Skip to main content
HR

Vejledning til ansættelse af eksterne lektorer

Kvalifikationskravet for en ekstern lektor er en afsluttet kandidatuddannelse. Derudover forudsætter ansættelse som ekstern lektor enten:

  • Relevant praksiserfaring på højt niveau, som ikke er opnået gennem universitær, videnskabelig ansættelse

eller

  • Videnskabelig hovedstilling på et andet universitet

 

Ved ansættelse i kraft af relevant praksiserfaring, kræves indgående, aktuel viden om fagets / fagområdets anvendelsesmuligheder opnået gennem beskæftigelse inden for faget/fagområdet.

Ved videnskabelige stillinger gælder lov om tidsbegrænset ansættelse som fastsætter, at en ekstern lektor maksimalt kan have 3 på hinanden følgende ansættelser (1 nyansættelse + 2 forlængelser).

Et eksternt lektorat kan besættes med og uden opslag.

En ekstern lektor, som ansættes uden opslag, kan ansættes i max. 1 år, og forlænges 1 gang i op til 1 år.

En ekstern lektor, som ansættes med opslag, kan ansættes i max. 3 år, og forlænges 2 gange i op til 3 år ad gangen.

En ekstern lektor kan ansættes varigt eller tidsbegrænset.

Ved en varig ansættelse undgås at skulle være opmærksom på forlængelse. For varig ansættelse af en ekstern lektor, indhentes skriftlig godkendelse fra dekanen, som sendes til SDU HR sammen med anmodningen om ansættelse. Derudover kræver varig ansættelse et stillingsopslag, medmindre personen som fastansættes, i forvejen er ansat med opslag.  

Anmodning om ansættelse uden opslag sendes til DVIP@sdu.dk

Der sendes separat mail for hver ansættelse. I emnefeltet angives:

FAKULTET (FORKORTET) – STILLINGSKATEGORI (FORKORTET) - STARTDATO

Eksempler på emnetekst:
HUM – EL – 010924

Fulde navn på personen sagen drejer sig om, skal enten angives i emnefelt eller i selve mailen.

For hver kandidat uploades følgende:

  • Blanket til anmodning om ansættelse
  • Godkendelse fra ansættelsesbemyndiget
  • CV
  • Eksamensbevis/-udskrift
  • Fagligkyndig udtalelse
  • Oplysningsblanket
  • Timeudmelding  (kan eftersendes til DVIP@sdu.dk), såfremt timetallet ikke er faldet på plads endnu).

Ved forlængelse af eksterne lektorer sendes en mail til DVIP@sdu.dk med kandidatens fulde navn og/eller cpr-nummer samt den nøjagtige periode for forlængelse.

Hvis der er ændrede vilkår i forhold til den ansættelse, der forlænges ud fra, fx ændret kontering, skal dette fremgå af mailen.

Hvis der anmodes om genansættelse mindre end 12 måneder efter ophør af den seneste ansættelse som ekstern lektor ved SDU, anses det som en forlængelse af den seneste ansættelse.

Timer bliver udbetalt i henhold til hvordan timeudmeldingens periode er beskrevet.

Dvs. står der fx ”efterårs-/forårssemestret 202x”, vil timerne blive udbetalt med 1/5 hen over hele semestret (efterårssemestret: september-januar, og forårssemestret: februar-juni), eller den del af semestret, hvor den eksterne lektor har ansættelse.

Finder timerne sted i dele af semestret, skal det i timeudmeldingen specificeres hvilke måneder, timerne skal udbetales, fx ”september-november”.

Instituttet sender timeudmeldingen til den eksterne lektor og til DVIP@sdu.dk.

Eksterne lektorer afvikler max. 500 arbejdstimer pr. akademisk år (1. september – 31. august). Timeloftet gælder også i tilfælde af flere samtidige ansættelser som ekstern lektor ved SDU. Såfremt den eksterne lektor har ansættelse på flere institutter, er det vigtigt at institutterne koordinerer timeforbruget, så timeloftet ikke overskrides.

Hvis det af hensyn til undervisningens tilrettelæggelse eller gennemførelse er nødvendigt, kan den eksterne lektor ansættes i op til 780 arbejdstimer pr. år.

Der kan ikke udbetales løn for mere end sammenlagt 780 arbejdstimer pr. år ved SDU.

Ansættelsesforholdet ophører uden særligt varsel ved udløbet af den periode, der er anført i ansættelsesbrevet.

Opsigelse fra den eksterne lektors side er 1 måned til d. 1. i en måned.

Den eksterne lektor skal sende en skriftlig opsigelse til den ansættende enhed, der videresender til DVIP@sdu.dk. Timelønsteamet bekræfter opsigelsen.


Eksterne lektorer fra ikke- EU/EØS lande

Klik her og læs mere om kravene.

Krav til ikke-EU/EØS

Sidst opdateret: 17.01.2024