Find inspiration til forskellige metoder til mundtlig undervisningsevaluering på både små og store undervisningshold.
Det kan føles tryggere for studerende at deltage aktivt i evalueringen, hvis
de får mulighed for at drøfte evalueringens spørgsmål sammen i par eller små
grupper og på den måde ikke svarer individuelt.
Plenumdialog
Plus/Minus-metoden
Delphi-metoden
Referencegruppesamtale
Fishbowl-feedback
To stjerner og ét ønske
Mini-interviews i par
Spørgsmålskort
Temperaturmåling
Plus/Minus-metoden
Delphi-metoden
Stop–Start–Continue
Formål: At få en åben samtale med hele holdet om, hvad der fungerer godt, og hvad der kan forbedres.
Sådan gør du:
Afsæt ca. 15 minutter til evaluering
Stil 2–3 åbne spørgsmål og lad de studerende drøfte dem i par eller små grupper
Invitér alle til at bidrage i plenum, evt. gruppevist
Opsummer og forklar, hvordan du følger op
Formål: At få ærlig feedback uden underviserens tilstedeværelse.
Sådan gør du:
Afsæt ca. 20 minutter
Forklar metoden og lad studerende diskutere 2–3 åbne spørgsmål
Forlad lokalet i ca. 10 minutter
Studerende skriver styrker (+) og svagheder (−) på tavlen, inkl. løsningsforslag
Gennemgå punkterne og drøft forbedringer
Formål: At finde ud af, hvad flest studerende er enige om.
Sådan gør du:
Afsæt ca. 15 minutter
Bed studerende skrive én positiv og én kritisk kommentar
Lad sedler cirkulere, hvor andre sætter kryds ved udsagn, de er enige i
Indsaml sedlerne og del konklusioner med holdet senere
Formål: At få dybere indsigt fra en repræsentativ gruppe.
Sådan gør du:
Afsæt ca. 20 minutter i undervisningstiden og ca. 20 minutter med referencegruppen
Udpeg 3–5 studerende som referencegruppe
Lad dem drøfte spørgsmål med holdet og præsentere konklusionerne for dig
Del resultaterne med hele holdet
Formål: At gøre feedback konstruktiv og balanceret.
Sådan gør du:
Afsæt ca. 20 minutter
Lad studerende notere to ting, der fungerer godt, og én ting der kan forbedres
Lad grupper dele og diskutere deres input
Opsummer og forklar, hvordan du bruger feedbacken
Formål: At skabe refleksion i en struktureret samtale.
Sådan gør du:
Afsæt ca. 30 minutter
Præsenter 2 åbne spørgsmål
Lad studerende sidde i inder- og ydercirkel
Indercirklen diskuterer ét spørgsmål ad gangen – ydercirklen lytter
Efter ca. 10 minutter opsummerer ydercirklen
Byt pladser og gentag
Afslut med en samlet opsummering
Formål: At strukturere dialog og aktivere flere stemmer.
Sådan gør du:
Afsæt ca. 20 minutter
Forbered kort med evalueringsspørgsmål
Studerende trækker kort i grupper og drøfter dem
Opsummer i plenum
Formål: At få en hurtig indikation af stemningen.
Sådan gør du:
Afsæt ca. 15 minutter
Lav en fysisk skala i lokalet (fx “meget enig” → “meget uenig”)
Bed studerende stille sig på skalaen ved hvert udsagn
Lad 2–3 studerende forklare deres valg
Opsummer pointerne
Formål: At sikre, at alle får mulighed for at reflektere.
Sådan gør du:
Afsæt 15–20 minutter
Lad studerende interviewe hinanden i 2–3 minutter
Opsaml pointer i plenum
Formål: At få konkrete og handlingsorienterede forslag.