Brugerresearch kan være at
- spørge brugeren om deres holdninger og adfærd.
- observere brugerne, når de bruger et website.
- indsamle information om brugerne for at forstå dem bedre.
Ved at inddrage brugerne i processen kan vi lave websites, der passer bedre til deres behov og ønsker – og ikke til vores formodninger eller egne præferencer.
Vi arbejder ofte ud fra antagelser eller ”synsninger” om, hvad vi skal optimere, eller hvad og hvordan vi skal kommunikere. Men det er kun vores brugere, der kan fortælle os, hvad deres behov egentlig er. Brugerne er GPS’en, der viser målet og vejen derhen.
Brugerresearch er en fortløbende proces, fordi brugernes behov kan ændre sig over tid. Det er vigtigt at fortsætte med at lytte til vores brugere og lave de nødvendige tilpasninger for at sikre, at vores website bliver ved med at være relevant og nyttigt for dem.
Hvordan laver du brugerresearch?
Brugerresearch kan gøres på forskellige måder. Vi kan tale direkte med brugerne for at blive klogere på deres erfaringer og ønsker. Vi kan også observere, hvordan de bruger websitet og se, hvor de har svært ved at finde det, de leder efter.
Andre vejledninger
Brug for hjælp eller rådgivning?
Ræk ud til dit fakultets webkoordinator eller SDU Kommunikation - Web.