Skip to main content

Events og konferencer

Lokaler, arealer og rammer

Når du planlægger en konference eller et arrangement, er det vigtigt at fastsætte datoen og booke lokaler tidligt. Her finder du nyttig information til valg og booking af lokaler.

Der er en række lokaler og områder, som ofte benyttes i forbindelse med arrangementer på SDU. Du kan se et overblik og læse mere om dem her.

Hvis du er i tvivl om, hvilke lokaler du skal bruge, så kan du starte med at kigge på kapaciteten i nogle lokaler og områder via linket til højre "lokalekapacitet". Bemærk at lokalerne på listen kun dækker Odense og ikke er udtømmende. Den består af undervisningslokaler samt nogle af de mest benyttede mødelokaler og fællesområder. Herefter kan du læse mere om de enkelte lokaler og områder herunder.

Odense


Spørgsmål eller booking?

Kontakt Teknisk Service, hvis du har brug for hjælp til lokaler

Lokalekapacitet

Udendørsområder

SDU tilbyder flere udendørsområder som kan benyttes til arrangementer – både grønne arealer, asfalterede pladser og grusbelagte parkeringspladser. Disse områder giver gode rammer for alt fra sociale events til faglige aktiviteter.

Udendørsområder skal bookes på forhånd, så vi kan sikre, at der er plads og at aktiviteterne ikke forstyrrer undervisning eller arbejde i nærliggende bygninger. Læs mere under hvordan booker du lokaler og områder

Læs flere punkter du skal være obs på ved brug af udendørsområder under  i håndbogen her.

Regler for brug af grill

For campus Odense, Kolding, Esbjerg og Sønderborg gælder følgende regler for brug af grill: 

  • Griller skal altid placeres 5 m fra bygninger og andet brændbart materiale.
  • Griller skal placeres så der ikke opstår lugt- og røggener i bygninger. Vær opmærksom på åbentstående døre og vinduer, samt indtag til ventilation.
  • Grillen placeres på et ikke brændbart underlag, og ikke direkte på græsplæner eller borde.
  • I griller til fast brændsel må der kun anvendes trækul eller briketter.
  • Til optænding må kun anvendes grillstarter eller optændingsblokke. Der må ikke anvendes brændbare væsker.
  • Til gasgriller må kun anvendes flasker op til 11 kg.
  • Der skal altid forefindes vand til slukning inden grillen opstartes.
  • Grillen må ikke forlades før den er slukket.
  • Iagttag i øvrigt eventuelt afbrændingsforbud, som skal følges.

Der kan som udgangspunkt ikke grilles på campus Slagelse og København. 

Grillpladser og udlån af grill

På campus Odense må der kun grilles på udvalgte grillpladser.

Her finder du en oversigt over grillpladserne på campus Odense.

Ved de tre grillpladser ved TEK-bygningen findes der tre faste griller, som er til fri afbenyttelse af alle ansatte. De tre griller kan ikke bookes. 

Derudover er det ikke muligt at låne grill, og du skal derfor medbringe egen grill, hvis du ønsker at benytte en af de resterende grillpladser. 

 

 

 

På campus Esbjerg har Fredagsbaren en fastmonteret grill. Alle må benytte grillen, og den bruges efter først til mølle-princippet og kan ikke bookes. 

Det er tilladt at bruge en medbragt grill, så længe gældende regler for brug af grill overholdes. 

 

På campus Kolding er det ikke muligt at låne en grill og der er ingen fast udpegede grillpladser. 

Det er tilladt at bruge en medbragt grill, så længe gældende regler for brug af grill overholdes

 

På campus Sønderborg har Fredagsbaren en fastmonteret grill. Alle må benytte grillen, og den bruges efter først til mølle-princippet og kan ikke bookes.

Det er tilladt at bruge en medbragt grill, så længe gældende regler for brug af grill overholdes


På campus Slagelse kan der som udgangspunkt ikke grilles. 
På campus København kan der som udgangspunkt ikke grilles. 

 

Spørgsmål eller booking?

Kontakt Teknisk Service, hvis du har brug for hjælp til lokaler

Regler for lån og leje af SDU's lokaler

Når du skal vælge lokaler og områder til dit arrangement, så er der flere forskellige ting du kan overveje.

Hvilken type lokaler og områder?

  • Plenum- eller mødelokaler
  • Grupperum og pauseområder
  • Arealer til postersessions og netværk
  • Lokaler til udstyr, garderobe m.m.

Hvornår kan jeg booke?

Vær opmærksom på, at mange lokaler først kan bookes ca. 6 måneder før, når undervisning og eksamener er skemalagt. Nogle lokaler kan dog reserveres flere år frem. Undervisning har prioritet i de fleste lokaler på SDU, så det er en god idé at have alternative løsninger klar.

