International business-akkreditering: Vi må gerne drømme stort - og det gør vi!
I løbet af sommeren landede en rigtig god nyhed på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet: Syddansk Universitet og fakultetet har opnået en eftertragtet, international akkreditering, og universitetets business school er nu blandt de 6 procent globalt, der har akkrediteringen. Vi har talt med Hanne Søndergaard Birkmose og Kristin B. Munksgaard om, hvilken værdi det har.
Vi må gerne drømme stort! Sådan lød den opmuntrende tilbagemelding, da SDU i sommer modtog den prestigefyldte, globale akkreditering fra AACSB (Association to Advance Collegiate Schools of Business). Ligesom med internationale rankings er det et kvalitetsstempel, som universitetet kan være stolt af. Det betyder, at SDU udover at leve op til AACSB’s høje krav og standarder for kvalitet, samtidig får adgang til et eksklusivt netværk af business schools verden over.
Adgang til en særlig liga
- Det giver os adgang til en særlig liga, hvor vi kan trække på viden og erfaringer fra nogle af de bedste business schools. Samtidig giver det os bedre mulighed for at tiltrække nogle af de dygtigste studerende og excellente forskere, forklarer Hanne Søndergaard Birkmose, dekan på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.
Hun tilføjer:
- Akkrediteringsarbejdet handler til syvende og sidst om at levere forskning og uddannelser i topklasse, som skaber reel værdi for både studerende, aftagere og samfundet - regionalt og internationalt.
En anden gevinst, der kommer ud af akkrediteringen, er mulighederne for at dele erfaringer med resten af universitetet. Faktisk er der allerede trukket på læringen fra akkrediteringsarbejdet i udviklingen af SDU’s nye kvalitetspolitik for undervisning.
- Vi har fået nye værktøjer og metoder i værktøjskassen, når vi taler undervisningskvalitet og udvikling. Værktøjer som også kan give mening på andre fakulteter og uddannelser end på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet og business schoolen, siger Kristin B. Munksgaard, prodekan og leder af Syddansk Universitet Business School.
Kontinuerlig forbedring som hjørnesten
Hjørnestenen i at opnå og fastholde akkrediteringen er med Kristin B. Munksgaards ord: “continuous improvement” - altså fortsat at arbejde systematisk og vedvarende for at forbedre og udvikle fakultetets processer og arbejdsgange inden for undervisning, forskning og administration.
Og som Hanne Søndergaard Birkmose udtrykker det:
- Samtidig har vi en ambition om, at den enkelte medarbejder ikke kommer til at opleve arbejdet med den løbende forbedring som endnu et lag af opgaver, vi pålægger dem, men som noget, der er naturligt integreret i det, vi allerede gør, og i de processer vi allerede har, fx omkring uddannelseskvalitet.
Et fælles sprog
Akkrediteringen er kulminationen på mange års arbejde, som hele fakultetet og andre dele af universitetet har lagt mange kræfter i. Ud over at akkrediteringen har givet et nyt ”fælles sprog” for kvaliteten i uddannelserne, har der også været en masse læring at hente i processen.
- Noget af det, vi har sat ekstra fokus på i arbejdet med at opnå akkrediteringen er, hvem vi trækker på i vores undervisning. Det er fx vigtigt, at vi har fokus på, at det er de rette kompetencer og relevant erfaring vi trækker ind i undervisningen, især når det gælder eksterne undervisere. Vi har også haft mange engagerede drøftelser om, hvilke indsatser vi gerne vil arbejde videre med, og om vores styrkepositioner i forskning og impact, siger Kristin B. Munksgaard.
Hanne Søndergaard Birkmose og Kristin B. Munksgaard fremhæver begge, at det er værd at huske på, at processen frem mod akkrediteringen siger noget om de kolleger, de møder i hverdagen:
- Det tætte samarbejde mellem forskere, undervisere og administrative kolleger er hele grundlaget for, at både hverdagens opgaver og nye projekter lykkes. Men netop fordi det fungerer så godt, kan det nogle gange blive usynligt i det daglige.
Andre internationale netværk i kikkerten
For at vende tilbage til begyndelsen og opfordringen fra AACSB om at drømme stort, er spørgsmålet, hvad er næste skridt?
- Vi glæder os først og fremmest over, at flere års dedikeret arbejde har givet os den akkreditering, vi har efterstræbt, men det er også naturligt, at vi begynder at se frem mod en eller flere af de andre internationale akkrediteringer på business school-området. Når vi er godt på vej med at forankre arbejdet med denne akkreditering, tager vi hul på det konkrete arbejde, og som forberedelse er vi allerede involveret i de relevante internationale netværk, der giver grundlag for næste skridt, slutter Hanne Søndergaard Birkmose.
Fakta – Kort om Association to Advance Collegiate Schools of Business (AACSB)
AACSB arbejder for at løfte kvaliteten og effekten af businessuddannelser globalt. For at opnå en AACSB-akkreditering skal institutionen gennemgå en grundig og omfattende evalueringsproces udført af internationale fagfæller.
AACSB blev grundlagt i 1916, og er verdens største forening for businessuddannelser. Organisationen repræsenterer 2.000 institutionelle medlemmer og over 1.000 akkrediterede medlemmer, fordelt på 100 lande, og forbinder business schools, virksomheder og studerende for at skabe næste generation af store ledere.