Skip to main content
DA / EN
Nyhedsbrev

Dekanens ord

Kære medarbejdere og studerende

Det kræver mod at prøve noget nyt. SDU vil gerne kendes som et universitet, der bryder grænser, og vores nye testbaserede optag bryder i den grad med traditionen – nemlig, at hovedvejen ind på universiteterne er en høj adgangskvotient fra gymnasiet.

Fristen for at søge ind på kvote 2 udløb i midten af marts, og vi kender nu søgetallene på de forskellige uddannelser. Samlet set har Naturvidenskab fået 10 % flere førsteprioritetsansøgere, og set i lyset af, at søgningen til Naturvidenskab på nationalt plan er den samme som sidste år, er en 10  % stigning ganske tilfredsstillende. Det samlede tal dækker dog over stor variation uddannelserne imellem. De fleste uddannelser oplever fremgang, men der er også tilbagegang enkelte steder. Jeg glæder mig især over den store fremgang på datalogiuddannelsen, som har fået 77  % flere førsteprioritetsansøgninger (46 ansøgninger mod 26 sidste år). Det er rigtig lovende for en uddannelse, hvor der er stor mangel på arbejdskraft og nul arbejdsløshed.

Målet med det testbaserede optag er at give den enkelte ansøger mulighed for at træffe en kvalificeret beslutning i forhold til uddannelsesvalg. Samtidig har vi som universitet mulighed for, i højere grad end før, at optage de studerende, der har evnerne og viljen til at gennemføre en bestemt universitetsuddannelse.

Dette er dog kun første skridt på vejen. Et af fakultetets tre vigtige og langsigtede mål er at få flere til at færdiggøre deres uddannelse, altså at reducere frafaldet på vores uddannelser. Det kræver en helhjertet indsats på mange fronter. Hvis vi lykkedes med vores indsats, vil det være godt for samfundet, for den enkelte studerende og for fakultetet.

Hvordan reducerer vi så frafaldet på vores uddannelser? Det handler om studiemiljø – om, at den enkelte studerende har et fagligt og socialt tilhørsforhold. Det handler om tilrettelæggelsen af vores uddannelser – om vi har de rigtige kursuselementer de rigtige steder og i den rigtige rækkefølge. Og så handler det ikke mindst om undervisning – om den helt afgørende interaktion mellem underviser og studerende. I sidste ende handler reduktion af frafald om den enkelte studerendes motivation og læring. Det er netop derfor, at reduktion af frafald kræver en helhjertet, bred og vedvarende indsats.

Jeg er klar til at tage fat og håber også, at I er klar. Dette kan vi kun løfte i fællesskab.

Martin Zachariasen, dekan

Foto: Henrik Gautier/SDU

Redaktionen afsluttet: 30.03.2017