Skip to main content
Økonomi

Intern handel

Ændret procedure vedr. håndtering af intern handel på SDU

Ændring træder i kraft fra regnskabsåret 2025

Af Heidi Krieber, , 18-12-2024


Uddannelses- og Forskningsministeriet har i 
Konterings- og fordelingsvejledning for 2024 
præciseret, hvordan intern handel skal administreres,
hvilket medfører, at SDU fremover skal håndtere intern
handel lidt anderledes end hidtil.


Ændring i konteringen 

Den kendte salgsart ”211094 Intern handel” udgår og erstattes af arten ”220901 Intern handel”.

Det er således den nye art, ERP-økonomimedarbejderen vælger i ERP-modulet ”Koncernintern bogføring” fra valglisten i regnskabsåret 2025.

Ændring i definitionen af intern handel

I dag bogføres både internt salg/køb og intern viderefakturering som intern handel på SDU, hvor der bruges salgs- og købsartskonti.

Fremadrettet skal disse to kategorier håndteres forskelligt i overensstemmelse med Uddannelses- og Forskningsministeriets Konterings- og fordelingsvejledning.

Intern viderefakturering

Her er der, for nogen, tale om en helt ny proces for omkostninger, der blot viderefaktureres til samme pris. Der er her tale om varer/ydelser, der købes ind samlet hos en enhed, som efterfølgende fordeler omkostningen til flere enheder på SDU via ERP-modulet ”Koncernintern bogføring”.

Her er der f.eks. tale om:

  • IT-licenser
  • IT-varer
  • Laboratorievarer

Den enhed, som viderefakturerer, indkøber først en vare eller ydelse og konterer omkostningerne på en given omkostnings artskonto. Når samme enhed viderefakturerer disse omkostninger helt eller delvist til andre enheder på SDU, skal indtægten bogføres i "Koncernintern bogføring" modulet på samme omkostnings artskonto, som ovennævnte indkøb er konteret. 

Den enhed, som modtager omkostningen, skal kontere på sædvanlig relevant art i "Koncernintern bogføring" modulet, hvilket bør være den samme art, som den indkøbende enhed har konteret på. 

Intern handel (internt salg/køb)

Her er der tale om et reelt salg/køb af f.eks. varer og ydelser, mellem to eller flere enheder på SDU, og hvor man er enig i prisen. Intern handel håndteres anderledes end en vare, der viderefaktureres til samme pris. 

Eksempler på varer og ydelser, som er intern handel:

  • Køb af ydelser hos dyrestalden
  • Afregning af lånt bil mellem budgetområder
  • Værkstedsopgaver

Den sælgende enhed indtægtsfører (krediterer) disse varer/ydelser, som nævnt ovenfor i ”Koncernintern bogføring” modulet på den nye art ”220901 Intern handel”.

Den købende enhed konterer udgiften på sædvanlig relevant omkostningsart i ”Koncernintern bogføring” modulet.

Den eneste ændring i forhold til i dag, er således den nye art, når der er tale om reelle salgs- og købssituationer.

Ændring i vejledninger

Ovennævnte ændringer medfører i starten af 2025 en opdatering af følgende vejledninger på SDUnet:

ERP-vejledninger

Intern handel 

Redaktionen afsluttet: 18.12.2024