Skip to main content

Til censorer ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet

Censorer skal overordnet være med til at:

  • sikre at prøverne samt kravene til indholdet af uddannelsernes prøver er i overensstemmelse med studieordninger, målbeskrivelser og bekendtgørelser.
  • medvirke til og påse, at prøverne gennemføres i overensstemmelse med gældende regler og bekendtgørelser.
  • sikre at de studerende får en ensartet og retfærdig behandling og deres præstationer en pålidelig bedømmelse i overensstemmelse med regulativerne for karaktergivning.

Information og support

Alle eksamensresultater skal indtastes i Digital Eksamen. Både censor og eksaminator skal indtaste resultaterne, og eksamen er ikke færdigbedømt før begge har indberettet karakteren.

Censor kan finde en oversigt over forskellige typer af bedømmelse og resultatregistrering her.

Universitetet fastsætter en bedømmelsesfrist ved prøver, hvor de studerende ikke får direkte besked i forbindelse afholdelse af prøven.

Censor har mulighed for at gennemføre et onlinekursus, der sætter fokus på opgaver før, under og efter eksamen. Censor vil ligeledes blive introduceret til, hvad det vil sige at være faglig bedømmer og beskikket censor.

Kurset kan gennemføres på få timer og er udviklet af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. Censorkurset findes her.

Bemærk: Censor skal starte med at oprette sig som bruger, når hjemmesiden tilgås første gang. Følg derefter anvisningerne på skærmen. 

 

Digital Eksamen er SDU's platform til håndtering af digitale eksaminer. Det er her alle relevante informationer om eksamen findes.

Via Digital Eksamen er der adgang til:

  • Skriftlige eksamensbesvarelser
  • Tidsplan for de mundtlige eksamener
  • Oplysning om prøveform og prøvebestemmelser
  • Kontaktoplysninger på eksaminator
  •  

    Arbejdsopgaver der skal løse via Digital Eksamen:

  • Indtastning af bedømmelse
  • Opbevaring af eksamensnotater
  • Vejledninger til brug af Digital Eksamen.

    BEMÆRK: Hvis censor kke tidligere har været tilknyttet som censor på SDU, skal man oprettes i  Digital Eksamen - nærmere information fås under FAQ'en på ovenstående link.

     

    Login til Digital Eksamen.

     

    Honorering af censuropgaver på SUND på SDU sker efter gældende censornormer

    Når eksamensbedømmelsen afsluttes, oprettes der automatisk en elektronisk afregningsblanket, og censor vil modtage en systemnotifikation fra systemet eForms med informationer om eksamen bl.a., hvor mange studerende, der har deltaget i eksamen . SDUs lønkontor sørger for udbetaling. 
     

    Censorhonoraret udregnes på baggrund af en fastlagt censurnorm for modulet og den overenskomstfastlagte timeløn for censorer. Det er derfor vigtigt at sekretær/censor har udfyldt afregningsblanketten med alle relevante oplysninger. 

    Selve udregningen af censorhonoraret foregår ved at gange antallet af opgaver med den fastlagte censurnorm (der er en censurnorm for alle moduler med ekstern censur på Sundhedsvidenskab).Udbetaling foregår via Nemkonto og forløber normalt  hurtigt.I spidsbelastningsperioder kan dog gå op til 2 måneder fra fremsendelse af elektronisk afregningsblanket til  censor kan forvente udbetaling af honorar.

    Der  udbetales ikke  særskilt honorar til pause- og transporttid.

    Bemærk, at der i censorhonoraret er inkluderet evt. klagesagsbehandling. Der ydes ikke særskilt honorar for evt. udtalelse i forbindelse med klagesager.

     

    I forbindelse med et virke som censor, er censor underlagt regler om tavshedspligt og inhabilitet. Hvis man er inhabil som censor, skal man tage kontakt til censorformandskabet og oplyse herom. Der kan læses mere om tavshedspligt og inhabilitet i Forvaltningsloven.

    Censor skal være opmærksom på, at det  ikke er muligt at virke som censor ved et universitet, hvor man har været ansat inden for de sidste 2 år. Hvis censor er inhabil som følge af ansættelsesforhold på universiteterne, skal han eller hun tage kontakt til formandskabet.

     

    De studerende har i henhold til Eksamensbekendtgørelsen ret til at klage over eksamen. Klagen skal være indgivet senest to uger efter offentliggørelse af bedømmelsen.

