Skip to main content
DA / EN

Organisation og administration

Den øverste leder på Det Naturvidenskabelige Fakultet er dekanen, som også er en del af universitetets direktion. Dekanen udgør sammen med prodekanen for uddannelse og sekretariatschefen fakultetets dekanat.

Fakultetets ledelsesgruppe består af dekanatet og fakultetets institutledere.

Ledelsesgruppen understøttes administrativt af Det Naturvidenskabelige Fakultetssekretariat, som består af seks teams såvel som et sekretariat for Danish Advanced Research Academy.

Dekansekretariatet

Dekansekretariatet yder ledelsesbetjening for fakultetets ledelsesgruppe, ligesom strategi og strategiske tiltag ofte vil være forankret her. Derudover betjener dekansekretariatet Akademisk Råd, Samarbejdsudvalget, Arbejdsmiljøudvalget, Arbejdsmiljønetværket, Digitaliseringsudvalget, SECDEF samt det tværinstitutionelle Tek-Nat-kollegium med landets dekaner.

Dekansekretariatet har ansvaret for ansættelsesprocesser for så vidt angår videnskabelige stilluinger, dekanens events, databeskyttelse og GDPR. Dekansekretariatet består af fire medarbejdere og en teamleder.

Eksterne Relationer

Eksterne Relationer hjælper forskerne på Det Naturvidenskabelige Fakultet med at finde og ansøge om fondsmidler hos private og offentlige fonde, danske såvel som internationale. Arbejdet består overordnet set af information omkring og matching af ansøger til den brede pallette af opslag i fundinglandskabet. Hertil kommer råd og vejledning omkring de enkelte ansøgninger, således de matcher fondenes betingelser.

Derudover yder teamet administrativ support for store projekter, der har en grad af koordineringsarbejde, der kræver særlig assistance, samt vejledning med juridiske aspekter af fondsansøgninger og forskningsarbejdet.

Eksterne Relationer består af 10 medarbejdere, hvoraf de seks er ansat på eksterne midler.

Kommunikation

Kommunikationsteamet i Det Naturvidenskabelige Fakultetssekretariat har ansvaret for den populærvidenskabelige forskningsformidling, informationskampagner for uddannelserne, koordinering af fakultetets webkommunikation og koordinering af de brobygningsaktiviteter der går på tværs af institutterne.

Et ambassadørkorps af 25-30 studerende er tilknyttet teamet for at understøtte rekrutteringsindsatsen ved at medvirke i annoncemateriale og tage imod uddannelsessøgende i forbindelse med tilbud som Studerende for en dag, Science Camp og lignende aktiviteter.

Derudover laver teamet fakultetets nyhedsbrev og understøtter ledelsesgruppens eksterne kommunikation til omverdenen samt interne kommunikation til medarbejderne.

Det er ligeledes kommunikationsteamet der driver fakultetets profiler på LinkedIn, Instagram, Facebook og X.

Kommunikationsteamet består af fem medarbejdere og en teamleder.

Studieadministrationen

Studieadministrationen varetager en række opgaver, der understøtter den akademiske drift og de studerendes uddannelsesforløb på Det Naturvidenskabelige Fakultet. Teamet betjener studienævnene og herunder understøtter udarbejdelse af studieordninger og kursusbeskrivelser samt håndterer merit- og dispensationsansøgninger. Studieadministrationen har desuden ansvar for skemalægning, eksamensplanlægning, afvikling af eksamener og behandling af eksamensklager.

Derudover spiller Studieadministrationen en central rolle i studiestart og koordinering af førsteårsprojekter, ligesom teamet administrerer studiesiderne på mitsdu.dk. Afdelingen yder teknisk og administrativ support for systemer som ODIN, itslearning, Digital Eksamen og SPOC samt har ansvar for e-læringssupport, kvalitetspolitik (SAK-KVAL) og administrativ koordinering (SAK-ADM). Studieadministrationen understøtter også prodekanens arbejde og håndterer udviklingsopgaver.

Teamet består af otte medarbejdere og en teamleder.

Studiemiljø og -vejledning

Teamet for Studiemiljø og -vejledning består af fire studievejledere, fakultetets vice-ph.d.-skoleleder og en projektmedarbejder. 

Den primære opgave med studievejledning dækker studierejsen både før, under og efter studiet – altså hjælp til potentielle studerendes studievalg, vejledning i regler mv. i studietiden. Teamet har derfor også et tæt samarbejde med fakultetets studieadministration.

Ud over studievejledning varetager teamet opgaver inden for studiestart, studiemiljø, studentertrivsel, internationalisering af uddannelser, karrierefremme og jobparathed samt kandidatafslutning. Endvidere understøtter teamet rekrutteringsindsatsen til Åbent Hus, ved studiemesser og lignende arrangementer. Studiemiljø og -vejledning repræsenterer ligeledes fakultetet i en række fora på universitetet.

Teamet for Studiemiljø og -vejledning består af fem medarbejdere og en teamleder.

NAT Økonomi

NAT Økonomi er en central støttefunktion der sikrer, at fakultetets strategier og aktiviteter hviler på et solidt økonomisk fundament. Afdelingen arbejder tæt sammen med forskere og ledere omkring økonomien i forskningsprojekterne, leverer rettidig og kvalificeret økonomisk rådgivning samt sikrer at regler og retningslinjer fra eksterne bevillingsgivere bliver overholdt.

Afdelingen understøtter ligeledes den daglige økonomistyring i fakultetets forskningsprojekter med blandt andet løbende opfølgning på løn, kontering og omkontering af fakturaer samt godkendelse af rejseafregninger i zExpense.

Afdelingen har ansvar for fakultetets overordnede økonomi og varetager også her den daglige økonomistyring, herunder samspillet med institutter og den centrale økonomiadministration på SDU.  Med fokus på udvikling og implementering af effektive procedurer bidrager afdelingen til at styrke den økonomiske kvalitet og understøtter fakultetets arbejde med stadig højere krav til dokumentation og styring. Afdelingen er dermed en aktiv medspiller i at sikre professionel projekt- og økonomistyring på alle niveauer.

NAT Økonomi består af 10 medarbejdere og en afdelingsleder.

Sidst opdateret: 17.06.2025