Skip to main content
DA / EN

Rektoratets klumme

Agenterne kommer

Lad os ikke frygte agenterne, men lad os tage imod kunstig intelligens med nysgerrighed, modighed og kritisk sans.

Af Universitetsdirektør Thomas Buchvald Vind, 27-08-2025

Som et nysgerrigt menneske er jeg optaget af, hvordan universitetet bliver påvirket af verdens udvikling. For tiden har jeg særlig interesse for udviklingen af kunstig intelligens (AI), fx intelligente digitale hjælpere (også kaldet agenter), som med orkanfart er alle vegne.

Eksemplets magt står altid stærkt, og derfor bad jeg AI om følgende: ”Skriv en klumme på ca. 1 side med overskriften "Agenterne kommer", som skal handle om, hvordan AI og teknologi er under hastig udvikling og vil påvirke forskning, uddannelse og administration på et universitet”.

Svar på 5 sekunder

På 5 sekunder kom et prompt svar fra Copilot:

”I en tid hvor teknologi og kunstig intelligens (AI) udvikler sig med en hastighed, der næsten er umulig at følge med i, står universiteter over for en transformation, der vil ændre forskning, uddannelse og administration fundamentalt. AI-agenter, som engang var en del af science fiction, er nu ved at blive en integreret del af vores akademiske landskab.

Forskning er et af de områder, hvor AI allerede har gjort betydelige fremskridt. Med evnen til at analysere store mængder data på rekordtid, kan AI hjælpe forskere med at identificere mønstre og sammenhænge, som ellers ville være gået ubemærket hen. Dette betyder, at forskningsprojekter, der tidligere tog år at gennemføre, nu kan afsluttes på måneder eller endda uger. AI's evne til at forudsige resultater og optimere eksperimentelle design vil også føre til mere præcise og pålidelige resultater.

Inden for uddannelse vil AI revolutionere måden, hvorpå undervisning og læring finder sted. Personlige læringsassistenter, drevet af AI, vil kunne tilpasse undervisningsmateriale til den enkelte studerendes behov og læringsstil. Dette vil ikke kun forbedre læringsudbyttet, men også gøre det muligt for undervisere at fokusere på at udvikle mere kreative og engagerende undervisningsmetoder. Desuden vil AI kunne identificere studerende, der har brug for ekstra støtte, og foreslå interventioner, før problemerne bliver for store.

Administrationen på universiteterne vil også drage fordel af AI. Automatisering af rutineopgaver som registrering, planlægning og evaluering vil frigøre tid og ressourcer, som kan bruges på mere strategiske initiativer. AI-drevne systemer vil kunne analysere data om studerendes præstationer og trivsel, hvilket giver administrationen mulighed for at træffe informerede beslutninger om politikker og programmer. Dette vil føre til en mere effektiv og responsiv administration, der bedre kan støtte både studerende og ansatte.

Men med disse fremskridt kommer også udfordringer. Etiske overvejelser om brugen af AI i forskning og uddannelse skal adresseres. Hvordan sikrer vi, at AI bruges ansvarligt og ikke fører til bias eller diskrimination? Hvordan beskytter vi privatlivets fred og sikrer, at data bruges på en sikker og transparent måde? Disse spørgsmål kræver omhyggelig overvejelse og samarbejde mellem forskere, undervisere, administratorer og teknologieksperter.

Agenterne kommer, og de bringer med sig en bølge af forandringer, der vil forme fremtiden for universiteterne. Ved at omfavne disse teknologiske fremskridt og samtidig være opmærksomme på de udfordringer, de medfører, kan vi sikre, at AI bliver en kraft for positiv forandring i akademia. Fremtiden er her, og den er fyldt med muligheder. Lad os gribe dem med åbne arme og et kritisk sind.”

Og så kunne en doven klumme godt stoppe her.

Nysgerrig, modig og kritisk brug af AI på SDU

Med hjælp fra AI fik jeg et hurtigt svar, som rummer flere relevante perspektiver på, hvordan AI kan påvirke universiteter fremover.

Måske er overskriften ”Agenterne kommer” ikke helt retvisende. Agenterne er her allerede, og der kommer blot endnu flere og bedre agenter fremover.

Det er vi mange, som allerede oplever på universitetet – både forskere, undervisere, studerende, tekniske medarbejdere, administrative medarbejdere og ledere. Mange på SDU har allerede taget AI til sig og har eksperimenteret med at bruge kunstig intelligens. Det er godt! Andre er måske mere afventende i forhold til, hvad man må og kan bruge kunstig intelligens til. Det er også godt!

SDU’s direktion skal i efteråret drøfte en plan for brug af AI på SDU. Baseret på dialog med over 40 personer på SDU tegner planen et billede af behovene, mulighederne og risici ved brug af AI på universitetet. Planen skal hjælpe med at sætte en mere tydelig retning for, hvordan AI bruges på SDU, i form af et kodeks, og planen skal indeholde nogle konkrete indsatsområder inden for både forskning, uddannelse og administration – fx hjælp til skrivning af mødereferater.

En vigtig pointe er, at kunstig intelligens ikke kan stå alene. AI har brug for mennesker til at modtage instruktioner og vejledning for at kunne udføre opgaver. Vi skal også hjælpe med at forstå og fortolke AI’s svar, som nogle gange er generiske, upersonlige og måske også hallucinerende. Som mennesker skal vi stadig kunne tænke og formulere os selvstændigt og kritisk. Men AI kan være en god digital assistent med potentialet til at effektivisere og styrke kvaliteten nogle steder. Så mennesket forsvinder ikke, når agenterne kommer.

Jeg håber, at vi på SDU kan være drevet af den akademiske ånd i mødet med AI: Nysgerrighed på hvordan AI kan skabe værdi for universitetet, modighed til at teste, afprøve og implementere nye AI-løsninger og ikke mindst en kritisk sans over for teknologiens modenhed og faldgruber.

Lad os ikke frygte, at agenterne kommer, men lad os tage imod de digitale hjælpere med nysgerrighed, modighed og kritisk sans.

Thomas Buchvald Vind

Universitetsdirektør for Syddansk Universitet

Læs mere

Redaktionen afsluttet: 27.08.2025