SDU indkøber mobile teleprodukter – mobiltelefoni abonnement og mobilt bredbånd på SKI-aftaler. Disse aftaler indeholder nogle standardløsninger til økonomisk fordelagtige priser.
Køb på disse aftaler dækker i meget høj grad ansatte på SDU’s behov og krav, og afviges som udgangspunkt ikke. Kun i helt ekstraordinære tilfælde som godkendes af afdelingsleder for IT-help, SDU IT kan der afviges.
Mobiltelefoni i Danmark
Et SDU mobilabonnement er som standart et såkaldt flat-rate abonnement. Dvs. at man har fri tale, fri SMS og 50 GB data pr. måned ved brug inden for Danmark. Der er dog en ”fair use” grænse på tale og SMS/MMS. Leverandøren er i øjeblikket Telenor.
Der er spærret for SMS-køb såsom indsamlinger, afstemninger mv.
Alle simkort til mobiltelefoni er pr. 15/12-23 e-sim, men mindre at andet angives ved bestillingen.
Mobiltelefoni i/til udlandet
Ved brug af mobiltelefonen i udlandet er det en god idé at slå dataforbrug fra, da der er begrænset datamængde på abonnementet. Forsøg altid, i forbindelse ved brug af data, at benytte en Wi-fi forbindelse, såfremt denne er sikker at bruge.
Du skal være opmærksom på at begrænse forbruget af opkald fra mobiltelefonen til fastnet telefoner i udlandet, brug i stedet Teams eller lignende.
Der er et månedligt loft på 20 GB dataforbrug i EU samt forbrugsloft på kr. 450 uden for EU. Bemærk venligst at de kr. 450 udenfor EU skal dække både tale, SMS, MMS samt data.
Du vil modtage en advisering på SMS fra teleudbyder, når du har brugt 80 % af beløbet.
I ekstraordinære tilfælde kan dataforbruges sættes op ved kontakt til Servicedesken. Dette kræver, at din institutleder eller områdechef godkender dette på skrift.
SDU betaler centralt for dit kvartalsvise forbrug for både data og telefoni op til kr. 1.500, - ekskl. moms. Har du et andet abonnement hvor beløbsgrænsen er over kr. 1.500, vil differencen blive faktureret dit omkostningssted. Ved forbrug over kr. 3.000 pr. kvartal vil dekan eller universitetsdirektøren blive orienteret.
Mobil dataforbrug i øvrigt ved anvendelse af computere og tablets (iPads) i Danmark
Et SDU mobildata/mobil bredbånd abonnement er som udgangspunkt 50 GB data pr. måned. Der er mulighed for at købe abonnementer med mere data på aftalen. Mobildata bruges i tablets (iPad) og computere. I særlige tilfælde kan de også bruges i en router som hjemmeopkobling.
Mobil dataforbrug i øvrigt ved anvendelse af computere og tablets (iPads) i udlandet
Der er som udgangspunkt lukket for brug af mobildata/mobil bredbånd i tablet (iPad) og computere for anvendelse i udlandet. I ekstraordinære tilfælde kan spærringen ophæves ved kontakt til Servicedesken.
Dette kræver at din institutleder eller områdechef godkender dette på skrift.
Ved et forventet forbrug over 3.000 kr. pr. kvartal skal godkendelsen gives af et direktionsmedlem.
Generel brug af mobiltelefonen
Man må gerne bruge sin SDU mobiltelefon privat, forudsat at der betales skat af fri telefon.
Man er velkommen til at benytte SDU SIM-kort i privat mobiltelefon. Det er dog på eget ansvar og der ydes ingen erstatning, hvis din private mobiltelefon bliver stjålet eller går i stykker. Der er ikke support på din private mobiltelefon.
I forbindelse med udleveringen af mobiltelefonen sørger Servicedesken for hjælp til opsætning såfremt at du måtte ønske det.
Beskatning
Det er dit eget ansvar at underskrive og maile en Tro- og Love-erklæring til servicedesk@sdu.dk, hvis du ikke ønsker at blive beskattet af fri telefon. Det er ligeledes dit ansvar at meddele ophør af en Tro- og Love-erklæring. Erklæringen underskrives i begge tilfælde af både dig som bruger samt din nærmeste leder.
Hvis vælger ikke at blive beskattet af din telefon, må telefonen ikke anvendes til private formål hverken i Danmark eller udlandet.
