Skip to main content
Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab

Medarbejderportal

For ansatte på Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab

Nyheder

 

 

 

11.12.2024

Workshop: AI i forskningsansøgninger

I regi af fakultetets AI-projekt inviteres forskere ved Det Humanistiske Fakultet til at deltage i denne workshop om brugen af AI i forskningsansøgninger. Workshoppen afholdes på engelsk

Læs mere

27.11.2024

Workshop: AI i akademisk skrivning

I regi af fakultetets AI-projekt inviteres forskere ved Det Humanistiske Fakultet til at deltage i denne workshop om brugen af AI i akademisk skrivning. Workshoppen afholdes på engelsk

Læs mere

01.11.2024

Høring om kandidatreformen

Fakultetet har udsendt høring om omlægning

Læs mere

16.08.2024

Kandidatreformen på Humaniora

Fakultetet har samlet de væsentligste informationer om kandidatreformen og hvordan vi arbejder med den på Humaniora på SDUnet.

Læs mere

21.06.2024

Ny leder af Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab

Den nye leder af Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab bliver lektor Alexandra Holsting. Alexandra Holsting har i flere omgange været studieleder og har i perioden 2018-2023 været fællestillidsrepræsentant på Det Humanistiske Fakultet. Siden 2023 har hun været viceinstitutleder på Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber. Alexandra Holsting er cand.mag. i Tysk og Litteraturvidenskab fra Syddansk Universitet, og har en ph.d.-grad fra Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet. Dekan Simon Møberg Torp: ”Jeg er sikker på, at instituttet vil få stor glæde af Alexandra Holsting som institutleder, og at hun med sin helhedsorienterede indstilling og evne til at udfordre også vil være en stor gevinst som en del af ledelsesgruppen på Det Humanistiske Fakultet. Jeg ser frem til samarbejdet med Alexandra, da jeg kender hende som knivskarp og med en utrolig god evne til at se nuancer og bringe forskellige perspektiver i spil. Hun arbejder altid på at bidrage til gode løsninger – også når det er svært.” Alexandra Holsting udtaler om instituttet og jobbet:"Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab er et institut med stærke faglige og kollegiale miljøer, der dækker mange forskelligartede humanistiske områder, der har det til fælles, at de i den grad lever op til Syddansk Universitets målsætning om at skabe værdi for og med samfundet. Jeg glæder mig til at arbejde sammen med alle på instituttet, ikke mindst hvad angår udmøntningen af SDU’s 2030-strategi." Alexandra Holsting starter som institutleder den 1/8.

Læs mere

22.02.2024

Digitalt kompetenceudviklingsprojekt på Humaniora

Det Humanistiske Fakultet har pr. januar 2024 igangsat et 1,5 årigt kompetenceudviklingsprojekt under titlen ’Fremtidens kompetencer til et digitalt arbejdsliv’. Ambitionen er at sikre, at vi som administration fortsat er i trit med udviklingen og fuldt ud udnytter de digitale værktøjer og muligheder - både individuelt og i tværgående arbejdsprocesser. Projektet er målrettet alle TAP'ere på fakultetet.  BaggrundKompetenceudviklingsprojektet har til formål at skifte fokus fra kun at opkvalificere medarbejdere i forbindelse med nye it-systemer til at arbejde med digitale kompetencer som en løbende proces. Mange af de systemer, vi anvender dagligt – som Microsoft-platformen med Teams, Outlook, Office365 m.m. – opdateres ugentligt. Men hvor ofte opdateres medarbejdernes viden og færdigheder? Projektet prioriterer derfor de systemer, vi bruger mest, for at sikre optimal anvendelse, samtidig med at der introduceres nyere teknologier som generativ AI, Power Platformen mm.ForløbForløbet tager udgangspunkt i det digitale kompetencehjul, som beskriver forskellige kompetencer, der har betydning i en digital hverdag. Kompetencehjulet danner ramme for forløbets fire spor:1. Anvendelse af digitale værktøjer, 2. Viden om teknologi, 3. Formidling & kommunikation samt 4. Udvikling & implementering.Der arbejdes agit og konkrete aktiviteter og nedslag i de fire spor defineres semestervis i takt med den teknologiske udvikling. Medarbejderne er med til at præge forløbet og nedslag i de enkelte spor via en semestervis evaluering. LæringsformaterFormålet er at gøre digital kompetenceudvikling til en fast del af medarbejdernes hverdag og træne et digitalt mindset. Derfor arbejdes der med mange forskellige læringsformater, fx kurser, inspirationsoplæg, øvelsestimer, digital deling på og mellem medarbejdermøder mm. Spørgsmål og kontaktIndsatsen ledes og drives af fakultets digitaliseringsenhed. Vil du vide mere om forløbet, er du velkommen til at kontakte Chefkonsulent & IT-projektleder Louise Toftgaard Fibiger (ltoftgaard@sdu.dk).

