Skip to main content
SDUnet - Syddansk Universitets medarbejderportal

SDU IT

Introduktion til systemforvaltning

Få en introduktion til systemforvaltning, organisering og samarbejdet mellem forskellige interessenter.

Et indblik i systemforvaltning på SDU

Systemforvaltning handler om at have et godt og aktuelt overblik over et system og dets tilstand, samt at have tydelige aftaler om, hvem der har ansvar for hvad, og hvem man skal kontakte, hvis man har udfordringer eller spørgsmål vedrørende systemet.

Ansvaret for drift, vedligeholdelse og løbende forbedringer af et system i SDU's systemportefølje ligger hos systemejer. Systemejer er typisk en chef i det fælles- eller fagområde, som har den største aktie i systemet.

 


Eksempel på en systemforvaltningsorganisering og de forskellige roller/interessenter.

Koordinering og samarbejde

Systemforvaltningsopgaver inddeles i følgende områder:

Governance

Inden for governance arbejder vi med planer og strategier for systemet, og dets anvendelse og udvikling. Vi arbejder også med organisering og mødestruktur, som understøtter samarbejde og beslutningstagning omkring systemet.

Daglig drift

De daglige driftsopgaver består af support – fx at identificere, analysere og rette fejl, der kan opstå i systemet. Brugerne vejledes i, hvordan de anvender systemet korrekt og effektivt.

Vedligehold

Vedligehold omfatter løbende opdateringer, test og implementering. Der udføres brugerreview for at forbedre systemet. Vedligehold omfatter også kommunikation, networking og undervisning.


Løbende forbedringer og videreudvikling

Arbejdet med løbende forbedringer indebærer, at vi iværksætter og styrer mindre tilpasninger og ændringer, som ligger inden for driftsbudgettet. Vi videreudvikler og effektiviserer brugen af systemet. Hvis systemet kræver større ændringer og ligger ud over driftsbudgettet, skal der udarbejdes et projektgrundlag.

Strategisk udvalg

Udvalget består af ledelsesrepræsentanter fra fakulteterne og Fællesadministrationen på forretningsområdet, der sammen træffer beslutninger.

Driftsstyregruppe

Driftsstyregruppen sikrer forankring hos interessenterne, fx brugerne og leverandøren. Driftsstyregruppen udvikler og følger strategier/roadmaps for systemerne, koordinerer og prioriterer i forhold til øvrige indsatser samt kvalificerer budget og ressourceforbrug. Derudover bidrager gruppen med input til kommunikation og løbende undervisning.

Ændringsudvalg

Ændringsudvalg sikrer forankring i organisationen, som er fakulteterne og Fællesadministrationen. Udvalget har ansvar for at prioritere og kvalificere ændringsønsker.

Brugernetværk

Brugernetværk består af tværgående brugerfora – fx superbrugere og decentrale brugere. Formålet med brugernetværkene er at udveksle erfaringer, dele viden om best practices, formidle ny funktionalitet samt undervise eller gennemgå udvalgte funktioner.

Support

Håndtering af tekniske fejl – også kaldet incidenthåndtering – og anvendelsessupport går typisk gennem SDU IT, Servicedesk og brugersupporterne. Hvis hændelsen kræver yderligere opmærksomhed, inddrages systemforvalter og it-koordinator, som derefter kontakter interne specialister eller en eventuel leverandør.

Eksempel på en systemforvaltningsorganisering og de forskellige roller fx systemforvalter, systemejer, it-koordinator m.fl. Eksempel på organisering

 

Eksempel på en supportorganisation, som består af tre levels.

Eksempel på supportorganisation

Herunder kan du læse om roller og ansvar i systemforvaltningen.

Systemejerens ansvar

Systemforvalterens ansvar

It-koordinatorens ansvar

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for hjælp, spørgsmål eller sparring om systemforvaltning.

Skriv til systemforvaltning@sdu.dk