Kvalitetspolitik
Nye principper for evaluering
Uddannelsesrådet har vedtaget nye principper for evaluering, som bl.a. skal bidrage til at flytte fokus fra kontrol i retning af tiltag, som kan understøtte udvikling af undervisning, uddannelser og underviserkompetencer på SDU.
Evalueringer spiller en vigtig rolle i arbejdet med at kvalitetssikre og udvikle uddannelser på SDU. Derfor kan det få betydning for både studerende og undervisere, at de overordnede principper for evaluering af undervisning og uddannelser på SDU er blevet ændret for nylig.
Vedtagelsen af nye principper medfører ikke, at der automatisk kommer ændringer på uddannelserne. Men de betyder, at alle bør se på egen aktuelle praksis og beslutte, om der kunne være grund til at udvikle området.
Baggrunden for ændringerne
De nye principper skal bidrage til at flytte fokus fra bagudskuende kontrol til fremadskuende udviklingstiltag, og de skal understøtte en evalueringskultur, hvor både studerende, undervisere, uddannelsesledere og øvrige ansvarlige samarbejder om at gøre undervisning og uddannelser så gode som muligt.
Principperne skal bl.a. invitere til refleksion over, hvordan evaluering kan ses som andet og mere end surveys til studerende ved undervisningens afslutning. Derfor ledsages de også af praksiseksempler, der kan inspirere til forskellige evalueringstilgange med hvert deres formål.
Om ændringerne
Ændringerne er vedtaget af Uddannelsesrådet, som bl.a. sikrer den ledelsesmæssige forankring af SDU’s arbejde med udvikling og kvalitetssikring af undervisning og uddannelser.
De nye principper lægger op til, at studienævn, undervisere og andre evalueringsansvarlige drøfter eksisterende praksis ift. fx
- Formålet: Hvad skal en evaluering bruges til? Handler det fx om, hvordan et kursus er skruet sammen, eller om behovet for at udvikle nogle pædagogiske kompetencer?
- Afviklingen: Hvem, hvordan og hvornår? Er det altid de studerende, som skal evaluere? Skal man kunne vælge andet end surveys og måske mundtlig evaluering? Og skal man evaluere undervejs, til sidst eller efter eksamen?
- Handlinger: Hvordan sikres det, at der bliver fulgt op? Hvad gør man for, at gode erfaringer bliver bredt ud, eller der bliver rettet op på problemer inden næste rul?
En grundlæggende strategisk ambition med principperne er at skabe opmærksomhed om risikoen for at over-evaluere med brede rutineevalueringer, som ikke skaber tilstrækkelig værdi ift. den indsats, som studerende og ansatte lægger i dem.
Måske kan man finde alternative tilgange fx ved at drøfte, hvilke kanaler man skal bruge til at tilvejebringe informationer, formulere, hvornår der er grund til at evaluere og beslutte, hvordan man kan arbejde målrettet med resultaterne?
Vil du vide mere
Her kan du læse de nye Principper for evaluering, udvikling af undervisning, uddannelser og underviserkompetencer
Her kan du læse mere om SDU’s arbejde med uddannelseskvalitet