Skip to main content
DA / EN
Nyhedsbrev

Geobiologisk center skabes med afsæt i Det Maritime Hus

Biologisk Institut og Laboratorium for Sammenhængende Uddannelse og Læring (LSUL) har sammen med Faaborg Gymnasium netop fået bevilliget 3,1 mio. kr. fra Region Syddanmarks Uddannelsesfond til Geo og Bio Science Center Syd. Et nyt center, som får base i Svanninge Bjerge, og som havde projektstart 1. august 2017.

Den succesfulde bevilling har en stærk kobling til det vellykkede udviklingsprojekt Det Maritime Hus, som Biologisk Institut og alle øvrige institutter på Det Naturvidenskabelige Fakultet har været involveret i siden august 2013, og som netop er ved at nå sin projektafslutning. Hvor Geo og Bio Science Center Syd primært skal beskæftige sig med geovidenskab, har det Maritime Hus dog haft fokus på havets ressourcer.

Institutleder Marianne Holmer fra Biologisk Institut har været involveret i Det Maritime Hus fra starten af og er glad for, at det nu har skabt grobund for det nye projekt:

”Formålet med Det Maritime Hus har været at udvikle tolv inspirerende og motiverende undervisningsforløb med den intention, at flere elever fra de gymnasiale uddannelser vælger en naturvidenskabelig, sundhedsvidenskabelig eller teknisk videregående uddannelse, samt at flere drenge søger ind på de videregående uddannelser. Det synes jeg, at vi er lykkedes rigtig godt med, og den indbyggede efteruddannelse af lærerne har også fået mange positive tilbagemeldinger. Jeg er derfor meget stolt over, at det er lykkedes os at få midler fra Region Syddanmark til et lignende projekt endnu en gang, fordi de ligesom os anser Det Maritime Hus som en succes.”

1200 deltagere

48 klasser med i alt 1200 overnattende deltagere har de seneste 4 år været på et af 12 undervisningsforløb i Det Maritime Hus.

Alle forløbene i det Maritime Hus har taget udgangspunkt i havets ressourcer med det formål at gøre børn og unge bekendt med naturvidenskabens og teknologiens mange anvendelsesmuligheder. Gennem undervisning, hvor teori og praksis kobles sammen, skulle de unges kompetencer inden for natur, teknik og sundhed i hele uddannelsessystemet fra grundskolen til de videregående uddannelser styrkes.

Ved at koble science-området og andre fagområder, herunder de samfundsvidenskabelige områder, har formålet været at give gymnasieelever og grundskoleelever mulighed for at få indblik i nyeste viden og teknologier inden for bæredygtig anvendelse af havets ressourcer. Som sidegevinst har de deltagende lærere fra grundskole, gymnasium og professionshøjskole fået en forskningsbaseret efteruddannelse.

Positive tilbagemeldinger

Evalueringen af Det Maritime Hus tegner et billede af et vellykket projekt, som har haft en positiv effekt på de deltagende gymnasieelever og -lærere.

Ifølge Rikke Svensson og Johannes Lørup Buch, som er outreachkoordinatorer på Biologisk Institut, er der flere ting ved Det Maritime Hus, der viser, hvor udbytterigt projektet har været:

”9 ud af 10 elever har været meget tilfredse med forløbene i Det Maritime Hus. Flere af dem giver udtryk for, at de er blevet bekræftet i, at naturvidenskab er den vej, som de ønsker at gå. På den måde kan vi ikke andet end være tilfredse, når man ser på rekrutteringsperspektivet i projektet. Det er lykkedes os at skabe de 12 lovede undervisningsforløb, og vi har i her i projektafslutningsfasen haft stort fokus på, at undervisningsmaterialet kan leve videre, så vores Bioteam fortsat kan varetage undervisningen,” udtaler Johannes Lørup Buch.

Det Maritime Hus fortsætter i mindre omfang

På Biologisk Institut vil Det Maritime Hus fremover tilbyde 5-10 to-dages forløb om året, og samtidig vil Bioteam med 7 biologistuderende være med til at stå for en del en-dags forløb.

Projektet Det Maritime Hus er gjort muligt gennem økonomisk støtte fra Syddansk Uddannelsesaftale i Region Syddanmark. Odense Katedralskole har stået i spidsen for projektet som koordinator. Projektet er foregået i et samarbejde mellem SDU, gymnasieskoler på Fyn, University College Lillebælt, Langeskov Skole, Kerteminde Kommune og det lokale erhvervsliv i og omkring Kerteminde og har tilknyttet elever fra hele Danmark.

Mere om Geo og Bio Science Center Syd

Det natur- og geovidenskabelige projekt i tilknytning til SDU’s forskningsstation Svanninge Bjerge er et 3-årigt projekt, der rummer samarbejde mellem SDU, grundskoler og gymnasieskoler i Region Syddanmark, Øhavsmuseet og Naturama.

Det har som målsætning at rekruttere flere unge til naturvidenskabelige videregående uddannelser i Region Syddanmark ved at fremme børn og unges interesse for disse områder gennem praksisnær undervisning og feltarbejde, med fokus på naturens ressourcer og naturen som kilde til viden gennem naturvidenskabelige eksperimenterende undersøgelser.

Projektets formål er at udvikle inspirerende og motiverende undervisningsforløb med ”hands on” feltarbejde i naturen som omdrejningspunkt til gymnasieelever i naturvidenskabeligt grundforløb, geovidenskab, naturgeografi og biologi samt til grundskoleelever i naturfag. 

Undervisningsforløbene udvikles af naturfagslærere fra Faaborg Gymnasium og Brobyskolerne i samarbejde med forskere og undervisere på Biologisk Institut via SDU’s forskningsstation i Svanninge Bjerge og forskere og undervisere fra Laboratorium for Sammenhængende Uddannelse og Læring (LSUL) samt Naturama og Øhavsmuseet.

Undervisningsforløbene udvikles inden for en række temaer, som kan afholdes i forskellige formater afhængig af deltagernes faglige niveau og tid til rådighed. Temaerne har fokus på geo- og biovidenskabelige problemstillinger. Udfoldelsen af disse problemstillinger tager udgangspunkt i skoven i Svanninge Bjerge, hvor eksempelvis geomorfologiens (landskabsdannelse, red.) mange facetter, jordbundsforhold, geologi og klima har stor betydning for skovens forventede udvikling. Derudover inddrages naturvidenskabelige problemstillinger, specielt inden for biologi (naturtyper, økologi, zoologi og botanik) i undervisningsforløbene for at stimulere tværfaglighed.

Undervisningsforløbene målrettes undervisning af elever på både grundskole- og gymnasieniveau.

Redaktionen afsluttet: 30.08.2017