Arbejdsmiljøspørgsmål på institutniveau håndteres og løses af ledere og medarbejdere i samarbejde og med bistand fra arbejdsmiljøgruppen. Instituttets arbejdsmiljøgruppe består af institutlederen og en blandt medarbejderne valgt arbejdsmiljørepræsentant.
Arbejdsmiljøgruppens opgaver er blandt andet at
- deltage i planlægning af arbejdsmiljøarbejdet;
- deltage i kortlægning og vurdering af arbejdsmiljøforhold;
- kontrollere, at arbejdsmiljøforholdene er forsvarlige;
- deltage i undersøgelse og anmeldelse af arbejdsskader samt tilløb hertil;
- påvirke den enkelte til en adfærd, der fremmer eget og andres arbejdsmiljø;
- virke som kontaktled mellem medarbejdere og arbejdsmiljøorganisationen;
- varetage lokale arbejdsmiljøhensyn af betydning for de studerendes fysiske og psykiske studiemiljø.
Det er Hovedarbejdsmiljøudvalget, bestående af 4 arbejdsmiljørepræsentanter, 4 ledelsesrepræsentanter og rektor som formand samt 2 studenterobservatører, der understøtter SDU’s centrale arbejdsmiljøarbejde. Fakultetsarbejdsmiljøudvalgene, bestående af dekanen som formand, 1 arbejdsmiljørepræsentant og 1 ledelsesrepræsentant, understøtter Hovedarbejdsmiljøudvalgets centrale indsats. Der gennemføres valg til arbejdsmiljøorganisationen hvert 3. år. Valgperioden er 2018-2020, 2021-2023 osv.
Yderligere information om arbejdsmiljøorganisationen på SDU.
Medlemmer af arbejdsmiljøgruppen
Signe Pihl-Thingvad, institutleder
Bess Egede Rogers, AC-fuldmægtig og arbejdsmiljørepræsentant i Odense
Martin Klatt, lektor og arbejdsmiljørepræsentant i Sønderborg