Skip to main content

Det bæredygtige indkøbsvalg

Vellykket workshop om SDU’s cirkulære forbrug

Mere end 30 morgenfriske SDU-kolleger deltog den 6. november i workshoppen ” Hvordan kan SDU indkøbe mere brugt, og udlede mindre CO2”. På workshoppen blev deltagerne kort klædt på til at bruge SDU’s interne markedsplads, og derefter blev der idéudvekslet på kryds og tværs i den fælles interesse om at styrke SDU’s cirkulære forbrug.

På workshoppen blev der drøftet og identificeret en række varekategorier, hvor der ikke nødvendigvis er behov for at indkøbe det mest nye, men hvor man med fordel kan se på brugte alternativer, eller genanvende noget som allerede er på campus:

  • Kontorinventar såsom kontorstole, skriveborde, reoler, lamper
  • Kunst og malerier
  • IT-udstyr såsom skærme, computere, mobiltelefoner
  • Bøger
  • Service (bestik, tallerkner, glas, krus)
  • Overskydende merchandise (f.eks. ved udskiftning af logo)
  • Laboratorieartikler og laboratorie apparaturer
  • Overskydende mad

Fire udvalgte indsatsområder

Deltagerne fik undervejs mulighed for at melde idéer ind til de forskellige cases, som der blev arbejdet med, og ud fra de indmeldte idéer er der identificeret fire indsatsområder, som arbejdsgrupper skal arbejde videre med ift. Idéudvikling og igangsætning, hvor det er muligt:

  1. Etablering af en fælles årlig oprydningsdag på SDU
  2. Ønske om en fælles indleveringssted / genbrugsstation for brugte varer på SDU
  3. Generel kommunikation om intern markedsplads og brugtvare-køb
  4. Konkretisering i SDU-politikker

Ikke uden dilemmaer

På workshoppen var der også enighed om, at det cirkulære forbrug – og den cirkulære anvendelse – medfører nogle dilemmaer. For hvad gør man med en vare, man ikke skal bruge mere, hvis den fylder meget? Og hvad hvis den skal fragtes fra Odense til f.eks. Sønderborg, som vil medføre en væsentlig omkostning. Og så er der hele spørgsmålet om hvorvidt udstyret virker korrekt, vil efterfølgende testresultater være korrekte eller pålidelige? Der er faldgruber, uanset om der ”købes” brugt internt eller eksternt.

 

Vil du være med?

Workshoppens deltagere har mulighed for at arbejde videre med de udvalgte indsatsområder, som skal understøtte og udvikle SDU’s cirkulære anvendelse. Har du lyst til at deltage i sådan en arbejdsgruppe, selvom du ikke deltog i workshoppen, er du mere end velkommen til at skrive til Indkøb og Udbud, Økonomiservice på indkob@sdu.dk

 

  •  
Redaktionen afsluttet: 06.12.2023