Skip to main content
Medarbejderportal

En grønnere måde at rejse på

Vi kunne for nylig læse i en klumme fra Universitetsdirektøren, at SDU arbejder hårdt på at nå 2030-målet for reduktion af CO2-udledninger – en reduktion af CO2e-udledninger på 57% i forhold til 2018-niveauet (70% i forhold til 1990-niveauet)¹,². Efter indkøb af varer og tjenester er flyrejser den næststørste kilde til CO2-udledninger fra SDU, og står for 17% af SDU’s samlede CO2e-udledninger samt 77% af udledningerne fra rejser²,³. Se figur 1 for en sammenligning af udledninger fra forskellige transportformer på SDU. Flyrejserne har været stigende de seneste år på SDU (og SIF), og vi ligger nu over 2030-målet for reduktion og bevæger os længere væk fra det¹,⁴. Se figur 2 for en graf over udviklingen af flyudledninger for hele SDU, og figur 3 for SIF.

Et alternativ til at flyve

Når rejser er nødvendige, kan vi overveje alternativer til fly, hvor det er muligt. På SIF i 2024 er den femte mest hyppige flydestination Aalborg, og den sjette mest hyppige er Stockholm (se vedlagte regneark med oversigt over flyrejser på SIF fra 2020 til 2025). Begge disse destinationer er nemme at nå med tog. Rejser til Bornholm eller korte rejser mellem større europæiske byer er også eksempler, hvor man kan overveje et alternativ til fly.

Her er vores forsøg på at sammenligne en rejse fra SIF til Stockholm med fly og tog:

Rejse fra SIF til Stockholm

*Pris for et fly, der afgår kl. 08:40 fra København til Stockholm med indchecket bagage, tirsdag den 14. oktober, og et tog, der afgår samme dag kl. 07:59. Returbilletten med fly kostede 1031 kr. ved retur en uge senere på samme tidspunkt. Når man ser på billetpriser for i morgen (11. juli på tidspunktet for skrivning), er toget stadig billigere.

**Det er naturligvis tilrådeligt at være på banegården lidt før afgang, men vi har valgt ikke at inkludere dette i beregningen, da det også kunne tilføjes til metroturen og transporten fra Stockholm Arlanda til centrum.

Som det fremgår af tabellen ovenfor, er tidsforskellen ubetydelig, mens udledningen er mere end 600 gange højere ved flyrejse. Derudover er rejsetiden med tog samlet i ét tidsrum, hvilket giver bedre mulighed for at arbejde undervejs og øger komforten. Vi kunne for nylig læse om kolleger fra Odense, der tog toget fra Odense til Stockholm³.

SDU’s rejsepolitik

SDU opfordrer alle medarbejdere til at overveje, om en rejse er nødvendig, og om et online-møde kunne være et levedygtigt alternativ. Når en rejse er nødvendig, opfordres medarbejdere til at vælge den transportform med lavest mulige CO2e-udledning. SDU fraråder især flyrejser under 500 km eller inden for Danmark. Hvis flyvning er uundgåelig, bør medarbejdere vælge den mest direkte rute, da start og landing ved mellemlandinger medfører store udledninger⁷.

Fondes fokus på bæredygtighed og rejseovervejelser

I tråd med SDU’s strategiske fokus har flere fonde også øget deres opmærksomhed på bæredygtighed. Dette ses tydeligt i fx Danmarks Frie Forskningsfonds (DFF) opslag for 2025/26:

“DFF forventer, at ansøgninger til fonden lever op til den administrerende institutions mulige retningslinjer for reduktion af klimaaftrykket. Dette inkluderer også valg af transportformer i forbindelse med rejseaktiviteter, der finder sted som en del af forskningsprojekter finansieret af DFF.”

Ligeledes opfordrer Velux Fonden ansøgere til at overveje, hvordan bæredygtighed er indlejret i projektets design og implementering:

“Hvordan vil projektet indarbejde principper for bæredygtighed eller specifikke bæredygtige handlinger? For eksempel i rammer, processer, rekruttering, forbrug eller transport osv.”

Selvom bæredygtige rejseformer som togrejser ikke altid er de mest omkostningseffektive, viser disse udmeldinger en villighed fra fondene til at støtte højere omkostninger for lavemissions-alternativer, når det er begrundet. Vi vil adressere dette i kommende ansøgningsrunder, hvor det er relevant.

Vi håber, at denne tekst har tjent som inspiration og opmuntrer dig til at overveje dine valg ved din næste rejse og kommende projekter.

Grønne hilsner

SIF Klima

Figure 1. CO2e emissions from modes of transportation. All of SDU2.

Figure 2. CO2e emissions from flying, all of SDU.4 

Figure 3 CO2e emissions from flying. Dark brown area is SIF emissions4

 

Litteraturliste

  1.  Ikke overraskende – men skuffende! sdunet. Accessed July 10, 2025. https://sdunet.dk/da/nyheder/rektoratets-nyhedsbrev/klumme/apr-25/ikke-overraskende
  2. Klimaregnskaber. sdu. Accessed July 10, 2025. https://www.sdu.dk/da/om-sdu/strategi-politikker/klimaregnskab/klimaregnskaber
  3. Tog til Stockholm – et skridt mod mere bæredygtige tjenesterejser. sdunet. Accessed July 10, 2025. https://sdunet.dk/nyheder/nyheder_fra_sdu/tog-til-stockholm-et-skridt-mod-mere-baeredygtige-tjenesterejser
  4. Fokusrapport_Flyrejser - Power BI. Accessed July 10, 2025. https://app.powerbi.com/groups/me/reports/e67e5ea7-8cf2-4469-9238-7654f88a47d4/ReportSection?ctid=9a97c27d-b83e-4694-b353-54bdbf18ab5b&experience=power-bi
  5. Flight carbon footprint between Stockholm (ARN), and Copenhagen (CPH). Accessed July 10, 2025. https://curb6.com/footprint/flights/stockholm-arn/copenhagen-cph
  6. Snälltåget Copenhagen–Malmö–Stockholm | Cosy Dining, Discounts, and Private Compartments | Snälltåget. Accessed July 10, 2025. https://www.snalltaget.se/en/copenhagen-malmo-stockholm
  7. Cirkulærer om tjenesterejser. sdunet. Accessed July 10, 2025. https://sdunet.dk/da/servicesider/oekonomi/rejser/cirkulaerer-tjenesterejser

Et værktøj til at udforske udledninger fra flyrejser

Klik her

Et værktøj til et overblik over alle SDU’s udledninger

Klik her

Overblik over alle flyrejser fra SIF mellem 2018-2025

Klik her

Sidst opdateret: 14.11.2025