Skip to main content
DA / EN

Organisation og administration

Ledelse

Den øverste leder på Det Naturvidenskabelige Fakultet er dekanen, som også er en del af universitetets direktion. Dekanen udgør sammen med prodekanen for uddannelse og sekretariatschefen fakultetets dekanat.

Fakultetets ledelsesgruppe består af dekanatet og fakultetets institutledere.

Administration

Ledelsesgruppen understøttes administrativt af Det Naturvidenskabelige Fakultetssekretariat, som består af seks teams såvel som sekretariatet for Danish Advanced Research Academy.

Dekansekretariatet

Dekansekretariatet yder ledelsesbetjening for fakultetets ledelsesgruppe, ligesom strategi og strategiske tiltag ofte er forankret her. Derudover betjener dekansekretariatet Akademisk Råd, Samarbejdsudvalget, Arbejdsmiljøudvalget, Arbejdsmiljønetværket, Digitaliseringsudvalget, SECDEF samt det tværinstitutionelle Tek-Nat-kollegium med landets natur- og ingeniørvidenskabelige dekaner.

Dekansekretariatet har ansvaret for ansættelsesprocesser for så vidt angår videnskabelige stillinger, dekanens events, databeskyttelse og GDPR.

Eksterne Relationer

Eksterne Relationer hjælper forskerne på Det Naturvidenskabelige Fakultet med at finde og ansøge om fondsmidler hos private og offentlige fonde, danske såvel som internationale. Arbejdet består overordnet set af information omkring og matching af ansøger til den brede pallette af opslag i fundinglandskabet. Hertil kommer råd og vejledning omkring de enkelte ansøgninger, således de matcher fondenes betingelser.

Derudover yder teamet administrativ support for store projekter, der har en grad af koordineringsarbejde, som kræver særlig assistance, samt vejledning med juridiske aspekter af fondsansøgninger og forskningsarbejdet. 

Kommunikation

Kommunikationsteamet i Det Naturvidenskabelige Fakultetssekretariat har ansvaret for den populærvidenskabelige forskningsformidling, informationskampagner for fakultetets uddannelser, koordinering af fakultetets webkommunikation og koordinering af de brobygningsaktiviteter der går på tværs af fakultetet.

Et ambassadørkorps af 25-30 studerende er tilknyttet teamet for at understøtte rekrutteringsindsatsen ved at medvirke i annoncemateriale og tage imod uddannelsessøgende i forbindelse med tilbud som Studerende for en dag, Science Camp og lignende aktiviteter.

Derudover laver teamet fakultetets nyhedsbrev og understøtter ledelsesgruppens eksterne kommunikation til omverdenen samt interne kommunikation til medarbejderne.

Det er ligeledes kommunikationsteamet der driver fakultetets profiler på LinkedIn, Instagram, Facebook og X. 

NAT Uddannelse

NAT Uddannelse varetager en bred vifte af opgaver der understøtter de studerendes uddannelsesforløb på Det Naturvidenskabelige Fakultet. Afdelingen betjener studienævnene og understøtter udarbejdelse af studieordninger og kursusbeskrivelser, håndterer merit- og dispensationsansøgninger samt har ansvar for skemalægning, eksamensplanlægning, afvikling af eksamener og behandling af eksamensklager.

Afdelingens medarbejdere spiller en central rolle i studiestart og koordinering af førsteårsprojekter, administrerer studiesiderne på mitsdu.dk og yder teknisk og administrativ support for systemer som ODIN, itslearning, Digital Eksamen og SPOC. Afdelingen har ansvar for e-læringssupport, kvalitetspolitik (SAK-KVAL) og administrativ koordinering (SAK-ADM), og understøtter prodekanens arbejde.

Derudover varetager afdelingen studievejledning før, under og efter studiet, herunder vejledning i regler og studievalg. Afdelingen arbejder med studiemiljø, studentertrivsel, internationalisering af uddannelser, karrierefremme og jobparathed samt kandidatafslutning. NAT Uddannelse understøtter også rekrutteringsindsatsen ved Åbent Hus, studiemesser og lignende arrangementer og repræsenterer fakultetet i relevante fora på universitetet.

NAT Økonomi

NAT Økonomi er en central støttefunktion der sikrer, at fakultetets strategier og aktiviteter hviler på et solidt økonomisk fundament. Afdelingen arbejder tæt sammen med forskere og ledere omkring økonomien i forskningsprojekterne, leverer rettidig og kvalificeret økonomisk rådgivning samt sikrer at regler og retningslinjer fra eksterne bevillingsgivere bliver overholdt.

Afdelingen understøtter ligeledes den daglige økonomistyring i fakultetets forskningsprojekter med blandt andet løbende opfølgning på løn, kontering og omkontering af fakturaer samt godkendelse af rejseafregninger i zExpense.

Afdelingen har ansvar for fakultetets overordnede økonomi og varetager også her den daglige økonomistyring, herunder samspillet med institutter og den centrale økonomiadministration på SDU.  Med fokus på udvikling og implementering af effektive procedurer bidrager afdelingen til at styrke den økonomiske kvalitet og understøtter fakultetets arbejde med stadig højere krav til dokumentation og styring. Afdelingen er dermed en aktiv medspiller i at sikre professionel projekt- og økonomistyring på alle niveauer. 

Sidst opdateret: 20.11.2025