Skip to main content
DA / EN
Nyhedsbrev

Dækproducenten Continental forlænger samarbejdet med Carsten Svaneborg fra FKF.

En rapport fra EU har undersøgt supercomputeres betydning for virksomheders konkurrenceevne. Og rapportens forfattere er ikke i tvivl: Hvis en virksomhed vil foran sine konkurrenter, må den regne hurtigere end dem.

Her kommer SDU's supercomputer ABACUS 2.0 ind i billedet, for den står ikke kun i SDU's kælder for at hjælpe forskere med at skabe overblik over store datamængder; den spiller også en betydelig rolle for et stigende antal virksomheder, som køber såkaldt køretid på supercomputeren. ABACUS 2.0 lever således op til Det Naturvidenskabelige Fakultets målsætning om at indgå flere samarbejder med virksomheder. Og ABACUS 2.0 lever op til virksomhedernes forventninger. Supercomputeren formår nemlig at levere de resultater, som kan øge deres konkurrenceevne

Det er dækproducenten Continental et godt eksempel på. Den tyske virksomhed har arbejdet sammen med lektor og specialist i computersimuleringer og polymermaterialer Carsten Svaneborg de seneste tre år, og de har netop forlænget samarbejdet med endnu tre år. Nyheden blev i december 2016 modtaget med stor glæde hos FKF og selvfølgelig særligt af Carsten Svaneborg, som nu har midler til at tilknytte en ph.d. til projektet.

ABACUS 2.0 tester gummimolekyler

Continental har brug for at forbedre deres opskrift på gummi og gøre f.eks. vinterdæk endnu mere skridsikre.

- Man skulle ikke tro det, men dæk er vanvittigt komplekse produkter. Udvikling af dæk kræver viden om, hvordan gummi-molekyler opfører sig. Hidtil har Continentals udviklingsafdeling lavet materialeprøver i tusindvis og foretaget ligeså mange tests. Det er imidlertid en langvarig og ressourcetung metode, siger Carsten Svaneborg.

- Dette skyldes, at ingen ved, hvad der sker fra man blander dæk-ingredienserne sammen, bager dækket under højt tryk, til der kommer et dæk ud med et sæt færdige køreegenskaber. Det har hidtil været en langvarig og ressourcetung trial-and-error proces, fortællerCarsten Svaneborg og uddyber:

- Vi har arbejdet med at forstå, hvordan polymermaterialer som gummi fungerer. Der er en lang række tekniske udfordringer. For eksempel er realistiske polymermolekyler kæmpestore. Vi er interesseret i at forstå viscoelastistiske materialeegenskaber, men ti molekyler er f.eks. ikke noget materiale. Vi er nødt til at simulere hundredvis til tusindevis af molekyler, før vi kan gøre os håb om at se materialeegenskaber. Vi har derfor opfundet en lang række tricks og teknikker til at håndtere disse udfordringer. På ABACUS 2.0 kan vi nu bygge model-gummimaterialer og simulere, at vi hiver i dem, ligesom når man hiver i en elastik og føler, hvor elastisk den er. Fra simulationerne får Continental viden om, hvordan deres materialer virker på det molekylære niveau, siger Carsten Svaneborg.

Han fortæller, at resultaterne er på vej til at blive publiceret i en række artikler, og så glæder han sig selvfølgelig til at arbejde videre med Continentals udfordringer de næste tre år. Her skal det især undersøges, hvordan dækmaterialers slidstyrke kan forbedres. Undersøgelserne sparer Continental for en betydelig mængde udgifter til udvikling. Derudover bidrager projektet til grundforskningen og arbejder med en problemstilling, alle nemt kan forholde sig til: Bedre og mere sikre dæk.

Fakta om virksomheden Continental

Continental, der blev grundlagt som gummifabrik i 1871 i Hannover, præsterede i 2015 et overskud på € 2,7 milliarder og beskæftiger 164.000 ansatte på 200 fabrikker i 45 lande. Continental er blandt verdens fem største dækproducenter. Konkurrenterne er prominente navne som Bridgestone, Michelin, Pirelli og Goodyear.

Det er dog en kendt dansk virksomhed, der snupper titlen som verdens største dækproducent: LEGO producerer nemlig intet mindre end 360 mio. dæk om året, dog i lilleputstørrelse.

Modelling Materials

Læs EU-rapporten

Redaktionen afsluttet: 09.02.2017