Sociale medier
Strategi for sociale medier
Find hjælp til dit arbejde med strategi for sociale medier på SDU og læs strategierne for SDU's aktive hovedkanaler på de forskellige sociale medier.
Hovedpointer
Indhold skal være on brand
SDU's indhold skal være on brand, men samtidig operere på mediernes præmisser og med baggrund i viden om og erfaring med medierne.
SDU's sociale medier er ikke opslagstavler til intern kommunikation.
Excellent forskning og uddannelser i verdensklasse
SDU's målgruppe skal kontinuerligt møde SDU på sociale medier, og de skal huske os for excellent forskning, studier i verdensklasse omgivelser og undervisere i verdensklasse.
SDU's forsknings impact i samfundet
SDU kommunikerer populærvidenskabeligt, når vi promoverer forskere og forskning, fordi vores impact i samfundet skal ses af mange.
Udnyt relevante samfundsdebatter
SDU forsøger i videst muligt omfang at bruge relevante samfundsdebatter som indgang til det, vi gerne vil vise som universitet.
Mål
Målet med strategien for SDU på sociale medier er at
- øge kendskabsgrad og pleje brand/omdømme gennem engagerede indhold.
- profilere forskere og skabe trafik til forskningsformidling. Sociale medier står ofte for 60-80 procent af besøg på en forskningsnyhed på sdu.dk.
- opbygge loyal følgerskare via community engagement.
- promovere begivenheder, optag og andet med engagerende indhold og annoncering.
Vigtigste performance parameter er engagement. Det er generelt målt på bred Click Through Rate (CTR), hvor alle klik, kommentarer, likes og andre aktive handlinger tæller med.
SDU sammenligner sig generelt med andre universiteter, og vil være i top tre i Danmark målt på engagement.
Indhold
SDU's strategi for sociale medier er en fælles strategi for SDU's overordnede sociale medier og kanaler, som har den samlede organisation Syddansk Universitet som afsender.
SDU's målgrupper er: Potentielle studerende, forældre til potentielle studerende, politiske beslutningstagere, journalister, fonde og potentielle medarbejdere.
Vigtigste pointer om SDU's brug af sociale medier er, at vi
- understøtter, at relevante målgrupper ser SDU som et troværdigt og relevant brand.
- har klar og fokuseret strategi på få, men gode kanaler.
- er stærke formidlere af SDU's budskaber og håndterer kriser i samarbejde med Presse & Formidling.
- sørger for, at budskaber og indhold får form efter kanalvalg (algoritme-, genre- og målgruppebaseret) og den ønskede effekt.
- har vid og bid i indhold og dialog.
Indholdet i SDU's strategi opsummeres i sætningen 'Engager dig i SDU', fordi vi på sociale medier altid ønsker, at vores målgrupper udfører handlinger, når de møder os på sociale medier (klikker på en artikel, tilmelder sig en event, ringer til vores pressetelefon, læser om en uddannelse etc.).
Vi forsøger i videst muligt omfang at undgå, at vores målgrupper bare scroller forbi vores indhold, for det fx ikke er engagerende eller interessant nok.
SDU's ledestjerne er Engagement.
Kanaler
Med baggrund i den overordnede strategi for hele SDU, der har fokus på kvalitet, talent, vidensmiljøer og samfundsmæssig impact, bruger vi forskellige sociale medier på følgende måder:
Spørgsmål til sociale medier?
Kontakt den SoMe-ansvarlige på dit fakultet, hvis du har brug for hjælp til sociale medier.