For Farmaci gælder kursusinformation på denne side kun for bacheloruddannelsen samt for valgfri FA8xx-kurser på kandidatuddannelsen.
Der indkaldes ændringer af indholdet i kursusbeskrivelser for hvert semester. Rettelsesønsker tastes ind i ODIN, som er SDU's system til oprettelse og vedligeholdelse af kursusbeskrivelser og studieordninger.
Ændringstype | Efterårskurser | Forårskurser |
---|---|---|
Kategori A ændringer: Eksamensrelaterede ændringer, for eksempel ændring af ECTS-fordeling, eksamensform, censur etc. |
Primo januar | Primo september |
Kategori B ændringer: Redaktionelle ændringer, for eksempel indhold, formål, timetal, etc. |
Primo marts | Primo oktober |
OBS: Ændringer i undervisernavne og litteratur kan foretages når som helst. Kontakt venligst studiesekretær Inger Rose Hansen, irh@sdu.dk, om dette.
Der indkaldes skemaønsker for hvert semester.
Handling |
Efterårskurser |
Forårskurser |
---|---|---|
Fra 2023 køres der så vidt muligt med faste skemaer fra år til år. Hvis du er tilfreds med det skema, du havde sidste år, behøver du ikke at melde noget ind, og skemaet året efter vil være uændret.
Hvis du ønsker ændringer i forhold til sidste års skema, eller hvis dit kursus er nyt og ikke har kørt tidligere, indtastes skemaønskerne af den enkelte underviser i timefordelingssystemet. Herunder angives evt. ønsker om lokale, undervisningsfri perioder, undervisers anden undervisning etc. |
Primo marts |
Ultimo september |
Skemaet udarbejdes af fakultets skemalægger ud fra de afgivne ønsker. Det færdige skema sendes til godkendelse hos underviseren. |
Maj |
November |
De færdige skemaer for de enkelte kurser kan ses i de enkelte kursusbeskrivelser.
Hvis der opstår akutte behov for skemaændringer i løbet af semestret, sendes en e-mail til studiesekretæren på FKF Studiesekretær mailbox fkf-studiesekretaer@sdu.dk, med c.c. til skemalægger Lisbeth Anni Mortensen lam@sdu.dk, ledsaget af en begrundelse for ændringen. Hvis der ikke er en tilstrækkelig begrundelse, skal ændringen godkendes af den relevante uddannelsesleder, før den kan gennemføres.
Tilmelding til kurser
De studerende tilmelder sig kurser inden for en 10-dages periode i slutningen af det foregående semester.
Tilmeldingsperioderne er 20.-30. maj for efterårskurser og 20.-30. november for forårskurser.
Lærebøger
E-mail vedr. bestilling af lærebøger udsendes. Bøgerne bestilles i god tid inden semesterstart af den enkelte underviser hos Academic Books, hvor de studerende kan købe dem.
Undervisere ansat ved Institut for Fysik, Kemi og Farmaci kan kontakte studiesekretær Inger Rose Hansen, irh@sdu.dk for undervisereksemplarer af lærebøger. Undervisere, der ikke er ansat ved instituttet, er selv ansvarlige for at anskaffe undervisereksemplarer.
itslearning
itslearning er SDU's e-læringsplatform. Kontakt eventuelt e-læringskoordinator Søren Sten Hansen, shan@sdu.dk, hvis du har spørgsmål om brugen af systemet.
Uddannelse | Projekttyper |
---|---|
Farmaci | Bachelorprojekter, specialer |
Fysik, Kemi og Medicinalkemi | Individuelle studieaktiviteter, bachelorprojekter, virksomhedsprojekter, specialer |
Se eventuelt instituttets oversigt over forslag til bachelorprojektemner. Alle videnskabelige medarbejdere kontaktes hvert år vedrørende eventuelle opdateringer og nye projekter.
For hvert projekt skal den studerende hurtigst muligt efter tilmelding – og senest en uge efter semesterstart, henholdsvis 7. september og 7. februar – udfylde og indsende en digital projektkontrakt med vedhæftet projektbeskrivelse og med angivelse af navn og e-mailadresse på vejleder(e). I de enkelte kursusbeskrivelser er der et link til en blanket med kontrakten, som den studerende skal udfylde.
Projektkontakten går herefter videre i et godkendelsesflow hos vejleder(e), dernæst uddannelseslederen (som angiver STÅ-fordeling efter aftale med studiesekretæren) og til sidst studielederen.
