Skip to main content
Medarbejderportal for ansatte i Rektorsekretariatet

Arbejdstid

Her på siden finder du links til information om :

  • Tidsregistrering for TAP - lovbestemt registrering af arbejdstid - gældende fra 1. juli 2024
  • Timeregistrering for timelønnede - DTAP
  • Timeregistrering for VIP- og TAP-medarbejdere, der skal opfylde eksterne krav om timeregistrering på forskningsprojekter

    Den nye lov om registrering af arbejdstid stiller krav om, at arbejdsgivere skal indføre et system til registrering af arbejdstid, der gør det muligt at måle den daglige arbejdstid for den enkelte lønmodtager. Loven om højeste øvre arbejdstid eksisterer faktisk allerede:

    • Du må som medarbejder ikke arbejde mere end 48 timer pr. uge i snit i en periode på 4 mdr.

    • Du har krav på et ugentlig fridøgn

    • Din arbejdstid skal tilrettelægges således, at du får en hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer inden for hver periode på 24 timer

    Hjemmearbejde ift. fridøgn og 11-timersregel: 

    • Hvis du lejlighedsvist arbejder hjemme, er arbejdet i hjemmet undtaget fra 11-timers reglen og reglen om det ugentlige fridøgn
    • Timerne skal stadig registreres, da de tæller med i forhold til 48 timers reglen
    • Ift. hjemmearbejde og undtagelse er det vigtigt, at du selv tilrettelægger arbejdet
    • Er arbejdet pålagt, finder undtagelsen ikke anvendelse
    • Såfremt du udelukkende eller overvejende arbejder i hjemmet finder undtagelsen ikke anvendelse


    Formålet med tidsregistreringen er at sikre, at allerede eksisterende regler om maksimal ugentlig arbejdstid og hviletid overholdes, så medarbejdere ikke overbelastes af for meget arbejde. SDU vil i løbet af 2024 og 2025 sætte flere ansatte i gang med at registrere tid i mTIME. Studentermedhjælpere og ansatte i eksterne projekter er allerede i gang.

    Link til Arbejdstidsloven

  • Sidst opdateret: 01.10.2024