Det Naturvidenskabelige Fakultets MUS-koncept er inspireret af "the Tripod of Work", som er udviklet af ph.d. Gillian Stamp. Den såkaldte tripod består af tasking, tending og trusting (TTT-tilgangen).
Begreberne ‘TTT’ er baseret på undersøgelse af, hvad medarbejdere opfatter som de vigtigste arbejdsbetingelser individuelt og for samarbejde.
I praksis indebærer det:
- at lederen omsætter konkrete problemer til konkrete opgaver i dialog med medarbejderne
- at lederen sikrer, at betingelserne er optimale (ikke perfekte) for opgaveløsning, herunder at der er ressourcer og understøttelse, at opgaven stadig er relevant, og at brug af ressourcer på opgaver sker til organisationens bedste
- at medarbejderen har det størst mulige handlerum til at tage eget initiativ.
Lederes brug af disse principper er ifølge Stamp svar på medarbejderes egne ønsker om at løse opgaven med så høj kvalitet og så effektivt som muligt.
Eksempler på spørgsmål til inspiration:
Tasking (opgaver)
- Hvad er de vigtigste opgaver du løser? Tegn dem gerne op. Begges oplevelse
- Hvordan går det faktuelt med dem? Begges oplevelse.
- Hvordan passer mængde, omfang og sværhedsgrad? Begges oplevelse.
- Har du de kompetencer, du skal bruge?
- Hvordan kommer opgaver til dig?
- Hvordan vurderes og reguleres de?
- Hvordan kunne opgaver håndteres bedre omkring dig i fremtiden?
- Hvad kan vi hver især gøre? Hvad kan andre gøre?
Tending (vilkår, ressourcer, opfølgning, hjælp)
- Hvordan har du det overordnet?
- Har du de ressourcer og værktøjer, du skal bruge for at lykkes med dit arbejde? Begges oplevelse.
- Hvem får du især hjælp, opfølgning og interesse fra?
- Hvor går du hen med problemer eller muligheder?
- Hvor og hvordan får du endnu bedre tending næste år?
- Hvad kan vi hver især gøre? Hvad kan andre gøre?
Trusting (tillidsbaseret mandat og ansvar)
- Hvad må du selv bestemme? Uden at spørge nogen. Begges oplevelse.
- Hvad skal du rådføre dig med hvem om?
- Hvad af betydning for dit arbejde bestemmer du ikke?
- Er dit råderum og ansvar passende? Begges svar.
- Hvordan bliver det justeret/forhandlet til daglig?
- Hvordan kunne vi og andre bedre forhandle dit ansvarsrum i fremtiden?
- Hvad kan vi hver især gøre? Hvad kan andre gøre?