Skip to main content

Evaluering af uddannelseselementer

Her kan du læse om, hvordan vores uddannelseselementer indgår i udviklingen af kvaliteten af undervisningen. Læs også de formelle rammer for Det Humanistiske Fakultets evalueringsstrategi,

Koncept for evaluering af uddannelseselementer

Formålet med fakultetets koncept for evaluering er at sikre en løbende og systematisk indsamling af feedback om undervisningen fra de studerende til brug for studienævnenes arbejde med udvikling af kvaliteten af undervisningen. Udmøntningen tager samtidig udgangspunkt i de krav om dokumentation, systematik og offentliggørelse, som fakultetet er underlagt. 

 

SDU har som led i den fælles kvalitetspolitik vedtaget flg. fælles principper for evaluering af uddannelseselementer:

Det skal ved evaluering af uddannelseselementer ved SDU sikres:

  1. At alle uddannelseselementer evalueres systematisk
  2. At studerende inddrages systematisk i evalueringen
  3. At undervisningens og vejledningens faglige indhold og pædagogiske kvalitet evalueres som en del af evalueringen af undervisning og vejledning
  4. At underviser/vejleder som en del af evalueringen forholder sig til sin undervisning/vejledning
  5. At resultaterne anvendes systematisk i det videre kvalitets- og udviklingsarbejde med uddannelsen og fagelementet

Endelig skal udlagte uddannelseselementer (f.eks. projektorienteret forløb) også evalueres. Her er der fakultær metodefrihed indenfor en ramme af fem faste kvalitetsparametre.

Fakultetet har desuden fokus på flg. principper:

  1. Evalueringsstrategien skal modvirke og mindske evalueringstræthed
  2. Evalueringsstrategien skal indeholde overvejelser om tilbagemeldinger til de studerende vedrørende den konkrete anvendelse af resultaterne

Endelig står der i bekendtgørelse af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. nr. 810 af den 20 juni 2018 § 2, at ”En skole eller en uddannelsesinstitution, som giver undervisning, der er omfattet af loven, skal sikre, at følgende er oplyst på en lettilgængelig måde på skolens eller institutionens hjemmeside på internettet (…) 5) gennemførte aktuelle evalueringer af kvaliteten af en skoles eller institutions undervisning, bortset fra oplysninger om en enkelt lærers undervisning og evalueringer, hvor alene skolens ansatte har medvirket.”

Disse overordnede krav udgør den ramme, som nærværende koncept for evaluering af uddannelseselementer tager udgangspunkt i.

Fritekstfelter kan bidrage til mere nuancerede svar og give konkrete idéer til forbedring af fagelementer. Fritekstfelter kan også misbruges i anonyme evalueringer, i hvilke tilfælde der henvises til SDUs ordensregler. Heraf fremgår det, at: ”Studerende har pligt til at optræde hensynsfuldt over for medarbejdere og medstuderende.” ”Det indebærer tillige, at eksempelvis truende eller chikanerende adfærd [..] kan blive betragtet som en overtrædelse af ordensreglerne.”

Hvis en underviser eller studieleder opfatter, at et svar fra en studerende overskrider SDUs ordensregler, kan der tages følgende handling:

  1. Den pågældende fritekstkommentar kan indmeldes til den relevante institut- eller viceinstitutleder, som vurderer, om kommentaren skal fjernes fra evalueringsrapporten, og sørger for at informere HUM U&K, i fald kommentaren skal fjernes.
  2. Institut- eller viceinstitutleder informerer den, der har indbragt sagen, om, hvorvidt kommentaren er blevet fjernet.
  3. Den studerendes identitet må på intet tidspunkt ikke videregives til den, der har indbragt sagen.

Vores uddannelser er forskellige og har forskellige læringsmål, og derfor ønsker fakultetet at bevare størst mulig frihed, når det enkelte studienævn skal fastlægge sin evalueringsstrategi. Studienævnene har ifølge vedtægterne den overordnede opgave at kvalitetssikre og kvalitetsudvikle uddannelse og undervisning, herunder at inddrage studerende i evaluering af uddannelse og undervisning, og påse, at der sker en opfølgning af disse evalueringer. Denne kerneopgave skal studienævnene løse ved, indenfor den fælles ramme, at fastlægge den bedst mulige evalueringsstrategi for de uddannelser, som hører til i studienævnet.