Husk også at tage højde for de muligheder der er i de enkelte lokaler f.eks. hvilke opstillinger kan lade sig gøre. Du skal også sørge for at booket tid i lokalerne til at få lavet en opstilling samt reetablering. Læs mere under opstillinger i håndbogen her.  

Regler for lån og leje

Det er arrangørens ansvar at regler for lån og leje af SDU's lokaler overholdes. 
Læs regler for lån og leje her.

Type af arrangement

Hos Teknisk Service afgør typen af arrangement, hvad man kan, og hvad man skal betale for. Du kan derfor med fordel starte med at fastlægge, hvilken kategori dit arrangement passer i. Hvis du er i tvivl om i hvilken kategori, dit arrangement hører til, kan du kontakte Teknisk Service via 8888@sdu.dk.

Et SDU arrangement er et arrangement som er et led i universitets ordinære virksomhed: uddannelse, forskning og formidling.

Et SDU arrangement har altid en SDU-medarbejder som ansvarlig arrangør. Det er SDU-medarbejderens ansvar at regler for lån og leje  overholdes.

Skal din afdeling bruge et lokale til at afholde f.eks. julefrokost eller sommerfest, kan du også låne et lokale til dette formål. Til disse formål skal der altid indbetales et depositum. 

Der udlånes IKKE lokaler til private fester i privat øjemed.

Af sikkerhedsmæssige årsager skal Teknisk Service altid informeres via 8888@sdu.dk ved konferencer og arrangementer med mere en 150 deltagere.

Et eksternt arrangement er et arrangement, hvor der ikke er tilknyttet en SDU-medarbejder.

Udlejning sker på kommercielle vilkår, som tager højde for ikke at skabe konkurrenceforvridning mellem etablerede møde- og konferenceudbydere. SDU kan ikke stille ressourcer gratis til rådighed til eksterne arrangementer.

Udlejning sker gennem Teknisk Service via henvendelse til 8888@sdu.dk og kun i det omfang, at SDU har ledig kapacitet jf. regler for lån og leje.

Arrangør skal udover lokaleleje betale for opstilling, reetablering af lokaler/områder og skal, i det omfang SDU finder det nødvendigt, betale for betjentopsyn under arrangementet.

Et joint venture arrangement er et samarbejde mellem en SDU-enhed og en eller flere eksterne partnere. Parterne bidrager i fællesskab til arrangementet og deler både udgifter og indtægter.

Udgifter kan typisk være fordelt således, at SDU stiller med vidensfolk, lokaler og fast av-udstyr. Ekstern partner afholder de faktiske udgifter til f.eks. betjentassistance, rengøring og eventuel bestilt udstyr udefra.

SDU skal være tydelig medafsender på materialer m.m.

Joint venture partnerskab kan være dannet for ét specifikt fælles projekt, eller kan være et tilbagevendende partnerskab.

Et joint venture arrangement har altid en SDU-medarbejder som ansvarlig arrangør. Det er SDU-medarbejderens ansvar at regler for lån og leje overholdes.

Teknisk Service skal altid orienteres om et arrangement og skal deltage i de møder der vedrører logistik og sikkerhed.

Er du studerende eller en studenterorganisation og skal bruge et lokale til at afholde en fest eller socialt arrangement så send en mail til 8888@sdu.dk

Skal du arrangere en konference eller arrangement, der ikke kategoriseres som en fest eller socialt arrangement, skal du læse informationen vedrørende Joint Venture.

 

Spørgsmål eller booking?

Kontakt Teknisk Service, hvis du har brug for hjælp til lokaler

Regler for lån og leje af SDU's lokaler

Der er forskellige måder at booke lokaler på. Dette afhænger af hvilken type lokale det er og hvilket Campus du skal booke på. Læs meget mere om det herunder.

Byerne lokalebooking

I Odense vejleder og hjælper Teknisk Service med booking af alt fra undervisningslokaler, konferencelokaler, fællesområder, mødelokaler m.m.

For de fleste lokaler er det gældende, at du selv kan booke via Outlook eller TimeEdit. 
I nogle tilfælde skal der dog bookes via Teknisk Service. Dette er f.eks. gældende for Campustorvet og O100.
Bemærk at bookingen af nogle mødelokaler og områder, håndteres af de enkelte fakulteter som f.eks. Agora ved SAMF og Teknisk Service kan derfor ikke være behjælpelige med booking.

Se her et overblik over hvordan du kan booke de forskellige typer af lokaler:

 

Information følger.
Information følger.

Information følger.

Booking af lokaler på SIF foretages ved at skrive til 8888@sdu.dk.

Teknisk Service kan booke følgende lokaler:

  • Luftskibet, plads til 49 personer
  • HCØ, plads til 8 personer
  • Rumfang, plads til 10 personer
  • Tændkraft, plads til 8 personer
  • Idériget, plads til 14 personer

Alle lokaler kan kun bookes fra kl. 8.00-16.00 alle hverdage. Kan ikke bookes i weekender og helligdage.

