Skip to main content
DA / EN

Uddannelsesadministration

Mennesket først – vision for SDU’s uddannelsesadministration

I oktober udmeldte rektoratet og vicedirektøren for uddannelse, at der ville blive indledt en dialog med ledelsen og de kollegiale organer om det videre arbejde med Carves anbefalinger til den fremtidige uddannelsesadministration

(Læs mere her.) I november og december besøgte vicedirektøren for uddannelse medarbejder- og ledelsesrepræsentanter i Hovedsamarbejdsudvalget, Universitetsrådet, de lokale samarbejdsudvalg og SDU’s Administrative Lederteam (ALT) bestående af universitetsdirektøren, fakulteternes sekretariatschefer og Fællesadministrationens områdechefer.

På møderne fortalte vicedirektøren for uddannelse om den overordnede proces med at omstille uddannelsesadministrationen og præsenterede et forslag til en vision for SDU’s samlede uddannelsesadministration.

Omstillingen handler om, hvordan SDU’s uddannelsesadministration kan organiseres på en mere sammenhængende og effektiv måde. Værdien skal kunne mærkes af SDU’s studerende og det forudsætter, at både VIP og TAP oplever, at de uddannelsesadministrative opgaver kan løses uden bøvl, tvivl og omveje.

Derfor vil fokus i omstillingen af uddannelsesadministrationen være at skabe sammenhæng i opgaver, kompetencer og ressourcer i SDU’s administration på tværs af institutter, fakulteter og Fællesadministrationen og på tværs af universitetets campusser.

Møderne de seneste måneder gav mange værdifulde input, som vil indgå i det videre arbejde. Eksempelvis pegede dialogerne på, at det er vigtigt at sætte mennesket først i den fremtidige uddannelsesadministration. Konkret handler det om at være meget tydelig på, at uddannelsesadministrationen er til for at skabe værdi for de studerende. Samtidig er det vigtigt, at medarbejderes trivsel og involvering bliver indtænkt i omstillingen. Endelig er det vigtigt at inddrage erfaringer fra lignende omstillinger, da der forestår en stor forandringsopgave hos berørte ledere.

Engagerede dialoger

– Jeg vil gerne takke for gode engagerede dialoger, der har givet os mange værdifulde inputs. Grundlæggende har tilbagemeldingerne handlet om, at vi skal sikre en åben og involverende proces, som bliver centralt for det videre arbejde, siger Stinne Hørup Hansen, vicedirektør for uddannelse.

– Involvering af medarbejdere, ledere og studerende vil komme til at ske på forskellige måder; dels vil vi sikre en struktureret involvering af relevante medarbejdere og ledere igennem organiseringen af arbejdet, hvor der bl.a. skal nedsættes projektgrupper med faglige eksperter. Vi vil også løbende gå i dialog med en referencegruppe af medarbejdere, tillidsrepræsentanter og ledere. Derudover vil vi arbejde på en løbende involvering af forskellige interessenter, herunder særligt de studerende. Listen er ikke udtømmende, men det vil være en af de første opgaver, vi går i gang med at skabe klarhed over, fortsætter Stinne Hørup Hansen.

Den videre proces

Den 1. januar starter Maria Vonsild fra SDU Uddannelse som projektleder for omstillingen. Maria Vonsild har stor erfaring med at gennemføre projekter og har bl.a. erfaring fra institutionsakkreditering, testbaseret optag og Nyt SIS.

I januar afholdes et opstartsmøde med deltagelse af vicedirektøren for uddannelse, sekretariatschefer, områdechefer og universitetsdirektøren, hvor der vil blive arbejdet med visionen, samt hvordan omstillingen skal gennemføres i løbet af 2025.

Derefter følger en godkendelsesproces i direktionen, hvorefter konkrete tiltag vil blive udmeldt, og igangsættelsen af arbejdet og involveringen kan begynde.

Redaktionen afsluttet: 19.12.2024