Har du været beskattet af fri telefon og ikke længere ønsker at have denne ordning er det dit ansvar at orientere IT-Help om dette. Ligeledes er det dit ansvar at få ophævet beskatningen, hvis du vælger at flyttet dit nummer til en privat udbyder.
Registrering af mobiltelefon og mobilnummer
Din SDU mobiltelefon udleveres til dig og registreres af IT-Help som værende din. Hvis du videregiver eller aflevere din mobiltelefon, skal du altid orientere IT-Help om dette.
Hvis du videregiver dit SIM-kort til en kollega, skal du ligeledes altid orientere IT-Help om dette.
Dette er VIGTIGT.
Opbevaring
Alt indkøbt udstyr ejes af SDU og du er ansvarlig for at passe godt på udstyret.
Kassen til mobiltelefonen opbevares sammen med SIM-kortoplysninger (hvis dette er et fysisk simkort) på dit kontor med henblik på diverse informationer til senere brug.
Ved nyindkøbt mobiltelefon eller tablet gemmes kopi af følgeseddel, så indkøbsdagen er kendt ved evt. reklamation.
Køb af diverse tilbehør
Alt tilbehør bestilles og indkøbes gennem SDU-IT. Du behøver din chefs godkendelse og derefter vil eget område blive faktureret. Bestillinger foretages via webshoppen på https://it.sdu.dk/
Aflevering af defekt/skadet mobiltelefon
Mobiltelefonen afleveres til din lokale Servicedesk med en beskrivelse af mobiltelefonens aktuelle tilstand. Aflevering af udstyr skal ske i originalkasse.
Såfremt at den beskadiget telefon ikke skal repareres (reparation betales via eget omkostningssted) og du får en ny telefon, så skal den gamle telefon afleveres til din lokale Servicedesk, hurtigst muligt, når alle data er overført til den nye telefon.
Reklamation/reparation af mobiltelefon
Mobiltelefonen afleveres til din lokale Servicedesk, som står for kontakten videre til leverandøren vedrørende reklamation eller reparation.
Ved nyindkøbte mobiltelefoner er der vigtigt at henvende sig hurtigst muligt, hvis du har mistanke om, at telefonen er defekt, således en ombytning kan ske omkostningsfrit for SDU.
Der kan tilbydes en lånetelefon i reparationstiden. Lånetelefonen kan som minimum ringe og sende sms. Efter afslutning af reklamation/reparation afleveres lånetelefonen hurtigst muligt, så der altid kan tilbydes en lånetelefon til andre brugere.
Tab/tyveri af mobiltelefon
Bliver din mobil stjålet eller har du mistanke om den er væk, skal SIM-kortet spærres øjeblikkeligt. I arbejdstiden kontaktes Servicedesken på 2990. Uden for arbejdstid kan du kontakte Telenor og hurtigst muligt derefter kontakte Servicedesken, så der kan spærres for tilgang til fortrolige/interne informationer.
IT-Help ligger inde med SIM-kort, så du hurtig kan få et erstatnings SIM-kort med dit aktuelle
nummer. Dette sendes som e-SIM til din SDU-mail. Skulle din enhed ikke understøtte e-sim, så er det muligt at få et fysisk simkort.
Ovenstående gør sig ikke gældende ved mobil bredbånd i tablets, computere eller routere hvor der sidder et SDU simkort i. For mobile enheder udleveres der kun fysiske simkort med mindre andet angives.
Ved fratrædelse
Hvis man fratræder sin stilling ved SDU, skal den udleverede telefon samt SIM-kort naturligvis afleveres. Du kan enten aflevere den til den mobilansvarlige i dit område eller til din lokale Servicedesk. Opgiv venligst telefonnummer så dit abonnement kan blive nedlagt.
Såfremt at du ønsker at medtaget dit SDU mobiltelefonnummer bedes du kontakte det mobilselskab du ønsker at benytte og bede dem om at lave en nummeroverførsel. Husk at meddele dette når du afleverer SIM kortet således at dit nummer ikke lukkes af SDU. Er nummeret lukket kan det ikke flyttes til en anden udbyder.
Support på mobiltelefoner
Har du spørgsmål eller brug for hjælp omkring mobiltelefon eller mobilt bredbånd, så kontakt Servicedesken – http://service.sdu.dk
Du skal ikke selv kontakte Telenor med mindre at du skal have spærret dit simkort uden for Servicecdeskens åbningstid.
