Skip to main content
DA / EN

De studerendes klumme

Hvad er en dygtig studerende?

Hvad er en dygtig studerende? Der er nok mange svar på det spørgsmål, men de afspejler ikke hele billedet.

Af Mathias Mihkel Frost Jakobsen, 28-11-2023

Nogle mener, at svaret skal søges i et højt karaktergennemsnit, mens andre mener, at det er ens personlige læring og hvordan man handler på baggrund af den uddannelse, man har fået. Der er jo også studiejob og frivilligt arbejde, som er vigtige for, at man får foden indenfor på arbejdsmarkedet bagefter. Er der plads til det sociale for en dygtig studerende? Det må jo så underprioriteres. Det er nok et meget lille udsnit af alle studerende i Danmark, som afspejler alt det, der ”hentydes til” som svar til spørgsmålet om, hvad det vil sige at være en dygtig studerende i virkeligheden.

Virkeligheden er, at det aldrig kun er en del af puslespillet, som helt præcist viser, hvad der udgør en dygtig studerende. Det større billede af hele puslespillet, som vi kalder for mennesket, giver os en idé om dygtighed og kompetence. Helhedsbilledet er svært at måle, men det har en tydeligere klang end tal eller titler nogensinde vil kunne opnå. Hvorfor vælger vi så alligevel kun at kigge på en del af billedet? Hvorfor er det karaktergennemsnittet, vi vælger at skele til, når vi måler en dygtig studerende?

Da jeg selv blev færdig med gymnasiet, lå mit karaktergennemsnit på lige under 6. Her på mit femte semester i min bachelor i engelsk ligger det på over 9, og det er jeg meget stolt over og glad for, men det er ikke det, der har betydet noget for mig. Det, der har betydet allermest i min tid som studerende, har været min læring, venner, medstuderende og kollegaer, som jeg har arbejdet med og tilbragt tid sammen med. De har bidraget til, hvem jeg er og hvad jeg har opnået i dag. Når man højner en studerende som mig og giver vedkommende mulighed for at vise andre ens natur og evner, så bliver man helt overrasket over det potentiale, der gemmer sig i hver enkelt person. Alle fortjener muligheden for at vise sin værdi over for samfundet, men bør det være i kraft af ens karaktergennemsnit?

På Syddansk Universitet har man for nylig valgt at hæve karaktergennemsnittet på de fleste bacheloruddannelser til mindst 7 (fra 2025). Hensigten er at ”fastholde og videreudvikle uddannelsesmiljøer, hvor talent og faglighed styrkes og frafald minimeres”. Er det sådan, vi måler studerende? I en tid som denne, hvor vi burde lægge vægt på diversitet, trivsel, unikke perspektiver og en bred vifte af kompetencer, begrænser vi os selv ved at fokusere snævert på karaktergennemsnittet.

En dygtig studerende defineres ikke kun af et tal på et stykke papir, men ved evnen til at tænke kritisk, samarbejde, bidrage til samfundet og navigere i den store, vide verden. Ved at skabe et miljø, der værdsætter og fremmer disse egenskaber, kan vi fostre dygtige studerende, der – uafhængigt af deres karaktergennemsnit – er klar til at møde fremtidens udfordringer og skabe positiv forandring i samfundet. Lad os se ud over karaktererne og anerkende den helhed, der udgør en dygtig studerende. Lade os se hele mennesket. 

Mathias Mihkel Frost Jakobsen

Næstformand for Syddanske Studerende og læser engelsk på 5. semester.

Læs mere

Redaktionen afsluttet: 28.11.2023