Skip to main content
Fakultetssekretariatet

Sekretariatschefen orienterer

Sommerhilsen fra sekretariatschefen

Læs seneste opdatering fra Merete Munk med en kort status på, hvad der rør' sig i fakultetssekretariatet og på fakultetet.

Kære alle

Inden sommeren for alvor sætter ind, vil jeg gerne give jer en kort status på, hvad der rør’ sig i fakultetssekretariatet og på fakultetet.

Arbejdsmiljø

I sensommeren er der valg til tillidsposten som arbejdsmiljørepræsentant. Valget forventes gennemført i ugerne 37–40, og I får nærmere information i august.

Jeg vil gerne opfordre jer til at overveje, om det kunne være en opgave for en af jer – det er en vigtig rolle i vores fælles hverdag.

Hvis I er nysgerrige på, hvad det indebærer, så tag en snak med vores nuværende arbejdsmiljørepræsentant, Anne Mette Kargaard. Hun stiller sig for øvrigt også til rådighed for en ny periode.

Arbejdsmiljøgruppen arbejder desuden videre med vores beredskabsplaner – denne gang med fokus på andre typer hændelser end brand, så vi står stærkt og forberedt i flere situationer.

GDPR og informationssikkerhed

Tak til alle jer, der deltog i vores fælles GDPR- og informationssikkerhedsdag den 2. juni. Det var en dag med stort engagement og mange konstruktive drøftelser.

Det er tydeligt, at vi løfter opgaven bedst, når vi har en fælles forståelse og fortsat opmærksomhed på, hvordan vi håndterer data sikkert og ansvarligt.

Nyt fra fakultetet

Jakob Grauslund er pr. 1. juni 2026 tiltrådt som ny dekan ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet. Ole Skøtt fratræder som dekan pr. 31. august 2026, hvilket giver tre måneders overlap med særligt fokus på en grundig og velforankret overlevering.

I perioden frem mod 1. september vil alle institutledere blive inviteret til et fælles overleveringsmøde med Ole Skøtt og Jakob Grauslund.

Derudover gennemføres bilaterale møder mellem Jakob Grauslund og den enkelte institutleder med henblik på en nærmere præsentation af institutterne samt drøftelse af aktuelle muligheder og udfordringer.

På baggrund af erfaringerne fra overleveringsperioden vil Jakob Grauslund efter 1. september besøge institutterne på ny for at præsentere og drøfte sine visioner og prioriteringer for fakultetets videre udvikling.

Disse drøftelser – sammen med tilsvarende dialoger med områdelederne – vil danne grundlag for en workshop om SUND’s interne organisering og fremadrettede strategiske retning på fakultetets årlige strategiseminar den 23.-24. november 2026.

Den 1. juni blev Institut for Klinisk og Præventiv Odontologi (IKPO) etableret.

Det nye institut er et centralt skridt i arbejdet med at opbygge tandlæge- og tandplejeruddannelserne på SUND. Fremadrettet vil instituttet være hjemsted for både forskningsopbygning, undervisningskapacitet og projektledelsen på området.

Jakob Grauslund er konstitueret institutleder, og Torben H. Thygesen er viceinstitutleder og forskningsleder.

I den forbindelse er en række kolleger flyttet til IKPO:

  • Anette Schrøder, fungerende studieleder for tandplejeruddannelsen
  • Lone Forner, fungerende studieleder for tandlægeuddannelsen
  • Torben H. Thygesen, professor, viceinstitutleder og forskningsleder
  • Mohit Kothari, lektor
  • Simple Futharmal Kothari, lektor
  • Ditte Marie Salling, specialkonsulent og projektleder
  • samt ny projektsekretær, Mie Wiatr Hammerich, der starter pr. 1. august

Ændring i rammer for studenterpladser

På grund af den aktuelle pladssituation ændrer vi organiseringen af studenterarbejdspladser. Fremover vil studentermedhjælperne have deres daglige gang ude i områderne frem for på et fælles studenterkontor.

Det giver os en mere fleksibel udnyttelse af vores fysiske rammer – men vigtigere endnu: det giver studentermedhjælperne bedre mulighed for at blive en aktiv del af både det faglige og sociale lokale miljø.

Jeg vil derfor gerne opfordre jer alle til at tage godt imod studentermedhjælperne og hjælpe dem godt ind i hverdagen. Vær særligt opmærksomme på EDHUB-studentermedhjælperne, som ikke har en fast tilknytning ét sted.

Der etableres samtidig tre flekspladser på HR-/Øko-gangen, som kan benyttes efter behov.

Nye kolleger i SUND Forskerstøtte

Vi har også haft fornøjelsen af at byde velkommen til to nye forskningsrådgivere:

  • Nicklas Abild (fra Social- og Boligstyrelsen)
  • Astrid Jarre (tidligere professor ved University of Cape Town)

De skal være med til at styrke understøttelsen af vores forskningsprojekter – særligt i planlægnings- og ansøgningsfaserne – så vi i endnu højere grad arbejder sammenhængende og professionelt på tværs af hele forskningsforløbet.

Til sidst

Tak for jeres store indsats, evne til samarbejde og engagement – det er helt afgørende for både lokale og vores fælles resultater.

Jeg ønsker jer alle en rigtig god sommer!

Redaktionen afsluttet: 24.06.2026