Køb på disse aftaler dækker i meget høj grad ansatte på SDU’s behov og krav, og afviges som udgangspunkt ikke. Kun i helt ekstraordinære tilfælde som godkendes af afdelingsleder for IT-help, SDU IT kan der afviges.
Mobiltelefoni i Danmark
Et SDU mobilabonnement er som standart et såkaldt flat-rate abonnement. Dvs. at man har fri tale, fri SMS og 50 GB data pr. måned ved brug inden for Danmark. Der er dog en ”fair use” grænse på tale og SMS/MMS. Leverandøren er i øjeblikket Telenor.
Der er spærret for SMS-køb såsom indsamlinger, afstemninger mv.
Alle simkort til mobiltelefoni er pr. 15/12-23 e-sim, men mindre at andet angives ved bestillingen.
Mobiltelefoni i/til udlandet
Ved brug af mobiltelefonen i udlandet er det en god idé at slå dataforbrug fra, da der er begrænset datamængde på abonnementet. Forsøg altid, i forbindelse ved brug af data, at benytte en Wi-fi forbindelse, såfremt denne er sikker at bruge.
Du skal være opmærksom på at begrænse forbruget af opkald fra mobiltelefonen til fastnet telefoner i udlandet, brug i stedet Teams eller lignende.
Der er et månedligt loft på 20 GB dataforbrug i EU samt forbrugsloft på kr. 450 uden for EU. Bemærk venligst at de kr. 450 udenfor EU skal dække både tale, SMS, MMS samt data.
Du vil modtage en advisering på SMS fra teleudbyder, når du har brugt 80 % af beløbet.
I ekstraordinære tilfælde kan dataforbruges sættes op ved kontakt til Servicedesken. Dette kræver, at din institutleder eller områdechef godkender dette på skrift.
SDU betaler centralt for dit kvartalsvise forbrug for både data og telefoni op til kr. 1.500, - ekskl. moms. Har du et andet abonnement hvor beløbsgrænsen er over kr. 1.500, vil differencen blive faktureret dit omkostningssted. Ved forbrug over kr. 3.000 pr. kvartal vil dekan eller universitetsdirektøren blive orienteret.
Mobil dataforbrug i øvrigt ved anvendelse af computere og tablets (iPads) i Danmark
Et SDU mobildata/mobil bredbånd abonnement er som udgangspunkt 50 GB data pr. måned. Der er mulighed for at købe abonnementer med mere data på aftalen. Mobildata bruges i tablets (iPad) og computere. I særlige tilfælde kan de også bruges i en router som hjemmeopkobling.
Mobil dataforbrug i øvrigt ved anvendelse af computere og tablets (iPads) i udlandet
Der er som udgangspunkt lukket for brug af mobildata/mobil bredbånd i tablet (iPad) og computere for anvendelse i udlandet. I ekstraordinære tilfælde kan spærringen ophæves ved kontakt til Servicedesken.
Dette kræver at din institutleder eller områdechef godkender dette på skrift.
Ved et forventet forbrug over 3.000 kr. pr. kvartal skal godkendelsen gives af et direktionsmedlem.
Generel brug af mobiltelefonen
Man må gerne bruge sin SDU mobiltelefon privat, forudsat at der betales skat af fri telefon.
Man er velkommen til at benytte SDU SIM-kort i privat mobiltelefon. Det er dog på eget ansvar og der ydes ingen erstatning, hvis din private mobiltelefon bliver stjålet eller går i stykker. Der er ikke support på din private mobiltelefon.
I forbindelse med udleveringen af mobiltelefonen sørger Servicedesken for hjælp til opsætning såfremt at du måtte ønske det.
Beskatning
Det er dit eget ansvar at underskrive og maile en Tro- og Love-erklæring til servicedesk@sdu.dk, hvis du ikke ønsker at blive beskattet af fri telefon. Det er ligeledes dit ansvar at meddele ophør af en Tro- og Love-erklæring. Erklæringen underskrives i begge tilfælde af både dig som bruger samt din nærmeste leder.
Hvis vælger ikke at blive beskattet af din telefon, må telefonen ikke anvendes til private formål hverken i Danmark eller udlandet.
