Kantineaftale
Ny politik for uddannelseskvalitet fra nytår
Fra nytår ændrer vi, hvordan vi udvikler og sikrer uddannelseskvaliteten på SDU. Direktionen har vedtaget nye mål og hvordan vi følger op på dem. Der bliver fokus på udvikling og resultater i stedet for kontrol af indsatser.
SDU har et kvalitetssystem for uddannelser, som sætter rammerne for, hvordan vi sikrer, at vi altid har undervisning og uddannelser af høj kvalitet. Kvalitetssystemet rummer bl.a. en politik, som beskriver målene for arbejdet, og en beskrivelse af, hvordan vi skal følge op på målene. Både politik og opfølgning er lige nu under revidering.
Når studienævnene konstitueres i det nye år, vil de derfor sammen med studielederne og fakultetsledelserne blive involveret i implementeringen af den nye politik for uddannelseskvalitet ved SDU. Den træder i kraft ved årsskiftet sammen med en ny procedure for, hvordan der tæt på uddannelserne og på tværs af ledelseslag skal følge op på politikkens mål.
Det nye kvalitetssystem bliver mere enkelt, fokuserer mere på udvikling end på kontrol, har flere fælles løsninger og sikrer bedre brug af ressourcer. Grundlæggende skal systemet opleves som mere meningsfuldt, og ikke som noget, der kun tjener sin egen logik og måske endda er i vejen for reel uddannelsesudvikling.
Tilliden er afgørende
En af måderne at sikre dette, er gennem tillid til medarbejderne. Prorektor, Helle Waagepetersen peger på, at SDU gennem mange år har opbygget solide kompetencer og arbejdsgange inden for uddannelseskvalitet, hvilket bl.a. har betydet, at SDU to gange er gået sikkert igennem den nationale institutionsakkreditering. Hun tilføjer imidlertid:
- Men vi er nu et sted, hvor det er tid til at give mere ansvar og handlerum til fx studienævn og studieledere i samarbejde med institutledere til at udvikle uddannelseskvaliteten til det fremtiden kommer til at kræve. Gode processer i uddannelsesledelsen er afgørende for, at vi kan arbejde målrettet med uddannelsesdelen af Strategi 2030.
Flere ændringer på vej
Den nye politik for uddannelseskvalitet vil sammen med beskrivelsen af, hvordan vi følger op på dens mål, betyde ændringer på flere fronter.
En af de mest tydelige er den nye opbygning af kvalitetspolitikken, som understreger undervisningens centrale betydning for studerendes faglighed og trivsel. Grafisk bliver den nye kvalitetspolitik illustreret med et rigtigt SDU-æble med de tre nye delpolitikker: undervisning, uddannelse og universitet.
En anden ændring sker i, hvordan vi fremover skal arbejde med sikring og udvikling af uddannelseskvalitet. De tværgående opfølgningsprocesser med statusmøder komprimeres og samtænkes med andre processer, automatik erstattes af helhedsvurderinger, og opfølgningen skal i højere grad fokusere på resultater frem for indsatser.
Prorektor Helle Waagepetersen vurderer, at dette kan blive oplevet som en stor kulturændring i organisationen, men også som noget, der er nødvendigt:
- Det er ikke et mål i sig selv at sætte en række handlinger i gang. Vi skal se på, hvad der virker, og hvad vi har brug for at vide, så vi ikke sætter gang i noget, uden at vi samtidig har en klar idé om, hvad vi får ud af det, og hvordan vi følger op. Og det gælder, uanset om vi taler om indsatser på hele uddannelser eller evaluering af undervisning.
Inddragelse af mange
I det næste halve år vil der blive arbejdet med hvordan uddannelser, institutter og fakulteter kan understøtte implementeringen af de vedtagne ændringer.
Mange på SDU vil derfor i løbet af foråret 2025 blive taget med på råd i overvejelser af, hvordan man konkret kan arbejde med studienævnsdrøftelser, uddannelsesdata, undervisningsporteføljer, operationalisering af mål og alt det andet, der bliver den nye virkelighed. Vi skal sikre, at ændringerne ikke bare er vedtaget på papiret, men faktisk skaber et bedre fundament for arbejdet med udvikling af SDU’s uddannelser og endeligt, en endnu højere uddannelseskvalitet.
For det at levere forskningsbaserede uddannelser og efterspurgte kandidater er en af SDU’s vigtigste opgaver. Som rektor Jens Ringsmose understreger:
- Vores forskning kommer ud og skaber værdi på mange måder, fx når vi samarbejder i partnerskaber, og når vores forskere er i medierne. Men den helt store motorvej, som bringer forskningen ud i samfundet, har vi via de studerende, som vi uddanner.