Skip to main content
DA / EN

Send din kommentar

Gør det let at finde rundt på dine sider

Vi bruger omkring 3 sekunder på et website, før vi giver op og forlader det, hvis vi ikke finder, hvad vi leder efter. Derfor er klar og intuitiv navigation afgørende.

 

”Hvor er jeg?”, ”Hvor har de lagt xx?” og ”Hvorfor kalder de det sådan?” er spørgsmål vores brugere ikke skal tænke, når de bevæger sig rundt på vores sider.

 

Derfor skal navigationen på og mellem sider være intuitiv, så brugerne slet ikke tænker, men blot ”gør”.

 

Det sikrer vi ved at optimere:

  • Menuer
  • Links og knapper
  • Søgefunktionen.

Første skridt, når du skal optimere din menustruktur, er at evaluere den nuværende struktur for at identificere eventuelle problemer eller udfordringer.

Du kan finde info om brugeradfærd på dine sider via statstikværktøjet Siteimprove og/eller ved at få nogle brugere til at finde bestemt indhold på dine sider og notere deres udfordringer. Hvis ikke du kan skaffe reelle brugere, kan du spørge et par kolleger, der ikke færdes på siderne normalt.

Læs mere om, hvordan du finder webstatistik i Siteimprove.
Læs mere om, hvordan du undersøger dine brugere.

Gennemgå også selv dine sider og overvej fx

  • Er der forældet indhold?
  • Er der overflødig information?
  • Mangler der information eller emner?
  • Er der sider med for lidt tekst, som kan rykkes?
  • Skal du klikke mange gange?

Hvis du skal opbygge en ny menustruktur, kan det være en god ide at gøre det i Excel eller med post-its, så du nemt kan rykke rundt og rette, før du beslutter dig for den rette optimering.

Generelle tips til menuen

  1. Gruppér indhold: Gruppér indhold inden for samme emne, evt. på færre sider fx via tabs, fold outs og/eller accordions.
  2. Navngiv klart: Brug sprog, der er let at forstå for brugerne, og undgå tekniske eller indforståede termer.
  3. Vis vej med teaser-tekst: Brug teaseren til kortfattet og klart at beskrive indholdet af den side, den fører til. Brug få ord eller en kort sætning til at beskrive, hvad brugeren kan forvente at finde.
  4. Prioritér det vigtigste indhold: Sørg for, at vigtigt indhold placeres øverst og lettilgængeligt i din menu. 

Læs om, hvad accordions, fold outs og tabs kan, og hvordan du indsætter dem.

Interne links forbedrer synligheden af vigtigt indhold på tværs af siderne. Derfor skal du tænke links med i optimeringen af din navigation, da det både kan forbedre brugeroplevelsen, men faktisk også sidernes søgbarhed på Google.

Overvej, om du kan:

  • linke til sider med mere info om det emne, du berører på siden. Fx har vi under fanen Menuer på denne side nævnt accordions og linker til en vejledning til, hvordan man indsætter accordions.
  • linke til sider med relateret indhold. Relateret indhold er indhold, som brugeren muligvis også vil være interesseret i, eller som brugeren måske ledte efter i stedet for det, du har på din side. Fx er der nederst på denne side links til andre vejledninger til at optimere websider.

For mange valgmuligheder kan dog overvælde brugerne. Det er derfor vigtigt, at du ikke laver "for mange" tydelige links. På indholdssider bør du kun fremhæve 1-3 handlinger med tydelige CTA-knapper. På navigationssider kan der være flere - i og med formålet er videre navigation.


En søgefunktion kræver kontinuerligt vedligehold for at kunne fungere optimalt. For at optimere navigationen fra søgefunktionen til dine sider, kan du tilføje metatekster til dine sider. .

Det hjælper brugerne med at vurdere, hvilke sider der matcher deres behov.  Meta-tekster er de tekster, der ses lige under titlen i et søgeresultat på både Google og på SDU's websites. Hvis du ikke udfylder en meta-tekster, vil søgemaskinen selv "forfatte" en tekst. Den vil ofte være misvisende.

Læs mere om, hvordan du skriver gode meta-tekster.

Brug for hjælp eller rådgivning?

Ræk ud til dit fakultets webkoordinator eller SDU Kommunikation - Web.

Find kontaktdata her

Kursus i brugervenlighed

02. oktober 2024 kan du få et indblik i de grundlæggende principper inden for brugervenlighed, lære at bruge den viden i praksis og opnå indsigt i at prioritere brugernes behov.

Læs mere og tilmeld dig her

Sidst opdateret: 04.06.2024