Status på omstillingen, løbende opdateringer
Vigtig milepæl i omstillingen
Medarbejderfordelingen er nu på plads og forberedelserne intensiveres.
I sidste uge godkendte styregruppen listen over medarbejdere, der flytter fra fakulteterne til SDU Uddannelse. Det drejer sig om ca. 70 medarbejdere fra fakulteter og institutter. Derudover flytter også SDU Universitetspædagogik samt Boligformidlingen til SDU Uddannelse.
Organisatorisk, systemmæssig og fysisk flytning
Med godkendelsen kan vi nu gennemføre de centrale forberedelser frem mod årsskiftet, hvor den organisatoriske flytning finder sted. Når medarbejderne får nyt arbejdssted og bliver en del af nye teams, ændres de formelle rammer for deres ansættelse. Derfor udarbejder HR nu nye ansættelseskontrakter til medarbejderne. Det er vigtigt at understrege, at der ikke sker ændringer i medarbejdernes ansættelsesvilkår.
Den organisatoriske flytning betyder, at medarbejdere får ny leder og nyt ansættelsessted fra årsskiftet. Den systemmæssig flytning handler om, at den organisatoriske flytning medfører en ændring i omkostningsstedet. Og det har betydning for rettigheder og adgange til systemer. At medarbejdere fortsat har adgang til de systemer, de skal bruge, er et projekt i projektet, som jeg skrev om i sidste uge.
Kompleksiteten betyder, at vi sandsynligvis kommer til at adskille den organisatoriske flytning og den systemmæssige flytning.
Endelig er der den fysiske flytning af medarbejdernes kontorpladser til SDU Uddannelse. Flytningen gennemføres i faser med start i andet kvartal 2026. Nogle medarbejdere vil – afhængigt af opgaverne – fortsætte på institutter og fakulteter i en længere periode, inden også de flyttes. Teknisk Service udarbejder nu lokaleoversigter, men vi kan ikke endnu sige, hvornår der ligger en endelig afklaring af de fysiske rammer.
Vi arbejder på højtryk på at færdiggøre en implementeringsplan, som samler alle sporene. Når planen er klar, vender vi tilbage med mere konkret og detaljeret information om de næste skridt.
Workshops for teamledere i Planning
Før jul afholder vi workshops for teamlederne i de fakultetsspecifikke teams i Planning. Hvert team får sin egen workshop, hvor vi gennemgår de opgaver, der flytter til Planning. Vi arbejder fakultetsvist, fordi hvert fakultet har særlige forhold, der skal indgå i arbejdet.
Det er workshops, som skal beskrive de nye samarbejdsstrukturer og samarbejdsflader. Arbejdet munder ud i konkrete samarbejdsaftaler i december, der vil tegne et tydeligt billede af både opgaverne og rammerne for samarbejdet med de faglige miljøer.
Processen tilrettelægges, så både teamledere og relevante medarbejdere, der flytter med, som eksperter kan bidrage med deres viden. For EVU-teamet gennemføres en særskilt proces efter nytår.
De kommende måneder bliver præget af både planlægning og tæt dialog på tværs af organisationen, og vi gør os umage for at skabe så meget klarhed og forudsigelighed som muligt undervejs. Kontakt mig gerne, hvis I har spørgsmål eller bemærkninger. Det har flere af jer allerede gjort. Det beriger processen og fører til vigtige afklaringer.