I en proces, som har strakt sig fra efteråret 2020 til december 2021, er der udviklet stillingsbeskrivelser for henholdsvis videnskabelige assistenter, ph.d.-studerende, postdocs, adjunkter, lektorer og professor. I den afsluttende fase er der også udviklet en generel stillingsbeskrivelse for det teknisk-administrative personale.
Det overordnede formål i arbejdet med stillingsbeskrivelserne har været at gøre det mere transparent i forhold til hvilke arbejdsmæssige forventninger, vi kan have til hinanden på instituttet. En afklaring af de gensidige forventninger vil være fremmende for vores arbejdsmiljø og den generel måde, vi positiv omgår hinanden på som kollegaer.
For det videnskabelige personale har forskningslederne sammen med institutlederen udfærdiget stillingsbeskrivelserne i en iterativ proces. Inspiration er hentet fra et såkaldt Scholarly Qualification Matrix udviklet på Institut for Statskundskab, SDU. Efter gentagne gennemskrivninger er stillingsbeskrivelserne efterfølgende behandlet og kommenteret i Institutrådet, der gav anledning til justeringer og præciseringer.
Stillingsbeskrivelserne er opdelt i fem dimensioner: Research, Teaching, Service to society, Administration og Personal capacity. For hver dimension er det beskrevet, hvad der forventes af en videnskabelig medarbejder på Institut for Idræt og Biomekanik. Det giver mulighed for en mere transparent forventningsafstemning med kollegaer, studie- og forskningsledere. Det giver også mulighed for en mere transparent karriereudvikling, hvor forventningerne til det næste karrieretrin fremgår.
Udover at skabe transparens har stillingsbeskrivelserne også det konkrete formål at danne udgangspunkt for de årlige medarbejderudviklingssamtaler. Her kan gennemgangen af de fem dimensioner sikre en mere helhedsorienteret samtale, der ikke alene går på forskning og undervisning, men også hvad det indebærer at være en god kollega, der bidrager både til enhed, institut, fakultet, universitet og det omkringværende samfund. Det er væsentligt, at både medarbejder og nærmeste leder ser stillingsbeskrivelserne som vejledende i dialogen om, hvordan medarbejderen sikres både høj trivsel og oplevelsen af succes i forhold til sin forskning, undervisning og administrative opgaver.
I tillæg til stillingsbeskrivelserne for det videnskabelig personale er der også udfærdiget en generel beskrivelse af arbejdsopgaverne knyttet til det teknisk-administrative personale. Det har ligeledes det overordnede formål at skabe transparens i forhold til de forventninger, vi kan stille til hinanden.
Stillingsbeskrivelserne findes kun på engelsk og kan downloades her
Det overordnede formål i arbejdet med stillingsbeskrivelserne har været at gøre det mere transparent i forhold til hvilke arbejdsmæssige forventninger, vi kan have til hinanden på instituttet. En afklaring af de gensidige forventninger vil være fremmende for vores arbejdsmiljø og den generel måde, vi positiv omgår hinanden på som kollegaer.
For det videnskabelige personale har forskningslederne sammen med institutlederen udfærdiget stillingsbeskrivelserne i en iterativ proces. Inspiration er hentet fra et såkaldt Scholarly Qualification Matrix udviklet på Institut for Statskundskab, SDU. Efter gentagne gennemskrivninger er stillingsbeskrivelserne efterfølgende behandlet og kommenteret i Institutrådet, der gav anledning til justeringer og præciseringer.
Stillingsbeskrivelserne er opdelt i fem dimensioner: Research, Teaching, Service to society, Administration og Personal capacity. For hver dimension er det beskrevet, hvad der forventes af en videnskabelig medarbejder på Institut for Idræt og Biomekanik. Det giver mulighed for en mere transparent forventningsafstemning med kollegaer, studie- og forskningsledere. Det giver også mulighed for en mere transparent karriereudvikling, hvor forventningerne til det næste karrieretrin fremgår.
Udover at skabe transparens har stillingsbeskrivelserne også det konkrete formål at danne udgangspunkt for de årlige medarbejderudviklingssamtaler. Her kan gennemgangen af de fem dimensioner sikre en mere helhedsorienteret samtale, der ikke alene går på forskning og undervisning, men også hvad det indebærer at være en god kollega, der bidrager både til enhed, institut, fakultet, universitet og det omkringværende samfund. Det er væsentligt, at både medarbejder og nærmeste leder ser stillingsbeskrivelserne som vejledende i dialogen om, hvordan medarbejderen sikres både høj trivsel og oplevelsen af succes i forhold til sin forskning, undervisning og administrative opgaver.
I tillæg til stillingsbeskrivelserne for det videnskabelig personale er der også udfærdiget en generel beskrivelse af arbejdsopgaverne knyttet til det teknisk-administrative personale. Det har ligeledes det overordnede formål at skabe transparens i forhold til de forventninger, vi kan stille til hinanden.
Stillingsbeskrivelserne findes kun på engelsk og kan downloades her