Aflevering af rapport
Der er faste afleveringsfrister for alle typer af projektrapporter:
Projekttype | Vintereksamen | Sommereksamen |
---|---|---|
Individuelle studieaktiviteter og virksomhedsprojekter | 31. januar (reeksamen 1. marts) | 31. juli (reeksamen 31. august) |
Bachelorprojekter | 1. januar (reeksamen 1. marts) | 1. juni (reeksamen 31. august) |
Specialer | 1. januar (reeksamen 1. april for Farmaci og 15. april for øvrige uddannelser) | 1. juni (reeksamen 1. september for Farmaci og 15. september for øvrige uddannelser) |
Alle typer af projektrapporter afleveres og bedømmes via systemet Digital Eksamen. Guide til Digital eksamen.
Censur på projekter
Ekstern censur benyttes ved bedømmelse af bachelorprojekter, virksomhedsprojekter og specialer:
- Farmaci: Der udsendes en e-mail vedr. input til bestilling af censor via ”Censor-IT”, hvilket studiesekretæren sørger for.
- Fysik: Underviseren vil blive bedt om selv at vælge en censor uden for SDU fra censorkorpset i fysik.
- Kemi og Medicinalkemi: Underviseren vil blive bedt om selv at vælge en censor uden for SDU fra censorkorpset i kemi.
Intern censur med to eller flere bedømmere benyttes ved bedømmelse af individuelle studieaktiviteter på 10 ECTS. Vejlederen vil blive bedt om selv at vælge en medbedømmer fra SDU.
Individuelle studieaktiviteter på 5 ECTS bedømmes udelukkende af vejlederen selv.
Særligt for bedømmelse af specialer
Vejlederen vil i god tid inden den mundtlige specialeeksamen blive bedt om at sende oplysninger om tid og sted for specialeeksamen til studiesekretær Inger Rose Hansen, irh@sdu.dk, så hun kan booke lokale og lave det obligatoriske opslag, der offentliggøres i KIK og på sdu.dk.
Specialeeksamen skal være afholdt senest 1 måned efter aflevering af rapporten.
Farmacikurser har deres egen evalueringsmodel, som styres af Studienævn for Farmaci.
Nedenstående er gældende for Fysik, Kemi og Medicinalkemi :
- Undervisningsudvalgene udvælger en række kurser til evaluering og kontakter herefter de ansvarlige undervisere. Evalueringen foregå henholdsvis i december for efterårskurser og i maj for forårskurser.
- Der evalueres 10 ECTS pr. uddannelse pr. semester. Dvs. hvert år evalueres ca. en tredjedel af kurserne. Som regel udtages alle nye kurser og kurser med nye undervisere til evaluering.
- Evalueringsmetoden er valgfri. Evalueringen kan eventuelt foretages via itslearning. Kontakt Søren Sten Hansen på shan@sdu.dk.
Læs mere om kursusevalueringer på Det Naturvidenskabelige Fakultet (åbner i Sharepoint)
Eksamensdatoer
Planlægning af eksamensdatoer varetages af fakultetets studieadministration. Eksamensdatoerne sendes til gennemsyn, inden de endeligt offentliggøres.
Det er vigtigt, at du tjekker eksamensdatoerne for dine egne kurser, når der kommer besked om det, da eventuelle problemer i så fald kan løses, inden eksamensdatoerne bliver offentliggjort. Når eksamensdatoerne først er offentliggjort, kan en eksamensdato kun ændres med samtykke fra studielederen og alle tilmeldte studerende. Godkendelse til ændring af en offentliggjort eksamensdato søges via studiesekretær Tina H. Pedersen, tinahp@sdu.dk.
Eksamensafvikling
Vintereksamen afvikles i januar, med reeksamen på mandage i februar/marts. Sommereksamen afvikles i juni, med reeksamen i august.
Studiesekretær Tina H. Pedersen står for alt vedrørende eksamener i kurser på Institut for Fysik, Kemi og Farmaci og kontakter underviserne, når tiden nærmer sig.
Al eksamensadministration foregår via systemet Digital Eksamen. Resultater af hver enkelt forudsætningsprøve og hvert enkelt eksamenselement registreres separat, startende med eventuelle forudsætningsprøver. Se også den enkelte kursusbeskrivelse.
Censur
Ekstern censur:
- Farmaci: Der udsendes en e-mail vedr. input til bestilling af censor via ”Censor-IT”, hvilket studiesekretæren sørger for.
- Fysik: Underviseren vil blive bedt om selv at vælge en censor uden for SDU fra censorkorpset i fysik.
- Kemi og Medicinalkemi: Underviseren vil blive bedt om selv at vælge en censor uden for SDU fra censorkorpset i kemi.
Intern censur med to eller flere bedømmere:
- På kurser med to eller flere undervisere vil den ansvarlige underviser være eksaminator, og medundervisere vil få rollen som intern medbedømmer.
- På kurser, hvor der kun er én underviser, vil underviseren blive bedt om selv at vælge en medbedømmer fra SDU.
Ved interne prøver med én bedømmer foretages bedømmelse udelukkende af den ansvarlige underviser.