Læs mere

12.01.2024

Hilsen fra dekanen

Kære kolleger Jeg er både stolt, imponeret og oprigtigt glad for det flotte arbejde mine kolleger på Det Humanistiske Fakultet, Syddansk Universitet udretter. Jeg oplever et engagement og en dedikation uden lige for at bringe vigtig forskning i spil og sikre at helt afgørende videnskabelige bidrag kommer ud, hvor de kan gøre en positiv forskel for og med samfundet. En forudsætning for, at vi kan lykkes med vores forskning, er, at vi sikrer det økonomiske grundlag. Derfor er det meget glædeligt at se, hvordan vi i år har slået alle rekorder på den front. Der er blevet søgt midler som aldrig før, og heldigvis har det også resulteret i et rekordstort hjemtag – og så har vi endda fortsat mange lovende projekter ude til bedømmelse. Forskning er en kollektiv proces, og det har ansøgningsarbejdet i år om noget været. Systematisk kollegial sparring og forbilledligt samarbejde, sammenholdt med den hårde konkurrence, hvor selv den bedste ikke altid har succes, gør, at jeg burde fremhæve alle for en fornem indsats. Det kan jeg ikke, så jeg nøjes med at holde mig til navnene på bevillingsbrevene. Et kæmpe tillykke til: Anders Ljungdalh, The Formation of Impartiality Anders V. Munch, History of Danish Design Ane Qvortrup, Eco-engagement and eco-literacy Anne-Marie S. Christensen, Individuelt moralsk ansvar i skyldens tidsalder Cecilie Bjerre, Paternity In Denmark, c. 1920s-1990s (PAID) Eva Knutz, Co-designing new support practices with young children Eva Lykkegaard, Students' voices on wellbeing (VoiceWell) Gro Hellesdatter Jacobsen, EXPECT_Art Janne Liburd, ISOSCAN Johanne Louise Christiansen, QURANATURA Jytte Isaksen, Aphasia is more than a language impairment Kathrin Maurer, Biomaskinernes Æstetik Michael Paulsen, Playing with disaster Nina Nørgaard, Kommunikation om Seksuel Sundhed Nikolaj Elf, Center For Grundskoleforskning 2.0 Søren Wind Eskildsen, (Second) Language Learning in the Wild Susana Tosca, Forskning i kulturarv og Digital Entertainment Machine Thomas Heebøll-Holmøll-Holm, Fama in Medieval Denmark (c. 1240-1340) Tina Høegh, InDi - Inclusive Dialogue Tine Hindkjær Madsen, Reconciling Science and Democracy Torsten Bøgh Thomsen, H.C. Andersens natur- og teknologisyn For blot at nævne nogle – heldigvis er der alt for mange til at alle kan komme med. Og naturligvis også en kæmpe tak til de generøse samarbejdspartnere, der gør det muligt: A.P. Møller Fonden Augustinus Fonden Carlsbergfondet European Commission Danmarks Frie Forskningsfond Novo Nordisk Foundation VILLUM FONDEN & VELUX FONDEN

Læs mere

Nyheder fra SDU

SDU Kolding - instagram SDU Kolding - Facebook Det Humanistiske Fakultet - Youtube Det Humanistiske Fakultet - LinkedIn


Sidst opdateret: 28.07.2024