Afsæt i Humanioras model for optimal rekruttering
Projektet tager afsæt i Humanioras model for optimal rekruttering, som bygger på viden om, hvad der påvirker unges uddannelsesvalg og en vellykket overgang til universitetslivet. Modellen fremhæver tre centrale faktorer: self-efficacy (mestringserfaring: at de unge oplever, at de kan klare udfordringerne), belonging (at høre til: at de kan se sig selv som en del af et fællesskab) og meaningfulness (meningsfuldhed: at de kan se værdien og relevansen af det, de skal lære). Disse faktorer er styrende for, hvordan vi prioriterer og formidler indholdet på de nye sider.
Tre centrale fokusområder
HUM Kommunikation har ansvaret for at tilpasse Humanioras nuværende uddannelsessider til de nye retningslinjer. Arbejdet koncentrerer sig om tre hovedområder:
- Nye tekster og indhold – med målgruppen i centrum
Vi vil revidere og prioritere indholdet ud fra et udefra og ind-perspektiv med fokus på, hvad de studerende gerne vil vide, og ikke, hvad vi selv synes, vi vil fortælle dem. Det sker på baggrund af brugerundersøgelser og indsigt i målgruppen.
Der lægges særlig vægt på belonging og forventningsafstemning samt på at tydeliggøre karriereveje gennem alumneportrætter. Vi producerer korte film, der fortæller om uddannelsernes indhold, giver indblik i studielivet gennem studerendes egne fortællinger og understøtter deres valgproces ved at fremme self-efficacy, belonging og meaningfulness.
Ambitionen er, at alle uddannelser får nye film og alumneportrætter, men det afhænger af input og medvirken fra både nuværende og tidligere studerende. - Forbedret struktur og brugeroplevelse – lettere at finde det, man søger
Siderne skal give klar og tilgængelig information om uddannelserne, så brugerne føler sig klædt på til at træffe et informeret valg. Den nye struktur skal sikre, at vigtig information er logisk placeret og let at finde, så brugerne hurtigt får svar på deres spørgsmål. Mange af de nuværende sider indeholder meget tekst og kræver mange klik for at tilgå centrale oplysninger, fx om valgmuligheder i uddannelsen. Den nye opsætning skal give bedre overblik og tydeligere beslutningsstøtte både til dem, der undersøger mulighederne, og dem, der er tæt på at vælge. - Øget synlighed gennem søgemaskineoptimering (SEO)
I dag handler synlighed ikke kun om at ligge højt i google- søgninger. Flere og flere besøger ikke vores sider, men bruger AI-tjenester til at få opsummeret den information, de søger. I begge tilfælde er målrettet SEO afgørende for at nå målgruppen. I forbindelse med dette projekt vil vi fortsætte med systematisk at justere ord og formuleringer, der forbedrer vores page ranking, så vores sider fx i højere grad dukker op, når potentielle studerende søger efter uddannelser, vi udbyder i konkurrence med andre universiteter.
Det er et omfattende projekt for os, og det hele bliver ikke færdigt på én gang. Efterhånden som vi bliver færdige med hver enkelt uddannelse, orienterer vi den relevante studieleder. Bachelorsiderne skal være klar, når markedsføringskampagnerne frem mod den kommende optagelsesperiode går i gang.
- Kontakt Email: ltoftgaard@sdu.dk