021 og 8,86 kr. i 2020.

Bonusinfo: I år blev vores uddannelser eksponeret 5.036.229 gange via Meta over for vores målgruppe i den opgjorte periode. Sidste år var det tal 3.639.572.

Læg dertil YouTube-visninger og Google-annoncer. Her vi stadig nye, og vores rækkevidde er derfor i sagens natur i vækst.

Der er et virvar af tal, vi kan kigge på og dykke ned i. Det samme gælder for vores fysiske aktiviteter. Med flere end 120 tilmeldte har det været et rekordår for vores Science Camps, hvor gymnasieelever og sabbatister har besøgt en række af vores uddannelser hen over den første weekend i marts.

Det er også lykkedes at planlægge et rekordhøjt antal besøg på regionens gymnasier i løbet af marts og april, hvor vores studenterambassadører tager af sted og repræsenterer vores uddannelser 40 gange.

Og mens SDU’s overordnede besøgstal til Åbent Hus faldt med 43 %, så faldt fakultetets besøgstal blot med 22 %, når man sammenligner 2022 med seneste sammenlignelige Åbent Hus, som var i 2020.

Som sagt: Der er et virvar af tal. Og tallene indikerer på mange måder, at kendskabsgraden til netop vores uddannelser generelt går den rigtige vej – en pointe, der for nylig blev understøttet af en undersøgelse lavet af Epinion.

Men alle de mange tal har desværre deres begrænsninger. For mens de kan sige noget om vores synlighed, så kan de desværre slet ikke sige noget om, hvor mange førsteprioritetsansøgninger vi kan forvente at få inden ansøgningsfristen 5. juli.

Redaktionen afsluttet: 07.04.2022