Medarbejderportal
For ansatte på Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab
Nyheder
Reform 2027 - Tværfaglighed, digitale kompetencer, nye arbejdsformer og tydelige karriereveje
Fakultetet har nu offentliggjort en plan for strategisk udvikling af uddannelserne på Det Humanistiske Fakultet frem mod 2030.Planen tager udgangspunkt i fakultetets strategi for 2030 og er udarbejdet i dialog med studielederne og institutterne, bl.a. på det seneste sommerseminar. Gennem en større studieordningsreform med effekt fra september 2027 skal reformen realisere en række af de uddannelsesrettede målsætninger i 2030-strategien og styrke den samlede uddannelsesporteføljes økonomiske robusthed. De overordnede formål med reformen er at styrke kvalitet, relevans, sammenhæng og tværfaglighed i fakultetets uddannelser. Reformens delmål er således at øge tværfagligt samarbejde og samlæsning, inkorporere digitale kompetencer i alle studieordninger, indføre nye undervisnings- og arbejdsformer, der styrker de studerendes engagement, og skabe en tydeligere markering af karriereveje fra uddannelsernes start til overgangen til arbejdsmarkedet med fokus på uddannelsen til gymnasielærer. Reformen indeholder konkret fire indsatsområder: [list=1][*]Øget tværfagligt samarbejde og samlæsningMålet er at øge antallet af tværfaglige og samlæste kurser – med udgangspunkt i fælles behov for nye kurser og mulighed for samlæsning qua faglige overlap – for derigennem at fremme tværfaglighed, sikre den kritisk masse af studerende i undervisningen og den økonomiske robusthed i alle uddannelser. [*]Reform af studieordninger med fokus på digitale kompetencerMålet er at sikre, at fakultetets dimittender altid har de digitale kompetencer, der efterspørges på det humanistiske arbejdsmarked. [*]Gymnasierettede karrierevejeMålet er at styrke de gymnasierettede uddannelsers relevans og tydeliggøre vejen til en karriere som gymnasielærer for både potentielle og aktuelle studerende. [*]Engagerende undervisnings- og arbejdsformerMålet er at skabe undervisningsformater og arbejdsformer, der øger de studerendes engagement i og uden for VIP-styret undervisning i tråd med Humanioramodellen. Blandt andet ved at arbejde med brugen af forpligtende aktiviteter i uddannelse og undervisning, og at styrke kontakten og relationen mellem studerende og undervisere/forskere. [/list]Der sættes nu gang i arbejdsgrupper under de fire indsatsområder bestående af studieledere, viceinstitutledere, ressourcepersoner (bl.a. i forhold til pædagogisk kompetenceudvikling og digitale kompetencer i uddannelser) og prodekanen. Studienævn og fagkollegier bliver naturligvis inddraget i den konkrete udmøntning i studieordningerne. Hvis du gerne vil vide mere om reformen, og om hvordan den udmøntes på de uddannelser, du er tilknyttet, kan du kontakte din studieleder eller din viceinstitutleder.
Revision af uddannelsessiderne på sdu.dk på vej
Der arbejdes med opdaterede tekster, nyt indhold og en forbedret struktur på Humanioras uddannelsessider.
Prodekanens Nyhedsbrev november 2025
Læs prodekanens nyhedsbrev om GAI og mundtligt forsvar
Ny kommunikationsenhed på Humaniora
Fra 1. april oprettes der en samlet enhed med navnet HUM Kommunikation, der skal servicere hele Humaniora på SDU og være samarbejdspartner for ledelse, forskere, undervisere, administrative medarbejdere, studerende – og omverdenen.
Nyheder fra SDU
Sidst opdateret: 28.07.2024