Skip to main content
DA / EN

MUS

MUS tager udgangspunkt i medarbejderens hverdag og giver leder og medarbejder mulighed for en dybere dialog og forventningsafstemning om mål, opgaver, trivsel, samarbejdsrelationer, faglig og personlig udvikling.

På Det Naturvidenskabelige Fakultet har vi tilpasset MUS-skemaet til lokale rammer for at styrke den nærværende ledelse for alle medarbejdere på fakultetet.

Tilgangen er generelt at tilrettelægge MUS formålsorienteret og specifikt til den enkelte medarbejder. Forberedelse til MUS bør være at aftale samtalens formål og eventuelt tilhørende spørgsmål.

Konceptet gælder for alle MUS-afholdere på Det Naturvidenskabelige Fakultet.

Det Naturvidenskabelige Fakultet har indarbejdet følgende hovedelementer i MUS.

Det er en opgave for både MUS-afholderen og medarbejderen at tilrettelægge samtalen, så den afspejler de relevante formål for medarbejeren. 

MUS kan have mange formål, for eksempel:

  • at gøre status på præstationer
  • at prioritere opgaveportefølje
  • at give feedback på samarbejde
  • at afklare egen rolle
  • at skabe netværk
  • at få adgang til kompetenceudvikling
  • at drøfte karriereudvikling
  • at evaluere vilkår og ressourcer
  • at udvikle det psykiske arbejdsmiljø

 

Ledere på Det Naturvidenskabelige Fakultet tilstræber en ledelsespraksis med nærværende ledelse.

Med nærværende ledelse menes en ledelsespraksis, hvor relationen mellem leder og medarbejder er udgangspunkt for medarbejderudvikling. 

Derfor må MUS ses som én blandt flere løbende formelle og uformelle samtaler for at udvikle relation og samarbejde mellem medarbejder og leder. MUS bliver endvidere en evaluering af samarbejdsrelationen.

Som inspiration til udøvelse af nærværende ledelse bruger Det Naturvidenskabelige Fakultet blandt andet begreberne ’Tasking’, ’Tending’ og ’Trusting’.

  • ’Tasking’ handler om, at medarbejder med hjælp fra leder kan omsætte komplekse udfordringer til håndterbare opgaver.
  • ’Tending’ handler om, at leder skaber betingelser, så medarbejder selvstændigt kan tage ansvar for opgaveløsning.
  • ’Trusting’ handler om at etablere et fleksibelt tilllidsbaseret mandat

For at omsætte formål og nærværende ledelse til praksis er MUS én af flere typer af 1:1-møder, som medarbejder og MUS-afholder kan have i løbet af et år. Ud over selve MUS vil der eksempelvis være både statusmøder og ad hoc-møder. Omdrejningspunktet er medarbejderudvikling.

  • Statusmøder kan blive brugt til at gennemgå den konkrete opgaveliste med henblik på at prioritere, fjerne forhindringer og tilpasse medarbejderens mandat.
  • Ad hoc-møder er uformelle møder, hvor der kan blive spurgt til aktiviteter, aftaler og velbefindende i almindelighed.

Denne møderække kan i nogen grad planlægges. Møderne supplerer gruppemøder af forskellige typer.

Der er systematisk opfølgning på MUS og arbejdsmiljø på fakultetet. Der er i organisationens årshjul indlejrede dagsordenspunkter, der sikrer systematisk opfølgning på MUS én gang om året.

Det sker i samarbejde med Samarbejdsudvalget med henblik på at tematisere, udvikle og gennemføre strategiske arbejdsmiljøindsatser differentieret til organisationens forskellige behov.

  • MUS-afholderen skal sikre sig, at arbejdsmiljø – psykisk såvel som fysisk – bliver en del af MUS
  • Det er MUS-afholders ansvar at tematisere tendenser i MUS og rapportere videre til nærmeste leder
Spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål om MUS, er du velkommen til at kontakte Sabine Gantzhorn Hildebrand.

Kontakt

Forfremmelsesprogram

Forfremmelsesprogrammet er en mulig karrierevej i overgangen fra lektor til professor.

Læs mere

Sidst opdateret: 01.05.2023