Skip to main content
DA / EN

Evaluering og Science Literacy

Evaluering af Citizen Science-projekter kan laves på et væld af måder. Det kan være i forhold til indsamling af mængder og typer af data, i forhold til publicering eller i forhold til antallet af inddragne borgere (reach).

I forhold til samarbejde med fx folkeskoler og gymnasier kan det give mening at arbejde med og måle på deltagernes Science Literacy. Det handler om ‘videnskabskompetencer’, som er viden og forståelse af videnskabelige begreber, processer og metoder. Fx om man som deltager kan læse og forstå videnskabelige artikler og at forholde sig kritisk disse, så man kan evaluere og argumentere for de videnskabelige resultater og dermed kan stille og finde svar på videnskabelige spørgsmål.

Hvis du vil vide mere om Scientific Literacy, kan du starte med disse artikler:

 

Golumbic, Y. N., Fishbain, B., & Baram-Tsabari, A. (2020).
Science literacy in action: understanding scientific data presented in a Citizen Science platform by non-expert adults.
International Journal of Science Education, Part B, 1-16. doi:10.1080/21548455.2020.1769877 https://www.researchgate.net/publication/341777155_Science_literacy_in_action_understanding_scientific_data_presented_in_a_citizen_science_platform_by_non-expert_adults

Shaffer, J. F., Ferguson, J., & Denaro, K. (2019).
Use of the Test of Scientific Literacy Skills Reveals That Fundamental Literacy Is an Important Contributor to Scientific Literacy.

Cbe-Life Sciences Education, 18(3), 10. doi:10.1187/cbe.18-12-0238
https://www.lifescied.org/doi/full/10.1187/cbe.18-12-0238



Sidst opdateret: 17.09.2021