Fakultets koncept for evaluering af uddannelseselementer rummer 4 delelementer:

Alle studienævn skal jf. fakultetets udmøntningsnotat for SDU’s kvalitetspolitik udarbejde og offentliggøre en evalueringsstrategi. Studienævnet skal jf. årshjulet drøfte strategien én gang om året og skal som minimum indmelde evalueringsstrategien hver andet år i forbindelse med uddannelsesberetningen. Fakultet indkalder evalueringsstrategien sammen med studienævnenes årshjul og Uddannelsesberetningen.

For at sikre, at alle studienævn forholder sig til SDU’s vedtagne principper for evaluering, og for overblikkets skyld, skal studienævnene indmelde den vedtagne evalueringsstrategi i et fælles skema, Bilag 1: Skabelon for indberetning af studienævnenes evalueringsstrategi.

Studienævnet skal ved udfyldelse af skemaet tage stilling til, hvordan de obligatoriske elementer fra nærværende notat skal indgå i studienævnets samlede evalueringsstrategi, som også kan indeholde midtvejsevaluering og andre tiltag.

Studienævnets vedtagne strategi for evaluering skal offentliggøres. Derudover skal studienævnets konkrete behandling af evalueringen af undervisningen offentliggøres i et format, som viser, at resultaterne bliver brugt til at sikre og styrke kvaliteten af uddannelsen.

Når semesterets evalueringsresultater har været forelagt studienævnet, skal der derfor udformes en kort rapport til offentliggørelse. Rapporten skal henvise til evalueringsstrategien og skal fortælle, hvilke fag, der er blevet evalueret. Den skal desuden pege på 2-3 vellykkede forløb eller forhold, som kan være til inspiration for andre. Den skal ligeledes redegøre for forløb eller forhold, der skal rettes op på, og den skal anføre, hvilke tiltag, man vil gøre i den forbindelse.

Rapporterne skal udformes konkret, men ved behandling af opmærksomhedspunkterne må man ikke nævne individuelle undervisningsforløb. I stedet skal de udpege overordnede faglige løsningsmodeller, som kan tage hånd om udfordringerne.

Rapporterne skal offentliggøres efter hvert semester.

Rapporterne udformes i en skabelon, som også kan bruges ved studienævnets diskussion.

For at leve op til de overordnede krav om systematisk evaluering og opfølgning, skal alle studienævn i deres strategi efter nærværende notat indføje flg. obligatoriske elementer: En skriftlig slutevaluering af alle fag med 5 spørgsmål indenfor fælles faste kategorier. Studienævnene har dog forskellige muligheder for at tilrette disse obligatoriske elementer efter de individuelle faglige forhold.

A. Kadence

Udgangspunktet er, at alle fag slutevalueres hvert semester. Studienævnet kan dog beslutte at fravige fra dette, men flg. stadig skal overholdes:

●Alle førstesemesterfag skal evalueres
●Alle fag, der undervises af D-VIP, skal evalueres
●Et fag skal altid evalueres mindst hver andet år

Hvis studienævnet ønsker mulighed for fleksibel kadence, således at der åbnes mulighed for, at nogle kurser ikke evalueres ved hvert gennemløb, skal det fremgå af nævnets evalueringsstrategi. Hvis studienævnet i et bestemt semester beslutter at udnytte muligheden for fleksibel kadence i forhold til et kursus, skal beslutningen med begrundelse fremgå af et studienævnsreferat.

Den obligatoriske slutevaluering skal foregå i de sidste to uger af undervisningen. Undervisere er forpligtet til at afsætte tid i undervisningen til at gennemføre evalueringen. Alle slutevalueringer skal foretages i eval.sdu.dk.

B. 5 spørgsmål indenfor fælles faste kategorier

Det er obligatorisk at slutevaluere med mindst fem spørgsmål indenfor faste kategorier. Fakultetet foreslår flg. spørgsmål indenfor kategorierne:

Formål
Det blev tidligt i undervisningen gjort klart for mig, hvad der er formålet med faget, og hvad jeg forventes at lære. [Scoreskala] 

Sammenhæng
Der er en tydelig sammenhæng mellem fagets formål, undervisningens indhold og eksamen. [Scoreskala] 

Forståelse 
Jeg har opnået en større forståelse af fagets temaer og emner gennem undervisningen (inkl. selvstændig forberedelse, arbejde i studiegrupper mm.). [Scoreskala] 

Aktivitet
Undervisningen har understøttet mig i aktivt at lære (fx via diskussioner, øvelser, gruppearbejde og selvstændig forberedelse). [Scoreskala] 

Samarbejde og dialog
Der har været et godt samarbejde og dialog mellem studerende og undervisere. [Scoreskala] 

