Skip to main content
DA / EN
Nyhedsbrev

Dekanens ord

Kære medarbejdere og studerende

Onsdag 1. februar 2017 åbnede SDU for ansøgere til efterårets studieoptag. Dette års optagelse bliver noget helt særligt, idet SDU har åbnet for et større optag i kvote 2 og et nyt testbaseret optag på mange af uddannelserne. I den forbindelse har SDU fået masser af opmærksomhed i medierne, og antallet af besøgende på SDU's hjemmeside slår alle tidligere rekorder. Fristen for at søge ind via kvote 2 er 15. marts, og jeg vil i den forbindelse bede jer alle om at være imødekommende og hjælpsomme, såfremt potentielle ansøgere – eller deres forældre – skulle henvende sig på institutterne.

Fakultetets ledelse har netop vedtaget tre altafgørende langsigtede mål for fakultetet. Det testbaserede optag er et af de initiativer, som skal støtte op under et af vores langsigtede mål: at få flere ansøgere til vores uddannelser. Det testbaserede optag kan give ansøgere, som ikke har det nødvendige karaktersnit, en ny chance. Vigtigere er dog, at det testbaserede optag vil sikre et bedre match mellem ansøgere og uddannelser. At vi som universitet gør os umage for at sikre et godt match, er en fordel for både den enkelte ansøger og for universitetet. Jeg tror på, at denne ekstra umage vil give os en konkurrencefordel i forhold til de universiteter, som udelukkende – eller næsten udelukkende – benytter karaktersnittet som udvælgelsesmetode.

At få flere unge til at søge ind på vores uddannelser handler selvfølgelig også om mere end testbaseret optag. Vi skal som et naturvidenskabeligt fakultet arbejde målrettet for, at naturvidenskaben har en stærk position i grundskolen og i gymnasiet. Heldigvis står vi ikke alene. Dansk Industri og førende eksperter peger entydigt på betydningen af STEM-kompetencer (science, technology, engineering, mathematics) som forudsætning for vækst og velstand i Danmark.

Vi må alle arbejde sammen for at gøre de unge begejstrede for naturvidenskabens mysterier. Et godt eksempel på dette er formidlingsprojektet Kvantebanditter, som har til formål at introducere naturvidenskab, og især kvanteuniverset, for børn og unge i alderen 4-18 år.

Personligt er jeg meget optaget af at tilstrækkeligt mange unge vælger en gymnasial retning, der er adgangsgivende til vores uddannelser. Ikke mindst er det helt afgørende, at tilstrækkeligt mange unge vælger matematik på et tilstrækkeligt højt niveau. Efter min opfattelse er gode matematiske kompetencer en forudsætning for at kunne beskæftige sig med teknik og naturvidenskab.

Afslutningsvis skal jeg gentage min opfordring om at være imødekommende i forhold til potentielle ansøgere og – ikke mindst – at tage godt imod dem, når de påbegynder studierne på Naturvidenskab!

Læs den fulde beskrivelse af de langsigtede mål for Naturvidenskab (pdf)

Martin Zachariasen, dekan


Redaktionen afsluttet: 09.02.2017