Nyt SIS
Gennemgribende kompetenceudvikling i SDU IT og SDU Digital
Et vigtigt led på vejen mod det kommende nye studieinformationssystem (SIS) er implementeringen af en ny integrationsplatform i SDU’s systemlandskab. Det stiller store krav til vores it-medarbejdere, hvorfor et omfattende kompetenceudviklingsforløb nu skal ruste organisationen til nye roller og opgaver.
Hvad er en integrationsplatform, og hvorfor skal vi have den?
Inden SDU skifter STADS ud med et nyt studieinformationssystem (SIS), skal den nye integrationsplatform i Microsoft Azure implementeres.
I dag henter flere systemer den samme information på forskellige måder, hvilket kræver mange ressourcer til udvikling og vedligehold af systemerne, hvor data flyder på kryds og tværs. En integrationsplatform kan designes, så alle systemer modtager de samme oplysninger om en studerende i én samlet datapakke, der kun skal vedligeholdes ét sted. Det vil gøre det nemmere at udvikle og vedligeholde udveksling af data mellem systemer – eks. til og fra det nye SIS.
Visualisering af integrationsplatformen
Individuelle læringsforløb løfter det fælles kompetenceniveau
Det er en helt ny måde at arbejde på for mange af medarbejderne i SDU IT og SDU Digital, og vi mangler vigtig viden om at implementere og ikke mindst drifte integrationsplatformen. Derfor er der nu igangsat et storstilet løft af de kompetencer, der er behov for.
I alt har ca. 80 medarbejdere på forskellig vis deltaget i en form for kursusaktivitet eller generelt kompetenceløft, og virksomheden Fellowmind har bidraget med konsulentbistand til et omfattende afklaringsforløb, der skal afdække nuværende kompetencer, udvikle nye kompetencer og udforske de nye funktioner og ansvarsområder. Der er bl.a. udarbejdet individuelle uddannelsesplaner med tilpassede kursusforløb for en række af medarbejderne.
Poul Basse, der er projektleder af SIS-programmets spor for it-integrationer og udvikling, fortæller:
- Vi lærer på mange forskellige måder, og i uddannelsesplanerne, der bliver udarbejdet sammen med medarbejderne, vil der indgå en blanding af selvstudie, onlinekurser, firmakursus og individuelle kurser ude af huset. Mine kollegaer har taget utrolig godt imod forløbet, og jeg kan mærke, at folk har lyst til at arbejde med de nye teknologier.
Processen er kommet godt fra start
Knud Hjørlund er systemudvikler i SDU Digital, Design, og han er en af de medarbejdere, der har deltaget i workshops. Han oplever det også som en god proces:
- I starten har der været fokus på at anskueliggøre, at vi skal bevæge os fra A til B. Jeg kan være lidt nervøs for, hvor meget ventetid der bliver, når ting skal oprettes, nedlægges og der skal tildeles rettigheder i Azure. Men det har givet mig en appetit på at benytte de muligheder Azure tilbyder, og mine kollegaer og jeg ser frem til at komme i gang.
Erling Brandt Kjeldsen er systemspecialist og teknisk projektleder i SDU IT, og han arbejder allerede med digital databasedrift i Azure. Alligevel deler han Knuds oplevelse af, at det har været godt at deltage i udviklingsforløbet:
- Det er supergodt at være med ”i loopet”. Det giver mig gode forudsætninger for at byde ind og understøtte forberedelserne af systemstrukturen. Jeg håber selvfølgelig, at det bliver bedre og nemmere, når det fremover er hele afdelingen, der skal fokusere på driften i Azure. Og at mange af de ting, vi har gjort for første gang, bliver rutineopgaver, så vi kan fokusere mere på at varetage vores driftsopgaver, siger Erling.
Det er ressourcekrævende at gennemføre kursusforløbet, samtidig med at den daglige drift skal opretholdes, og det nødvendiggør en skarp prioritering af opgaverne – også på tværs af andre projekter. Ledelsen i både SDU Digital og SDU IT er meget opmærksomme på prioriteringerne og bakker fuldt op.
Etablering af hele fundamentet for integrationsplatformen sættes i gang i november, og de første integrationer forventes at være færdigudviklede til foråret 2024.
Kontakt os
Vil du vide mere om kompetenceudviklingsforløbet i SDI IT og SDU Digital, er du velkommen til at kontakte teknisk projektleder Poul Basse: pba@sdu.dk
Hvis du har øvrige spørgsmål eller input vedr. Nyt SIS-programmet, kan du også henvende dig til:
Mette Thomassen, programleder
mettho@sdu.dk
Stinne Hørup Hansen, konstitueret studiechef
stinne@sdu.dk
Maria Cecilie Vonsild, projektleder for forretningssporet
mcv@sdu.dk
Peter Gustav, projektleder for datasporet
gustav@sdu.dk
Carina Thisted Mogensen, SDUnet og kommunikation
catmo@sdu.dk