Tilegnede kompetencer (Valgfri)
Nævn minimum én vigtig kompetence, som du har lært i faget og beskriv, hvordan du kan få glæde af kompetencen senere på dit studie eller i dit arbejdsliv. [Fritekstfelt]

Scoreskala: 1=helt uenig, 2= uenig, 3=hverken enig eller uenig, 4=enig, 5=meget enig, 6=ved ikke/ikke-relevant


Kategorierne er faste, men studienævnet har mulighed for at formulere andre spørgsmål indenfor disse kategorier. Fakultetets spørgsmål vil fremgå af det fælles indrapporteringsskema for evalueringsstrategien, men studienævnet kan redigere i spørgsmålene i forbindelse med udfyldelse af skemaet. Kategorierne skal tydeliggøres i slutevalueringsskemaet.

Studienævnet har desuden mulighed for at tilføje yderligere spørgsmål og fritekstfelter. Det skal fremgå af indrapporteringsskemaet for evalueringsstrategien, at man foretager yderligere slutevaluering.

C. Efterbehandling i EVAL

Der vil blive udregnet en separat score for hver af de 5 spørgsmål indenfor de fælles faste kategorier. Disse tal er kun til brug for studienævnets egen behandling og opfølgning.

Hvis tallene indikerer, at der kan være udfordringer i et fag, er det er vigtigt at drøfte dem i studienævnet. Studienævnet kan tage initiativ til videre undersøgelser og handlinger udenfor studienævnets regi – herunder særligt hvis fag viser lav score i flere år i træk.

Studienævnet kan vælge at få beregnet og vist en samlet score for undersøgelsen. Dette skal angives i det fælles indrapporteringsskema.

D. Evaluering af små hold

Studienævnet bør fastlægge en praksis for evaluering af hold med mindre end 8 studerende, hvor der er risiko at evalueringen ikke bliver tilgængelig for studienævnet pga. for få besvarelser.

Til evalueringen af små hold kan der fx benyttes en talspersonsordning eller laves en mundtlig evaluering på holdet med referent.

Det stilles som krav, at evalueringen skal have et skriftligt produkt, som både indeholder bidrag fra de studerende og fra underviser, og som behandles af studienævnet.

Det fremgår af SDU’s principper for evaluering af uddannelseselementer, at også udlagte praksisnære uddannelseselementer (f.eks. projektorienteret forløb) skal evalueres.

Alle projektorienterede forløb evalueres i EVAL. Studienævnet kan udarbejde sit eget evalueringsskema, men fakultetet foreslår følgende spørgsmål eller en delmængde heraf:

Spørgsmål 1: I hvilken virksomhed eller organisation har du været i projektorienteret forløb? [Fritekstfelt]

Spørgsmål 2: Vælg alle af følgende udsagn, som karakteriserer dit projektophold:

● Jeg fik tildelt en fast kontaktperson hos projektstedet
● Jeg fik tildelt en fast mentor hos projektstedet
● Jeg havde god mulighed for at påvirke de opgaver, som jeg løste
● Jeg indgik i den faglige dialog og diskussion hos projektstedet
● Jeg indgik på lige fod med virksomhedens ansatte i det daglige arbejde
● Det var klart for mig, hvad jeg kunne bidrage med
● Projektstedets forventninger til mig blev klart kommunikeret
● Jeg kommunikerede klart mine forventninger til opholdet hos projektstedet

Spørgsmål 3: Hvordan fandt du dit projektsted? (Vælg den mulighed, som passer bedst)

● Fundet den selv uden hjælp fra andre
● Fundet via opslag fra SDU (fx Jobbanken, Instagram, LinkedIn)
● Fundet via opslag andet sted
● Fundet med hjælp fra mit netværk

Spørgsmål 4: Formålet med det projektorienterede forløb var klart. [Scoreskala]

Spørgsmål 5: Jeg vil anbefale mit projektsted til andre studerende. [Scoreskala]

Spørgsmål 6: Mit praktikophold har rustet mig bedre (end før opholdet) til at komme i beskæftigelse efter min uddannelse. [Scoreskala]

Spørgsmål 7: Hvad har været godt ved dit projektophold? [Fritekstfelt]

Spørgsmål 8: Hvad kunne have været bedre ved dit projektophold? [Fritekstfelt]

Scoreskala: 1=helt uenig, 2=uenig, 3=hverken enig eller uenig, 4=enig, 5=meget enig, 6=ved ikke, 7=ikke relevant


Fakultetets spørgsmål vil fremgå af det fælles indrapporteringsskema for evalueringsstrategien, men studienævnet kan redigere i spørgsmålene i forbindelse med udfyldelse af skemaet.

