Skip to main content
DA / EN

Visuel identitet

Farver

Farver er en central del af en organisations visuelle identitet. De er med til at skabe genkendelighed, tydelighed og sammenhæng i kommunikationen. Her kan du se SDU's farver, og hvordan og hvor meget du bruger dem for at sikre overensstemmelse med SDU's visuelle identitet.

SDU's farveskala

SDU's farveskala består af 10 farver. De er inddelt i henholdsvis primær, sekundær og tertiær. Inddelingen indikerer, at nogle farver bruges mere end andre i overensstemmelse med SDU's visuelle identitet.


Sort og hvid er de dominerende SDU-farver. De giver læsbarhed, overskuelighed samt ro til at orientere sig i det, vi publicerer.

De primære farver sort og hvid skal bruges mest og fylde ca. 70% af det samlede udtryk. Tekst skal som udgangspunkt være sort, medmindre baggrunden er meget mørk, i så fald kan teksten være hvid. 

Sort og hvid fremhæver det væsentlige i tekster og lader fotos eller simple illustrationer stå rent og formidle budskabet. 


Primære SDU farver vist på plakat og roll-up banner

Sekundære farver

De sekundære farver er beige, brun, lyserød og rød. De bruges oftest – for eksempel på hele farvede flader som plakater, eller som kapitelintroer og temaskillere i PowerPoint.

Tertiære farver 

De tertiære farver er mørk grøn, lys grøn, gul og orange. De anvendes i mindre omfang end de sekundære farver.

Alle farverne findes som en del af SDU’s farvetema i de forskellige skabeloner. Du skal derfor blot tilføje dit indhold.

Sekundære og tertiære SDU farver vist på trykte materialer også, hvordan de ikke må bruges.


Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at skrive til os, hvis du har spørgsmål til design, opsætning og grafik.