Har du været beskattet af fri telefon og ikke længere ønsker at have denne ordning er det dit ansvar at orientere IT-Help om dette. Ligeledes er det dit ansvar at få ophævet beskatningen, hvis du vælger at flyttet dit nummer til en privat udbyder.
Registrering af mobiltelefon og mobilnummer
Din SDU mobiltelefon udleveres til dig og registreres af IT-Help som værende din. Hvis du videregiver eller aflevere din mobiltelefon, skal du altid orientere IT-Help om dette.
Hvis du videregiver dit SIM-kort til en kollega, skal du ligeledes altid orientere IT-Help om dette.
Dette er VIGTIGT.
Opbevaring
Alt indkøbt udstyr ejes af SDU og du er ansvarlig for at passe godt på udstyret.
Kassen til mobiltelefonen opbevares sammen med SIM-kortoplysninger (hvis dette er et fysisk simkort) på dit kontor med henblik på diverse informationer til senere brug.
Ved nyindkøbt mobiltelefon eller tablet gemmes kopi af følgeseddel, så indkøbsdagen er kendt ved evt. reklamation.
Køb af diverse tilbehør
Alt tilbehør bestilles og indkøbes gennem SDU-IT. Du behøver din chefs godkendelse og derefter vil eget område blive faktureret. Bestillinger foretages via webshoppen på https://it.sdu.dk/
Aflevering af defekt/skadet mobiltelefon
Mobiltelefonen afleveres til din lokale Servicedesk med en beskrivelse af mobiltelefonens aktuelle tilstand. Aflevering af udstyr skal ske i originalkasse.
Såfremt at den beskadiget telefon ikke skal repareres (reparation betales via eget omkostningssted) og du får en ny telefon, så skal den gamle telefon afleveres til din lokale Servicedesk, hurtigst muligt, når alle data er overført til den nye telefon.
Reklamation/reparation af mobiltelefon
Mobiltelefonen afleveres til din lokale Servicedesk, som står for kontakten videre til leverandøren vedrørende reklamation eller reparation.
Ved nyindkøbte mobiltelefoner er der vigtigt at henvende sig hurtigst muligt, hvis du har mistanke om, at telefonen er defekt, således en ombytning kan ske omkostningsfrit for SDU.
Der kan tilbydes en lånetelefon i reparationstiden. Lånetelefonen kan som minimum ringe og sende sms. Efter afslutning af reklamation/reparation afleveres lånetelefonen hurtigst muligt, så der altid kan tilbydes en lånetelefon til andre brugere.
Tab/tyveri af mobiltelefon
Bliver din mobil stjålet eller har du mistanke om den er væk, skal SIM-kortet spærres øjeblikkeligt. I arbejdstiden kontaktes Servicedesken på 2990. Uden for arbejdstid kan du kontakte Telenor og hurtigst muligt derefter kontakte Servicedesken, så der kan spærres for tilgang til fortrolige/interne informationer.
IT-Help ligger inde med SIM-kort, så du hurtig kan få et erstatnings SIM-kort med dit aktuelle
nummer. Dette sendes som e-SIM til din SDU-mail. Skulle din enhed ikke understøtte e-sim, så er det muligt at få et fysisk simkort.
Ovenstående gør sig ikke gældende ved mobil bredbånd i tablets, computere eller routere hvor der sidder et SDU simkort i. For mobile enheder udleveres der kun fysiske simkort med mindre andet angives.
Ved fratrædelse
Hvis man fratræder sin stilling ved SDU, skal den udleverede telefon samt SIM-kort naturligvis afleveres. Du kan enten aflevere den til den mobilansvarlige i dit område eller til din lokale Servicedesk. Opgiv venligst telefonnummer så dit abonnement kan blive nedlagt.
Såfremt at du ønsker at medtaget dit SDU mobiltelefonnummer bedes du kontakte det mobilselskab du ønsker at benytte og bede dem om at lave en nummeroverførsel. Husk at meddele dette når du afleverer SIM kortet således at dit nummer ikke lukkes af SDU. Er nummeret lukket kan det ikke flyttes til en anden udbyder.
Support på mobiltelefoner
Har du spørgsmål eller brug for hjælp omkring mobiltelefon eller mobilt bredbånd, så kontakt Servicedesken – http://service.sdu.dk
Du skal ikke selv kontakte Telenor med mindre at du skal have spærret dit simkort uden for Servicecdeskens åbningstid.