Skip to main content
DA / EN

De ansattes klumme

The Six Aims of Any Service?

I dag hørte jeg rektor Jens Ringsmose fortælle om SDU’s 2030-strategi.

Af Jørgen Ejler Pedersen, 29-04-2024

Det gjorde han rigtig godt, og den røde tråd – fra mål til metode og videre til middel – stod hurtigt klart for mig.  

Vi skal skabe værdi for og med samfundet gennem forskning, uddannelse og samarbejder af højeste internationale kvalitet ved at fastholde, udvikle og rekruttere talenter og excellente miljøer.  

Værdi, kvalitet, mennesker, som han sagde.  

Men, men, men, hvordan oversætter jeg de abstrakte mål til konkrete mål i min hverdag, tænkte jeg, indtil en ide slog ned i mig.  

Kunne Donald Berwicks humoristiske oversættelse af ”The Six Aims of Medicine” mon bruges hos mig?  

På baggrund af egne erfaringer med et forløb ’som patient med et dårligt knæ’ oversatte Berwick, der selv er læge, professor og tidligere direktør for Institute of Healthcare Improvement, de 6 mål for sundhedsvæsnet til:  

  1. Slå mig ikke ihjel (sikkerhed)  
  2. Gør kun noget, der virker (effekt) 
  3. Lad mig ikke vente (flow) 
  4. Tag afsæt i mine behov, og ikke dine (brugerfokus) 
  5. Spild ikke mine skattekroner (effektivitet) 
  6. Gør det for mig og alle andre (lighed i sundhedsvæsenet) 

Og min ide går reelt ud på, hvordan vil de mål mon lyde, hvis jeg var studerende hos dig?  

Kunne det være noget i retning af:  

  1. Slå ikke min lyst til at studere ihjel (sikkerhed) 
  2. Undervis mig kun i noget, der virker (effekt) 
  3. Lad mig ikke vente (flow) 
  4. Tag afsæt i mine behov, og ikke dine (brugerfokus) 
  5. Spild ikke mine skattekroner (effektivitet) 
  6. Gør det for mig og alle andre (lighed i uddannelsessystemet).  

Og kunne disse mål egentlig være ’de 6 mål’ for enhver ydelse, som du og jeg leverer til hinanden, fordi vi er jo alle kunder i hinandens ’butik’:  

  1. Slå ikke min lyst til at besøge i din butik ihjel (sikkerhed) 
  2. Sælg mig kun noget, der virker (effekt) 
  3. Lad mig ikke vente (flow) 
  4. Tag afsæt i mine behov, og ikke dine (kundefokus)  
  5. Spild ikke mine skattekroner (effektivitet) 
  6. Gør det for mig og alle andre, der besøger din butik (lighed).  

Måske – og måske ikke – har min oversættelse sat tankerne i gang hos dig.  

Den har i hvert fald sat tankerne i gang hos mig, med særligt fokus på, hvad jeg skal levere til dig, næste gang du besøger ’min butik’.   

Reference:  
Berwick, Donald M, Improving patient care. My right knee, Ann Intern Med. 2005 Jan 18;142(2):121-5. doi: 10.7326/0003-4819-142-2-200501180-00011. 

Jørgen Ejler Pedersen
Jørgen Ejler Pedersen

Jørgen er specialist i kvalitets-, drifts- og ledelsesudvikling, hvilket han har arbejdet med i mere end 20 år, først inden for sundhedsvæsnet, siden inden for forskningsmiljøer og nu inden for administrativ service. Jørgen underviser i SDU’s forenklingsmodel og faciliterer flere af SDU’s tværgående forbedringsinitiativer.

Læs mere

Redaktionen afsluttet: 29.04.2024