Guides til web
Gør det let at finde dine sider - også for AI
Brug søgemaskineoptimering (SEO) og AI-optimering (GEO) til at gøre dine sider synlige – både på Google, i SDU’s interne søgning og i AI-svar. Her får du en praktisk tjekliste.
SEO og GEO er en vigtig del af god webkommunikation
Selvom SEO og GEO kan lyde teknisk, handler det i høj grad om godt indhold, logisk struktur og at forstå brugerens behov. SEO sikrer, at siderne findes i klassiske søgninger, mens GEO hjælper med at få indholdet med i AI-genererede svar.
Når du tænker strategisk over, hvordan både Google, SDU’s interne søgning og AI-tjenester forstår og præsenterer dine sider, øger du chancen for, at indholdet bliver fundet, klikket på og brugt.
Hvad er SEO?
SEO står for Search Engine Optimisation (søgemaskineoptimering).
Det handler om at forbedre din sides placering i både Google og interne søgemaskiner. SEO inkluderer optimering af indhold, struktur og tekniske elementer, så søgemaskiner nemt kan finde, indeksere og forstå indholdet.
Hvad er GEO?
GEO står for Generative Engine Optimisation.
Det handler om at tilpasse indhold, så det kan bruges direkte i AI-svar som Google AI Overviews og ChatGPT. Her er fokus på korte, præcise afsnit, der kan stå alene, tydelige svar på spørgsmål og indhold, der fremstår troværdigt på tværs af kilder.
Har du spørgsmål?
Hvis du har tekniske spørgsmål, eller spørgsmål til opsætning, sprog mv., så skriv til webkoordinatoren på dit fakultet eller til web@sdu.dk. Husk URL og screenshot af den side, du ønsker hjælp til.