Skip to main content
DA / EN
Månedens SDU-profil

Efter millionsalg: Nu skal SDU-iværksættere sælge deres sensorer i hele verden

Maturix blev denne sommer solgt til den franske byggegigant Saint-Gobain. Læs med og få kommerciel chef Casper Harlevs fortælling om vejen fra SDU til international succes – og tre gode råd til andre med iværksætterdrømme

Af Susan Grønbech Kongpetsak, , 27-08-2025

De færreste – nok ikke engang dem selv – havde regnet med, at to SDU-studerendes fælles interesse for sensorer og bluetooth-løsninger skulle ende som en millionforretning.

Men sådan er det gået for SDU-iværksætterne Casper Harlev og Tobias Ejersbo fra Maturix, der denne sommer solgte deres virksomhed til milliardkoncernen Saint-Gobain.

Maturix’ historie begyndte i iværksætter-miljøet på SDU, hvor de to ingeniørstuderendes interesse for digitale teknologier og lyst til at starte egen virksomhed fik rig mulighed for at folde sig ud.

- Den første milepæl for os var helt sikkert tiden på SDU. Vi lærte enormt meget om at få gode ideer og konceptualisere dem, og underviserne gav plads til, at man kunne arbejde med sine koncepter på tværs af fagene.

- Det havde også enorm betydning, at vi mødte andre studenter-startups i Cortex Park. Det gav mulighed for at tale meget sammen om de udfordringer, som vi mødte på vejen, og samtidig konkurrerede vi selvfølgelig benhårdt mod hinanden i Venture Cup og andre iværksætter-konkurrencer, fortæller Casper Harlev med et smil, da vi møder ham i Maturix’ hovedsæde midt i Odense.      

Odenseansk og ungt møder fransk og historisk

Det er en meget glad og stolt Casper Harlev, som viser rundt i iværksættervirksomheden, der i dag har 14 fuldtidsansatte.

- Det er en enorm bekræftelse, at de produkter, det selskab, det team og den vision – alt det, vi begyndte at bygge på ude på SDU – er blevet til noget, som en kæmpe koncern nu har købt.

Næste stop for Casper Harlev og Maturix er Brasilien. Her skal han – sammen med Saint-Gobain – få gang i salget af sensorer, der leverer trådløse realtidsmålinger af beton, på et helt nyt marked.

Har du også iværksætterdrømme?

SDU Startup Station  er hele SDU's iværksættermiljø, til dig, der drømmer om at omsætte dine ideer og faglighed til egen virksomhed, eller virksomheder, som gerne vil samarbejde med nogle af SDU's innovative studerende?  Se mere om SDU Startup Station her 

Netop mulighederne for at komme ind på det globale marked er baggrunden for, at Maturix nu slår sig sammen med den franske byggegigant, der blev grundlagt i 1600-tallet og har været med til at bygge dele af Versailles-slottet.

- De senere år har vi bevist, at vi har kunnet skalere vores virksomhed og er rigtig gode på det europæiske marked. Vi blev kontaktet af Saint-Gobain for tre år siden, fordi de gerne ville samarbejde kommercielt om vores sensorer, fortæller Casper Harlev og uddyber:

- Vi kunne relativt hurtigt se, at et salg ville give os langt bedre muligheder for at tage de næste skridt ind på markederne i Syd- og Nordamerika, Mellemøsten og Kina. For en virksomhed på vores størrelse ville sådan en satsning være en kæmpe opgave, men med salget til Saint-Gobain kan vi virkelig speede processen op.

Han understreger samtidig, at meget forbliver som før i Maturix – også efter salget. Ledelsen og teamet fortsætter som hidtil fra adressen på Ejlskovsgade i Odense. Nu skal der bare sendes månedlige rapporter til Paris – og forhåbentlig sælges sensorer i hele verden.

Fra erfaringsbaseret til datadrevet

Iværksætterånden lever altså ufortrødent videre hos Maturix – for der er stadig masser at gøre for at nå målet om at hjælpe byggebranchen med at flytte sig fra erfaringsbaseret til datadrevet, når det gælder brugen af beton.

Særligt de nye og grønnere betontyper, der i disse år driver udviklingen i byggebranchen, giver store muligheder for fortsat vækst i Maturix, forklarer Casper Harlev.

- Inden for de nye betontyper, hvor ingen i branchen har erfaringer med tørretider osv., kan vores sensorer virkelig hjælpe kunderne med at blive skarpere på deres beslutninger, håndtere risiko og forebygge problemer med revner i betonen.

Tre gode råd

Og lad os slutte med Maturix-stifteren Casper Harlevs tre bedste råd til andre med iværksætterdrømme – baseret på erfaringerne med at opbygge Maturix fra idé til millionsalg.

1. Opsøg heldet med kold canvas
- For os begyndte det hele, da vi kontaktede HeidelbergCement, og de valgte at give os og vores sensorer chancen. De havde selv forsøgt at gøre deres produktion mere datadrevet, men var ikke nået i mål, så de var åbne for nye ideer og løsninger.

2. Fortsæt – også når det ser sort ud
- Efter vi havde ansat vores første udvikler, var vi millimeter fra at gå konkurs. Vi skyldte 1 million kroner og havde ikke mere at trække på til at udbetale løn. Ikke engang vores forældre ville investere penge i vores virksomhed dengang. I sidste øjeblik lykkedes det at få en akutinvestor fra iværksættermiljøet i Odense, så vi kunne fortsætte. Det var nok i virkeligheden dér, vi for alvor blev committed til at gå planken ud med Maturix – uanset hvad der skete.

3. Netværk med kunderne
- Vi har haft stort fokus på at opbygge gode cases i tæt samarbejde med vores kunder. Så vi og vores kunder hele vejen igennem har kunnet fortælle og dokumentere, hvad vores kunder har opnået af optimering og besparelser ved at bruge vores sensorer.

Vores kundenetværk har også kunnet hjælpe med nye kunder. Vi har arbejdet fokuseret med altid at få spurgt kunderne, om ikke de kender nogen, som også kunne have brug for vores løsninger.

Fakta – kort om Maturix

Virksomheden opstod som Sensohive i 2014 og bestod dengang af tre SDU-studerende, Casper Harlev, Tobias Ejersbo og Tim Larsen.

I 2016 lancerede virksomheden deres første sensor-serier Orbit 3 og Orbit K, der kunne hjælpe med at måle fugtighed og temperaturer i gartneri- og fødevarebranchen.

I 2017 lancerede Sensohive Maturix – et sensorsystem til byggebranchen, der kan levere realtidsmålinger af beton, mens det hærder.

I begyndelsen af 2022 smeltede virksomheden Sensohive og produktnavnet Maturix sammen, og virksomheden fortsatte under navnet Maturix. Kort efter valgte Tim Larsen at træde ud af virksomheden.

Maturix-sensorerne har de senere år været en del af mange store byggeprojekter i Skandinavien og hele Europa, fx Skandinaviens højeste bygning, Karla Tower i Göteborg og Kaktustårnene i København.  

I 2025 bliver Maturix solgt til franske Saint-Gobain.

Redaktionen afsluttet: 27.08.2025