Studienævnet har mulighed for at tilføje/fjerne spørgsmål og fritekstfelter. Det skal fremgå af indrapporteringsskemaet for evalueringsstrategien, hvilke elementer der er justeret.

Bemærk: Uddannelsen i Audiologopædi er undtaget ovenstående, da der på uddannelsen indgår praksisophold. Praksisophold evalueres i henhold til Bilag 1: Udlagte, praksisnære uddannelseselementer i SDUs principper for evaluering af uddannelseselementer.

Alle bachelorprojekter og kandidatspecialer evalueres i EVAL. Studienævnet kan udarbejde sit eget evalueringsskema, men fakultetet foreslår følgende spørgsmål eller en delmængde heraf:

Spørgsmål 1: Jeg har taget imod de vejledningstilbud, som var til rådighed (fx workshops og møder med min vejleder). [Scoreskala]

Forberedelse af projektet

Spørgsmål 2: Jeg har fået god vejledning i forhold til at indkredse emne og lave en problemformulering (fx via min vejleder, workshops, biblioteket, hjemmesiden). [Scoreskala]

Spørgsmål 3: Jeg har fået god vejledning i forhold til at søge relevant litteratur til min opgave (fx via min vejleder, workshops, biblioteket, hjemmesiden). [Scoreskala]

Spørgsmål 4: Jeg har fået god vejledning i forhold til at vælge relevante teorier/metoder (fx via min vejleder, workshops, biblioteket, hjemmesiden). [Scoreskala]

Spørgsmål 5: Min uddannelse har klædt mig godt på til at kunne lave min opgave. [Scoreskala]

Forventningsafstemning

Spørgsmål 6: Det har været klart for mig, hvad jeg kunne forvente af vejledningen. [Scoreskala]

Spørgsmål 7: Jeg har haft en god dialog med min vejleder om, hvordan vejledningen skulle foregå. [Scoreskala]

Selve vejledningen

Spørgsmål 8: Jeg har fået god vejledning i forhold til at analysere og diskutere mit materiale. [Scoreskala]

Spørgsmål 9: Jeg har fået god hjælp i forhold til at strukturere min opgave. [Scoreskala]

Feedback

Spørgsmål 10: Jeg har fået konstruktiv feedback på de tekststykker, jeg har indleveret til vejledning. [Scoreskala]

Spørgsmål 11: Jeg har fået gode råd til, hvordan jeg kunne arbejde videre med mit projekt. [Scoreskala]

Vejledningsrelationen

Spørgsmål 12: Det var let at få kontakt til min vejleder gennem hele forløbet. [Scoreskala]

Spørgsmål 13: Jeg følte, at det var trygt at spørge min vejleder, hvis der var noget jeg var usikker på. [Scoreskala]

Spørgsmål 14: Jeg er mødt forberedt op til vejledningen (fx forberedt spørgsmål, jeg gerne ville diskutere). [Scoreskala]

Samarbejde

Spørgsmål 15: Jeg har kunnet få hjælp og støtte fra mine medstuderende, når jeg er stødt på faglige problemer. [Scoreskala]

Generelt

Spørgsmål 16: Hvad har været godt ved dit samlede forløb? [Fritekstfelt]

Spørgsmål 17: Hvad kunne have været bedre ved dit samlede forløb? [Fritekstfelt]

Scoreskala: 1=helt uenig, 2= uenig, 3=hverken enig eller uenig, 4=enig, 5=meget enig, 6=ved ikke, 7=ikke relevant

Hvis der på en uddannelse indgår en specialeworkshop eller lignende, skal studienævnet også sikre at dette forløb evalueres systematisk. Dette kan ske ved at udarbejde et særskilt evalueringsskema eller tilføje spørgsmål til evalueringen af kandidatspecialet.

Det bemærkes, at evalueringen er anonym og at evalueringen derfor giver et generelt indtryk af vejledningen, men ikke information om det enkelte vejledningsforløb.

Fakultetets spørgsmål vil fremgå af det fælles indrapporteringsskema for evalueringsstrategien, men studienævnet kan redigere i spørgsmålene i forbindelse med udfyldelse af skemaet.

Studienævnet har mulighed for at tilføje/fjerne spørgsmål og fritekstfelter. Det skal fremgå af indrapporteringsskemaet for evalueringsstrategien, hvilke elementer der er justeret.

 

 


Evalueringsstrategier og -rapporter

Find dit studienævns evalueringsstrategi og seneste evalueringsrapporter

Læs her

Sidst opdateret: 27.02.2025