Man må kun opholde sig på stueetagen

Standpladser bookes via henvendelse til Teknisk Service via 8888@sdu.dk. Send følgende informationer: Titel på arrangement, formål med standpladsen, dato og tidsrum for standplads, ønsker til placering m.m.

Du vil herefter få bekræftet om dine ønsker kan imødekommes og om de evt. er forbundet med en omkostning.

Betaling for standplads

SDU-ansatte og studenterorganisationer kan leje standplads uden beregning. Eksterne kan leje standplads mod betaling.

Ved Folketingsvalg, Kommunalvalg, SDU valg eller anden markedsføring skal der rettes henvendelse til Teknisk Service via 8888@sdu.dk

Regler for brug af standplads

Tilladelse til at benytte en standplads på SDU gives under forudsætning af en række regler, som kan læses her: Regler ved brug af standplads på SDU.


Spørgsmål eller booking?

Kontakt Teknisk Service, hvis du har brug for hjælp til lokaler

Lokalekapacitet

Regler for lån og leje af SDU's lokaler

SDU arrangementer på eksterne lokationer

Man kan vælge at booke lokaler på eksterne lokationer som en del af strategien for dit arrangement eller hvis der ikke findes de ønskede faciliteter på SDUs matrikler. 

SDU følger SKI-aftalen, som ligger på TrueTrade, hvor du også finder Konferenceapplikationen, som er et værktøj til at udvælge den korrekte leverandør. SKI-aftalen dækker stort set hele Danmark, og det er muligt at hente en opdateret liste ned som excelfil fra TrueTrade med kapacitets- og prisoversigt. Denne aftale kan suppleres med de aftaler, der er indgået med en række regionale konferencesteder, som både kan bruges til dagsmøder og konferencer. I søgefunktionen vælges “Aftaler” og der søges fx på “konferencer”

 

Inden du booker konferencefaciliteter, skal du overveje en række parametre, som kan være afgørende for hvilken lokation du skal vælge:

  •  Destination
  • Antal deltagere
  • Konferencepakke (varighed)
  • Antal værelser
  • Afstande fra offentlig transport
  • Antal grupperum (små/store)
  • Filtre som økologisk forplejning, miljømærker, parkering, ladestandere og kørestolsvenlighed
  • Antal foredragsrum / lecture halls / plenumrum og størrelse
  • Posterområde
  • Udstillingsområde
  • Adgang til grønne arealer
  • Placering ift. ekskursioner

 

Eksterne arrangører på SDU

Et eksternt arrangement er et arrangement, hvor der ikke er tilknyttet en SDU-medarbejder som ansvarlig.

SDU udlejer faciliteter til eksterne arrangører på kommercielle vilkår og det er vigtigt at være opmærksom på følgende:

Udlejning og kapacitet

  • Udlejning sker gennem Teknisk Service via henvendelse til 8888@sdu.dk.
  • Udlejning kan kun finde sted, hvis SDU har ledig kapacitet, og i henhold til gældende regler for lån og leje af SDU's lokaler. Læs regler for lån og leje i menuen til højre.
  • SDU kan ikke stille ressourcer gratis til rådighed til eksterne arrangementer, da vi ikke vil skabe konkurrenceforvridning med eksterne møde- og konferenceudbydere.

Økonomi og afregning

Udover lokaleleje skal arrangøren betale for:

  • Opstilling og reetablering af lokaler og områder
  • Betjentopsyn, hvis SDU vurderer, at det er nødvendigt af hensyn til sikkerhed og logistik
  • Eventuelle særlige tekniske behov, som kræver ekstra udstyr eller bemanding
  • Andet som kræver træk på SDU's ressourcer eller hvis der skal indkøbes ydelser ved eksterne leverandører o.l.

Tips og tricks til eksterne arrangører

  • Husk at rydde op efter dit arrangement - lokalet skal afleveres i samme stand som ved modtagelse. Husk at fjerne affald, rydde borde og sikre, at inventar står korrekt
  • Vær opmærksom på eventuelle deadlines for ændringer eller afbestilling af lokaler og ydelser. Disse fremgår typisk af lejekontrakten. Du kan også finde mere information i håndbogen under Annulleringsbetingelser
  • Som arrangør skal du sikre at dine deltagere kan komme ind på SDU. Hvis arrangementet afholdes uden for normal åbningstid, vil yderdørene være aflåst og kræve adgangskort. Ønsker om åbning af døre skal, i god tid, sendes til Teknisk Service på 8888@sdu.dk
  • Forplejning til arrangementet kan med fordel bestilles via de lokale kantiner. Du kan læse mere i håndbogen under kantine og forplejning her.
 


Spørgsmål eller booking?

Kontakt Teknisk Service, hvis du har brug for hjælp til lokaler

Regler for lån og leje af SDU's lokaler