    Får en studerende ikke medhold i en klage, der vedrører faglige spørgsmål, kan universitetets afgørelse indbringes for et ankenævn. 

    Et ankenævn nedsættes af universitetet og består af:

    • to beskikkede censorer udpeget af censorformanden
    • en underviser udpeget af universitetet
    • en studerende inden for fagområdet - den studerende udpeges af universitetet.   

    Ankenævnets afgørelse skal meddeles til universitetet senest 2 måneder efter at anken er indgivet.

    Som censor er man med til at sikre kvaliteten og udviklingen af universitetets uddannelser. Kvalitetssikringen sker i 2 trin, der knytter sig til afvikling af eksamen:

    • Under selve prøven påser censor, at de studerende behandles ensartet og retfærdigt. Censor skal derfor holde øje med, at prøven afvikles iht. gældende bekendtgørelser og kravene i studieordningen. Dette gælder både for prøvens indhold, prøvens gennemførelse og karaktergivningen.
    • Når prøven er afsluttet, udfylder censor en censorrapport (se nedenfor under punktet Censorrapport), som universiteterne bruger i kvalitetssikringen af uddannelserne, og som censorformanden bruger som grundlag for sin årsberetning.
    • Konstaterer censor, at ovenstående forhold ikke er opfyldt, eller får censor formodning om væsentlige problemer eller mangler i universitetets varetagelse af en uddannelse, skal vedkommende indberette det til fakultetet med kopi til censorformandsskabet. 
    Hvis en studerende klager over en prøve, deltager den allokerede censor i behandlingen af klagen.

     

    Censor er forpligtet til at tage noter om præstation og karakterfastsættelse. Notaterne skal bruges ved behandling af eventuelle klagesager.

    Opbevaring

    Censors notater skal opbevares i mindst et år, eller indtil en eventuel klagesag er afsluttet. Censor har mulighed for at gemme sine notater i Digital Eksamen, så der slippes for fysisk opbevaring.

    Har censor notater i fysisk form, skal de opbevares aflåst og må kun være tilgængelige for betroede personer. Når formålet med opbevaringen ophører, skal notaterne destrueres forsvarligt.

     

    Læs mere om databeskyttelse og informationssikkerhed på SDU her.

     

    Hvis censors kontaktoplysninger (mail og telefon) ændrer sig, skal censor:

    • oplyse dette til censorformandskabet
    • rette oplysningerne på https://sduprofil.sdu.dk i forhold til sit virke som censor på SDU.

    Censor skal huske at indberette til censorformanden, hvis han eller hun får ny ansættelse. Dette skyldes, at man ikke må være censor på et universitet, hvor man har været ansat  inden for de seneste 2 år.

    Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på SDU gennemfører mundtlige eksaminer med ekstern censur online via Zoom eller Teams.

    Den studerende samt eksaminator sidder fysisk sammen og som ekstern censur deltager du online.

    Se mere om online censur her

    Information om prøveformer og prøvebestemmelser for den/de prøver, hvor man skal medvirke som censor findes i fagbeskrivelsen for faget.

    Der linkes til den gældende fagbeskrivelse i Digital Eksamen under den pågældende prøve, eller udsendes et link direkte fra studiesekretæren.

     

    Når du skal være censor på SDU, deltager du i udgangspunktet online.

    Derfor er der ikke transportudgifter forbundet med dit virke.

    Ønsker du at være til stede fysisk ifm. din censorgerning, er det bestemt muligt. SDU refunderer dog ikke eventuelle transportudgifter eller udlæg, som du måtte have.

      Regler og rammer

    Adgang til studieordninger fås via mitsdu.dk:

  • Vælg uddannelsesniveau(Bachelor, Kandidat, Master etc.) og derefter den pågældende uddannelse på listen.
  • Vælg  "Uddannelsens opbygning” i menuen.
  • Se censorbekendtgørelsen her

    Se den nuværende eksamensbekendtgørelse der er gældende pr. 1. september 2022 her.

     

    Se den nuværende karakterbekendtgørelse her

    Kontakt

    I tilfælde af spørgsmål eller informationer der mangler, så kan man som censor altid kontakte den relevante studie-/eksamenssekretær eller SUND Uddannelse på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på SDU.

     

    Sidst opdateret: 20.02.2024