Webtilgængelighed betyder, at vores websider kan bruges af alle – også besøgende, der har nedsat syn, hørelse, motorik eller fx er farveblinde eller ordblinde.
For at en hjemmeside regnes for tilgængelig, skal den bl.a. optimeres til at kunne bruges af diverse værktøjer, fx skærmlæsere eller eyetrackers.
Som offentlig organisation skal vi leve op til webtilgængelighedsloven.
Det er dit ansvar som webredaktør på SDU at sørge for, at dine sider på sdu.dk, MitSDU og SDUnet er tilgængelige. Det gælder også billeder og filer i mediebiblioteket.
SDU Kommunikation – Web sørger for, at SDU’s tilgængelighedserklæring er udfyldt og tilgængelig i footeren på vores sider.
Funktionerne i Sitecore hjælper os godt på vej, når vi skal gøre selve teksten på en side tilgængelig for skærmlæsere eller specielle tastaturer.
Læs mere om Sitecores vigtigste tilgængelighedsværktøjer nedenfor.
-
Overskriftstypografierne i Sitecore sørger både for at overskrifterne ser rigtige ud og passer med SDU’s designguide, men de sørger også for, at besøgende med funktionsnedsættelse kan få overblik over siden og indholdet.
Brug overskrifterne i den rigtige talrække, dvs. fra Overskrift 2 til Overskrift 3 til Overskrift 4. Gå kun ét tal op ad gangen. Du må gerne lave flere afsnit med samme typografi (fx Overskrift 2), hvis afsnittene er på samme niveau.
Sidens titel er niveau 1, derfor kan Overskrift 1 ikke vælges.
Sørg desuden for at skrive meningsfulde og tydelige overskrifterne; skriv fx hellere ”Samarbejde med Institut for Kompliceret Videnskab” frem for ”Samarbejde” eller ”Samarbejde med instituttet”.
Undgå generiske overskrifter som ”Flere informationer” eller ”Godt at vide”. Lav i stedet en overskrift, der konkret beskriver sidens/afsnittets emne eller formål, og hvad brugeren kan få informationer om som fx ”Sådan søger du om praktikplads i udlandet”.
Når du bruger overskriftstypografierne, hjælper du også søgemaskiner og AI til at forstå indholdet på din side, så du opnår bedre placering i søgeresultaterne.
-
Lav ikke selv punktopstillinger med tankestreger, men brug den funktionen tekstredigering i Sitecore, der kan lave opstillinger med enten bullets eller tal.
-
Linktekster som ”Læs mere” eller ”Klik her” fortæller ikke brugeren hvad linket handler om. Giv links en udførlig titel, så det er let at afkode, hvorhen og hvad man kommer til, hvis man klikker. Det er en hjælp for besøgende både med og uden funktionsnedsættelse.
Læs mere om gode links og navigation her.
Links i billeder
Hvis et billede skal fungere som link, skal du fortælle i ALT-teksten, hvad der sker, når brugeren klikker på billedet.
Links, der åbner i ny fane
Hovedreglen er, at et link til sdu.dk, SDUnet.dk eller MitSDU.dk åbner i samme vindue, mens eksterne links (+ PDF) åbner i nyt vindue eller fane.
Hvis et link skal åbne i en ny fane, bør du skrive det. Du kan fx tilføje en parentes i linktitlen (åbner i ny fane).
Se vejledning til at indsætte links i Sitecore (PDF).
-
Undgå så vidt muligt tabeller på websider. Det er svært at gøre tabeller tilgængelige, og de fungerer desuden heller ikke godt på små skærme.
Hvis du alligevel mener, at en tabel er den bedste løsning, så skal du lave den så enkel som muligt, da skærmlæsere bedst kan håndtere simple tabeller.
Husk at bruge række- og kolonneoverskrifter og ikke blot markere overskriften med fed. Når en skærmlæser læser en tabel, læser den overskriften på række og kolonne højt først, inden den læser indholdet, og hvis der ikke er overskrifter på tabellen vil data i feltet sandsynligvis ikke give mening for brugeren, fordi vedkommende ikke får konteksten.
Lad være med at lægge tabeller ind som billede.
Se vejledning til at lave tabeller i Sitecore (PDF).
Billeder skal have ALT-tekster
En skærmlæser kan kun forklare, hvad der foregår på et billede, hvis du som redaktør har udfyldt ALT-teksten, når du uploader billedet til mediebiblioteket.
ALT-teksten skal beskrive, hvad der sker på billedet, så den blinde bruger får samme information, som den, der kan se billedet. Du behøver ikke skrive ”Billede af…”, det siger skærmlæseren automatisk.
Selvom et billede kun er til pynt eller stemning, skal du skrive en ALT-tekst alligevel, da der ellers er risiko for, at en skærmlæser læser fx filnavnet, og det er mere forvirrende end selv en halvdårlig ALT-tekst.
Hvis billedet både skal bruges på dansk og engelsk side, skal du oprette to versioner i mediebiblioteket, så du kan skrive en ALT-tekst på begge sprog.
Brug ikke billeder med tekst, det kan skærmlæseren ikke læse.
Hvis du bruger billedkarruseller, animationer eller lignende, skal brugeren kunne stoppe dem. Tilgængelighedsloven beskriver nemlig, at billeder i bevægelse skal kunne stoppes.
Læs flere gode råd til billeder her.
Se vejledning til at indsætte billeder her (PDF).
Videoer skal tekstes
Alle videoer skal have undertekster, og de må meget gerne være synstolkede.
En synstolket video har et ekstra lydspor, hvor en fortællerstemme beskriver, hvad der sker på billedsiden i en video. Stemmen forklarer, hvem, hvor og hvad – alt det, der ikke fremgår af dialogen. Det kan fx være det smilende blik mellem to personer, en drone i luften eller en smuk solnedgang. På den måde kan man følge med i videoen, selvom man ikke kan se billederne.
Brug ikke auto-play på video, og sørg for at man kan pause, stoppe og fjerne lyd på en video.
Se mere om at producere video her.
Se vejledning til at indsætte video fra YouTube her.
Undgå generelt PDF-filer, hvis du kan; de er svære at gøre tilgængelige, og de fungerer ikke særligt godt på små skærme.
Lav så vidt muligt PDF’er til almindelige websider. Dagsordener, referater, vejledninger og lignende kan sagtens være websider.
Læs, hvordan du gør PDF-filer tilgængelige, hvis indholdet ikke kan formidles på anden vis.
PDF'er publiceret før 23. september 2018 er undtaget fra krav om webtilgængelighed, med mindre de er nødvendige for administrative processer.
Vi behøver ikke leve op til tilgængelighedskravene, hvis omkostningerne ved at leve op til dem i forhold til de anslåede fordele for personer med handicap medfører en uforholdsmæssig stor byrde.